• Jellybeanbaby

"Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?

Denna omröstning gäller bara ja/nej-frågor på ämnet Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?

Blev 4 alternativ = 2 JA och 2 NEJ så man ändå ganska lätt kan räkna ihop procenten.

Detta är en omröstningstråd för följande diskussionstråd (där det även tas upp andra frågeställningar):
    www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66485883.html

Ni kan välja om ni vill fortsätta diskussion här eller där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?
  • Indianica
    hannis skrev 2012-09-04 12:38:04 följande:
    Men varför är det så fel? Någon som vill förklara? Någon sorts social kod?

Jag är polis och väl inläst på brottsbalken och vet alltså att svaret inte finns där...
    Ja, dels är det en social kod att man "gör rätt för sig" först, dvs betalar. Sedan är det inte heller riktigt socialt accepterat att gå runt i en butik och smaska mat ur förpackningar, hur oskyldigt det än kan te sig. Visst kan det "fungera" om en och annan människa gör det ibland, men ponera att folk generellt börjar öppna förpackningar i butiken, strosa runt, ta en klunk öl, öppna chipspåsen och mumsa lite och slänger upp en massa tomma förpackningar med streckkoder framför kassörskan osv., det blir mer som ett kök eller vardagsrum (eller sopstation)än en butik om folk generellt beter sig så och det är inte vad en mataffär är avsedd för.
  • fluu

Nej, har aldrig förstått det där. Dotra kan bli som galen när hon ser att vi köpt något gott, men vi säger alltid att hon får vänta tills vi betalat. Erbjuder vatten så länge och när hon var liten hade vi alltid med majskrokar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Petrol

Plockade en snickers en gång när sambon tuppade av i butiken, men det är väl enda gången och den betalades givetvis. kassörskan tyckte till på köpet att det var en rätt god ide när hon hittade oss sittande på golvet ätande snickers och jag hade förklarat läget.

• Rikkitikki

Jag har gjort det ett par ggr. Eftersom jag alltid självscannar och scannar varan innan den öppnas så är det absolut inte stöld! Det här varit vatten de gånger jag gjort det. Skulle aldrig öppna varken glass eller godis, eller något annat förutom dryck, innan jag gått ut genom kassan.

• AnnaSthlm

Endast ok i akuta fall om man ex. har diabetes, är hoggravid eller är akutillamående. Allt annat ser jag som brist på planering, disciplin och vanligt hyfs.

• nirakanna2

Jag svarade nej, jag tycker det är fel, men om mitt barn verkligen skulle tokbehöva något att dricka t.ex. så skulle jag kunna tänka mig ett undantag om jag självscannar, för då är ju varan redan registrerad (men det har inte hänt än och han blir ju bara äldre och förståndigare)

• YokohamaNr2

Svarade ja i nödfall och ja jag har gjort det flera gånger med yngsta sonen som var otroligt jobbig att handla med under en period, jag hade dock inget annat val än att ta med honom och då hände det att jag öppnade en dricksyoghurt och lät honom ha den. Nu när de är äldre och inte jobbiga att handla med händer det aldrig, nu vet de att man måste betala innan man får öppna.

• Grannen

Hänt en gång när jag fick en insulinkänning. Bättre det än att svimma i kön. Förklarade lydigt för kassörskan såklart och hon förstod och slog in godispappret.

Svar på tråden "Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?