• Jellybeanbaby

"Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?

Denna omröstning gäller bara ja/nej-frågor på ämnet Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?

Blev 4 alternativ = 2 JA och 2 NEJ så man ändå ganska lätt kan räkna ihop procenten.

Detta är en omröstningstråd för följande diskussionstråd (där det även tas upp andra frågeställningar):
    www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66485883.html

Ni kan välja om ni vill fortsätta diskussion här eller där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?
  • GreatMaffian
    Rocket Mania skrev 2012-09-04 22:39:31 följande:
    Du får nog lugna ner dig lite, minska på antalet versaler och skiljetecken så ska vi se om jag förstår dig bättre!

Läs själv vad du skriver, det är inte helt lätt att läsa. 
    Jo, jag VILL gärna förstå dig oxå

• GreatMaffian
    GreatMaffian skrev 2012-09-04 22:24:33 följande:
    Du SKOJAR!!!!???
    Du anser att "NI" som är ärliga- ska man TRO på?
    Men DE som INTE är ärliga, ska man INTE tro på?
    OK! VILKA är ärliga/oärliga?  Svara mig!
    För DÅ behöver vi inte polisen heller! DU har ju svaret på allt!
    Rocket Mania skrev 2012-09-04 22:39:31 följande:
    Du får nog lugna ner dig lite, minska på antalet versaler och skiljetecken så ska vi se om jag förstår dig bättre!

Läs själv vad du skriver, det är inte helt lätt att läsa. 

Tror nog att vi tycke samma, men att jag var mer sarcastic & du tog det fel.. Well i hope so ;)
    Jag är inte här för at göra mig osams med folk..
    Tycker du annorlunda så får det vara din åsikt... Vi e som rövhål, delade ;)

• MalinEddie
    Sixxty skrev 2012-09-04 12:45:34 följande:
    För mig handlar det helt enkelt om att jag tycker att man ska betala för en vara innan man nyttjar den och vill lära mina barn det samma. Det finns massor med saker vi gör och lär våra barn som inte har något med lagen att köra utan snarare etik och moral. Jag har inte för vana att gå före någon i kön heller trots att det ju är fullt lagligt. Kan över huvud taget inte se anledningen till att man inte kan vänta med att öppna chokladbiten innan man betalt för den.

Så känner jag också. Jag kan dock tänka mig att det också skulle kunna uppstå situationer var jag hade lagt detta åt sidan även om det för mig personligen inte känns helt rätt. Inte om det gällde en chokladbit dock men kanske dricka en varm dag.Jag hade troligtvis sagt till personalen innan dessutom om detta skulle ske. Vi har dock turen? att kunna planera när vi handlar och äter och dricker då innan. Visst kan barnen vara på dåligt humör ändå men jag skulle aldrig öppna något i affären bara för att slippa ett utbrott som handlar om allt annat än hunger. Trösta eller muta med mat gör jag helst inte till en vana.
    Jag skulle inte bry mig om någon annan åt sina matvaror innan de betalade. Det viktiga i det stora hela är att folk betalar för sig.
  • Jellybeanbaby

SAMMANSTÄLLNING ja/nej efter att 323 personer röstat:

JA: 128 röster = 39,63%
    (2 av 5 personer)

NEJ: 195 röster = 60,38%
    (3 av 5 personer)

• Jellybeanbaby

Greatmaffian,
    det är ingen som säger att man ska ta med sig något hem från butiken utan att betala.

Denna omröstning handlar helt enkelt om ifall man kan tänka sig eller INTE tänka sig att man är i en affär, blir törstig, tar en dricka från hyllan och dricker ur hälften innan man kommer fram till kassan, för att sen betala som vanligt.
    Vissa kan göra det, vissa kan inte göra det. Av olika anledningar.
    Själv känner jag mig bekväm i butiken och har inga problem med det.
    Andra har en känsla av att det är fel och tycker därför att det är fel.

Ingen har pratat om att grilla korv i butiken eller att gå förbi kassan utan att betala.

Hoppas det blev lite klarare nu.

• Natulcien

Nej, jag varken äter eller dricker av butikens varor i butiken innan jag har betalat. Och det gör inte min sambo heller.

Jag har inga åsikter om hur andra gör.
    Men för mig handlar det om vanligt hyfs att man inte äter på varan innan den är betald. Det är ungefär likställt med att jag inte släpper butiksdörren i ansiktet på personen som går bakom, eller lägger en vara som jag ångrar på en hylla där den inte hör hemma (ex. lägger en förpackning skinka på brödhyllan), eller smiter före någon i kassakön etc.
    Och denna form av hyfs vill jag gärna föra över på min son också.

Självklart kan det vara så att ett kex eller en bit banan kan lugna sonen om han är gnällig, och då får han det. Men det ser jag ju till att ta med mig i väskan - i förväg. Jag tar ju inte butikens varor!

• Limpan1234
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-05 13:58:17 följande:
    Greatmaffian,
    det är ingen som säger att man ska ta med sig något hem från butiken utan att betala.

Denna omröstning handlar helt enkelt om ifall man kan tänka sig eller INTE tänka sig att man är i en affär, blir törstig, tar en dricka från hyllan och dricker ur hälften innan man kommer fram till kassan, för att sen betala som vanligt.
    Vissa kan göra det, vissa kan inte göra det. Av olika anledningar.
    Själv känner jag mig bekväm i butiken och har inga problem med det.
    Andra har en känsla av att det är fel och tycker därför att det är fel.

Ingen har pratat om att grilla korv i butiken eller att gå förbi kassan utan att betala.

Hoppas det blev lite klarare nu.
    Jag tycker att det skulle vara okej att grilla korv i butiken, men bara om det finns ketchup och senap! Rostad lök behövs inte, det är äckligt.
  • ModestyB

Då har vi testat att låta barnen "festis" i butiker i Sverige (Sthlm C), USA och centralamerika. Tydligen så är det bara småsinta moralpanikerande svennar som har problem med att man låter barnen dricka festis innan man betalat för dom i kassan. Vilken överraskning.

Är detta ett lantisfenomen? Att inte tillåta sig lite trivsel och glädje i vardagen? Är det provocerande rebelliskt? Exakt VAR klämmer skon så hårt på just svennarna?

• Linda5
    hannis skrev 2012-09-04 18:44:37 följande:
    Fortfarande ingen som gett något relevant svar på varför det är så fel att öppna en vara som man sedan betalar för. Det är inte olagligt, ingen lider av det mer än ni viktigpettrar som stör sig på det. Ingen som kan svara?

det är olagligt. räknas till snatteri. Om något akut händer o du måste lämna butiken omgående o har ätit något så kan du inte betala.
Svar på tråden "Dricker/äter ni eller barnen produkter inne i butik, innan ni har betalat?