• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Förvirrad!)

Du svarade aldrig på min fråga :( skrev den vid 18:15 tror jag

• joddla

På vilket sätt brukar 3:e förlossningen vara mer besvärlig?
    Tar den längre tid, större risk för komplikationer? utveckla gärna

//BF 29/10 med 3:e barnet 

• Anonym (Barnmorskan.)
    frökenelisabeth skrev 2012-10-09 19:20:13 följande:
    Postar igen, ifall du missat denna

Det är när kvinnan är i ryggläge med maximal höftflexion. Hade de svårt att få ut barnet?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2012-10-09 18:52:47 följande:
    Vad tycker egentligen du och dina kollegor om kvinnor som inte vill amma alternativt ger upp amningen?

Vill du inte amma tycker jag ingenting om det. Vi hjälper dig att ge ditt barn mat på ett annat vis. Var inte rädd att fråga.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Hanniz skrev 2012-10-09 19:00:17 följande:
    Hej hej! Jag är gravid med mitt 3:e barn i vecka 41+2, tjohoo ;) På måndag kommer jag, vecka 42+0, att bli igångsatt om bebisen inte kommit. Jag är nyfiken på metoder för igångsättning. Första barnet var en igångsättning i 42+0. Då tog man hål på hinnorna och min dotter var ute efter 3 timmar. Min son, 1,5 år, var en spontan förlossning där han var ute ca 2,5 timme efter första värken och 9 minuter efter att vattnet gått. Jag har nu, av förklarliga skäl, fått höra att jag har haft snabba förlossningar och därför undrar jag om det är någon speciell metod som är mer lämplig än någon annan. Tack och hej!

Grattis till kommande bäbben. Det beror helt på vad det är för utgångsläge. Dvs om tappen är mogen eller inte, om du börjat öppna upp dig något osv. Du är omföderska, förmodligen blir det att ta hål på hinnorna och koppla på dropp om det inte blir progress.
  • frökenelisabeth
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 19:29:42 följande:
    Det är när kvinnan är i ryggläge med maximal höftflexion. Hade de svårt att få ut barnet?

De tog honom med sugklocka pga dåliga hjärtljud men jag hade effektiva värkar, födde huvudet på en värk och kroppen på nästa. Minns inte att han verkade svår att få ut.
  • Anonym (Förvirrad!)

Antar att du inte vill svara!!

• Serafinapakkalas

När jag var gravid -03 så fick jag lungemboli (pga av graviditeten) & havandeskapsförgiftning. Låg inne på sjukan till å från under hela 5 månader... Nu när vi försöker & bli gravida igen. Hur stor är chansen att det kommer & bli samma komplikationer??

• SockerStinn

Hur vanligt är det att föderskan lämnas ensam under en längre tid under krystvärkarna? Jag blev chockad när det hände mig, var inte alls beredd på att det kunde hända även fast man lämnas mycket ensam innan dess.

• Anonym (Osynliga värkar)

Fick inte heller svar på min fråga. Hur vanligt är det att värkarna inte synbs på CTG.
    Med mitt första barn blev jag hemskickad när vi åkt in för värkar var 3:e minut för inget syntes på CTG ca 2 timmar senare fick jag krystvärkar hemma och hann precis in till sjukhuset.
    Med mitt andra barn låg jag med CTG på mig när de vanliga värkarna övergick till krysstvärkar, inget syntes på CTG.
    Båda förlossningarna har gått ganska fort och jag tycker inte att värkarnagjort specielt ont

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!