• Rainbow Dash

Rengbågsförsök?

Hej, finns det någon annan rengbågsfamilj som sitter och väntar på BIM? Jag var till Storken för en vecka sedan och väntar otåligt. Just nu känns det som om det inte tog men har inte gett upp hoppet.

• Svar på tråden Rengbågsförsök?
  • werty
    Skevis skrev 2012-09-23 10:48:06 följande:
    Hej Vill gärna vara med här om vi får då vi också inväntar vår BIM, 5/10. Vi tillhör Umeå då vi bor i norr och får betala 3 inseminationer á 15.000kr innan vi får ett IVF försök av landstinget. Känns surt men men tryggt då privat inte varit ett alternativ för oss! Vi hade första kontakt med sjukvården december 2011 och juni 2012 satte vi igång efter alla prover och äggledarspolning under vintern/våren 2012. Har gjort vår andra insemination i fredags 21/9 och allt såg fint ut. Första försöket i augusti ska eg inte räknas enligt dr då hon känner att hon inseminerade för sent efter ÄL och vi fick pengarna åter  (på VUL efter pluss på ÄL-test ska äggblåsan precis/strax ha kollapsat men gulkroppen ej hunnit bildats, vilket den hade gjort) Hur går det för er andra?

Lycka till, vad dyrt med 15.000 kr/gång!? Är det enda alternativet om man bor i Norrland?
  • Skevis
    werty skrev 2012-09-24 23:11:04 följande:

Lycka till, vad dyrt med 15.000 kr/gång!? Är det enda alternativet om man bor i Norrland?

Ja, i princip om man inte har lyckan att hitta någon privat. Visst är det orättvist om man jämför med söderut osv... ? Det är ju inte heller billigt för oss OM vi skulle vilja åka till ex. Danmark! Resan dit är ju några tusen plus ev försök.
    Gillar inte direkt de norrländska politikernas filosofier...vill dom inte att fler ska födas till de norrländska länen??

Hur går det för Dig/er? Bakar ni oxå bebis?

• Skevis
    werty skrev 2012-09-24 23:11:04 följande:

Glömde tacka för lyckönskningen Glad Tack!
  • MammaCh

Hej o hallå! Hoppar också in i tråden om jag får! Kul att följas åt med er som också är i temp/äl/väntan/symptom??/testtider. Själva har ni n gjort insemination 3 denna omgång o väntar nu på bim den 28/9. Lååångt väntan! Svagt plus både på försök 1 och 2 men nej, på typ bim+3 har tant röd otrevligt nog bjudit in sig själv båda gångerna. Hoppas såå på att hon ska hålla sig borta nu i sisådär nio månader. Hoppas, hoppas. Vågar inte ha för stora förhoppningar dock, men försöker vara lagom glad över att brösten känns lite svullna o att jag är trött o grinig. Minsann, mår jag inte lita illa också?? Aaah, clearblue tjänar en förmögenhet på såna som oss... Hur går det för er andra? Håller tummar!!

• werty
    Skevis skrev 2012-09-25 00:03:57 följande:
    Glömde tacka för lyckönskningen  Tack!

Vi bakar också, ska köra ivf förhoppningsvis denna månad. Vi har varit till Danmark och gjort inseminationer och kommer att fortsätta med ivf där. Förstår vad du menar med avstånden och kostnaderna, jag kommer ifrån Norrland själv men bor i Göteborg just nu. Lite billigare borde det väl kunna vara att få hjälp där uppe, ju fler barn desto bättre! ;) Har ni stått i kö länge?
  • LiveYourDreams

Ni som kör på med ivf? Har ni någon som översätter recepten? Letar med ljus o lykta efter en sån..

• Skevis
    werty skrev 2012-09-25 23:21:40 följande:

Vi bakar också, ska köra ivf förhoppningsvis denna månad. Vi har varit till Danmark och gjort inseminationer och kommer att fortsätta med ivf där. Förstår vad du menar med avstånden och kostnaderna, jag kommer ifrån Norrland själv men bor i Göteborg just nu. Lite billigare borde det väl kunna vara att få hjälp där uppe, ju fler barn desto bättre! ;) Har ni stått i kö länge?
    Vi tog första kontakten i december 2011 och fick komma på första besöket på kliniken i mars 2012. Inte så lång väntan mao men vid första försöket i juni prickade vi in en söndag så det fick bli att vänta tills augusti pga sem osv.

Hur många inseminationer har ni kört? Har ni fått stimulera?

Vi fick pröva xtra progesteron denna gång pga spottings.
  • Skevis

"Lika regler för insemination 08:20

De fyra nordligaste landstingen i Sverige väntas under onsdagen komma överens om nya gemensamma regler för insemination. Tre inseminationsförsök och tre försök med provrörsbefruktningar ska gälla för båda heterosexuella och lesbiska par, rapporterar SR Ekot.

- Jag tycker att det är ett bra förslag och det här gör ju att de berörda människorna får fler möjlighetet att prova både inseminationer och provrörsbefruktningen. Och man jämställer grupper så att det är lika villkor för heterosexuella som för homosexuella, och det tycker jag är själva vitsen med det här beslutet, säger Britt Westerlund, landstingsråd i Norrbotten till SR Ekot.

Det är landstingen i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten som berörs nu, men målet är att alla landsting i hela landet ska kunna enas om en gemensam norm under hösten."

JAAAAAAAAAAAAAAAAA......................................................!Skrattande
  • LiveYourDreams

Jaaaaa!! Vilka bra nyheter!

• werty
    MammaCh skrev 2012-09-25 01:13:28 följande:
    Hej o hallå! Hoppar också in i tråden om jag får! Kul att följas åt med er som också är i temp/äl/väntan/symptom??/testtider. Själva har ni n gjort insemination 3 denna omgång o väntar nu på bim den 28/9. Lååångt väntan! Svagt plus både på försök 1 och 2 men nej, på typ bim+3 har tant röd otrevligt nog bjudit in sig själv båda gångerna. Hoppas såå på att hon ska hålla sig borta nu i sisådär nio månader. Hoppas, hoppas. Vågar inte ha för stora förhoppningar dock, men försöker vara lagom glad över att brösten känns lite svullna o att jag är trött o grinig. Minsann, mår jag inte lita illa också?? Aaah, clearblue tjänar en förmögenhet på såna som oss... Hur går det för er andra? Håller tummar!!

Lycka till! Vad många vi börjar bli, det är ju jättekul!!
Svar på tråden Rengbågsförsök?