• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Förvirrad!) skrev 2012-10-09 19:35:06 följande:
    Antar att du inte vill svara!!

Jag har svarat nu.
  • Anonym (AnnaPanna)

Frågan har redan ställts men jag såg inget svar: Är det lättare att föda ett extremt underburet barn än ett fullgånget? Jag har född i v 22+5 och tyckte sista cm av öppningsskedet gjorde fruktansvärt ont. Andra barnet föddes med ks.

• Anonym (undrande)

Jag undrar om du upplever det som negativt när det kommer in någon som tackar nej till det mesta? Tex vill inte ha vitamin K, ingen CTG, ingen undersökning av livmodern osv. Är det irriterande? För det finns ju vissa som bara vill bli lämnade ifred utan en massa tester och annat invasivt.

Sen undrar jag finns det de som inte skriker eller gråter eller stönar alls på sin förlossning? Knäpp fråga jag vet, men undrar ungefär hur ofta det händer att det kommer in någon som är så, alltså föder tyst.  

• Anonym (rädd)

Hej!
    Min förlossning med mitt första barn var en hemsk upplevelse för mig. Allt gick fel och han kom till slut efter många timmar, försök med sugklocka och yttre press med akut snitt.  Jag undrar nu om du vet om jag kan bli beviljad planerat snitt nästa gång? Annars blir nog min son utan syskon då jag inte ens kan se gravida utan att känna ångest och rädsla för att de ska behöva gå igenom en förlossning. 
    Tackar för svar! :) 

• violatricolor

Kan man ha lite diffusa magsmärtor då och då lång tid efter ks och varför i så fall? Eller beror det troligtvis på något helt annat? Kan äl kännas mer efter att man fått barn?

• Anonym (Barnmorskan.)
    Serafinapakkalas skrev 2012-10-09 19:39:11 följande:
    När jag var gravid -03 så fick jag lungemboli (pga av graviditeten) & havandeskapsförgiftning. Låg inne på sjukan till å från under hela 5 månader... Nu när vi försöker & bli gravida igen. Hur stor är chansen att det kommer & bli samma komplikationer??

Vid tidigare havandeskapsförgiftning ökar chanserna att man åter kan drabbas av det. Ang lungemboli så vet jag inte exakt. Jag vet att chanserna att få lungemboli ökar om man tidigare drabbats av detta och vet att blodförtunnande medicin sätts in under en pågående graviditet ( om man haft lungemboli tidigare).
  • Anonym (Barnmorskan.)
    SockerStinn skrev 2012-10-09 19:39:47 följande:
    Hur vanligt är det att föderskan lämnas ensam under en längre tid under krystvärkarna? Jag blev chockad när det hände mig, var inte alls beredd på att det kunde hända även fast man lämnas mycket ensam innan dess.

Det sker tyvärr hur mycket man ändå inte strävar efter det. Beror på arbetsbelastningen och ingenting vi kan påverka. Vi får prioritera:( Jag tycker det är absurt!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Osynliga värkar) skrev 2012-10-09 19:40:58 följande:
    Fick inte heller svar på min fråga. Hur vanligt är det att värkarna inte synbs på CTG. Med mitt första barn blev jag hemskickad när vi åkt in för värkar var 3:e minut för inget syntes på CTG ca 2 timmar senare fick jag krystvärkar hemma och hann precis in till sjukhuset. Med mitt andra barn låg jag med CTG på mig när de vanliga värkarna övergick till krysstvärkar, inget syntes på CTG. Båda förlossningarna har gått ganska fort och jag tycker inte att värkarnagjort specielt ont

Då har förmodligen CTG dosan inte suttit korrekt. Det sker ibland om magen har mer hull eller om dosan inte sitter korrekt för att registrera sammandragningarna.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Tigra79 skrev 2012-10-09 19:42:57 följande:
    Min första förlossning var ingen positiv upplevelse av olika orsaker. En stor anledning var den bm jag hade de sista timmarna. Jag är nu gravid med nr 2 och jag har fått pratat med avdelningschefen på förlossningen för att reda ut vad som egentligen hände. Enligt henne är det helt ok att skriva att jag ej vill ha just denna bm i förlossningsbrevet. Är det vanligt att folk undanber sig specifika bm och hur reagerar ni på det?

Det är inte så vanligt men det sker. Jag tycker verkligen att du gjorde rätt i att kontakta chefen. Du har rätt att trivas med din bm.
  • Anonym (Stå ut..)

Hur skall man orka 3 månader till att vara gravid när man har ont i rygg eller mage hur man än sitter eller ligger i soffan.. Kan inte koppla av alls.. Kan verkligen inte ens sitta längre utan att ryggen skall ömma/bli trött eller att magen är obekväm å de gör ont. Plus att mitt blygdben känns som de snart skall sprängas. de gör så enormt ont. Ja orkar inte 3 månader till.. de andra 2 graviditeter ja haft har varit så enormt enkla å smärtfria. Nu e de ett helvete å e sjukskriven sen mitten på grav redan..

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!