• Anonym (längtande)

IVF till vintern / årsskiftet 2013

Hej hörni!

Finns nog fler där ute som väntar på IVF..
    följs gärna åt i väntan och längtan...
    Vi är skickade till Falun och detta kommer bli i december någongång...

kram på er 

• Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013
  • PiOmiO
    Anwen skrev 2012-11-22 19:03:57 följande:
    Längtande - yaay, vad spännande!!! :D Håller verkligen tummarna för er!

PiOmiO - beklagar att ni fick avbryta :(. Har följt det hela på din blogg.. så himla tråkigt! Ni får ladda om och ta nya tag efter nyår, och då får det banne mig gå hela vägen!
    Japp vi laddar för fullt. Saknar att blogga.. men har ju inte så intressant "liv" utöver IVF.en..eftersom jag också är anonym. Hmm,  får tänka ut ngr bra samtalsämnen att debattera så här emellan försöken.
    IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Anonym (frågvis)

Hej! Får jag kasta in en fråga??? Ni verkar så erfarna tjejer och jag känner mig som en oduglig lort som inte ens klara att bli gravid (är tyvärr i detta stadie nu) Väntat förgäves på ett plus i 17 långa månder. Hur lång tid tar det om man säker privat tills själva IVFandet kommer igång och hur lång tid tar det från det man börjar beh tills man kan räkna med att bli gravid första gången om man råkar ha tur?! Känner att vi nog borde ta tag i detta för ingen av oss blir ju yngre. Förlåt om jag tränger mig på.

• PiOmiO
    Anonym (frågvis) skrev 2012-11-23 21:34:22 följande:
    Hej! Får jag kasta in en fråga??? Ni verkar så erfarna tjejer och jag känner mig som en oduglig lort som inte ens klara att bli gravid (är tyvärr i detta stadie nu) Väntat förgäves på ett plus i 17 långa månder. Hur lång tid tar det om man säker privat tills själva IVFandet kommer igång och hur lång tid tar det från det man börjar beh tills man kan räkna med att bli gravid första gången om man råkar ha tur?! Känner att vi nog borde ta tag i detta för ingen av oss blir ju yngre. Förlåt om jag tränger mig på.
    Du tränger dig inte på ! Bara kul att man kan vara till nytta
    Går du privat så går det fort, de har ju ingen direkt kö eftersom de flesta använder sina gratis landstingsförsök, och sedan eventuellt går privat om man ska göra syskonförsök.
    Men kö kan ju helt bero på på vilken privatklinik du vänder dig till, men de flesta får köra igång på nästkommande mens OM utredningen är gjord och prover ser bra ut. Har ni gjort utredningen?! Sen beror det på om man får köra korta eller långa protokollet (långt protokoll så nedregleras man med nässpray först som gör att man försätts i klimakteriet) Långa protokollet tar väl ca 2månader från START till testdag då du får reda på om du är gravid eller inte.
  • Anonym (frågvis)

Tack. Vad gullig du är! Känner mig så nere i skorna nu. Vi har tagit "en del prover" men vet ej om det är allt som krävs. Känns inte som det. Ska kanske ta tag i "utredningsbiten" så allt är precis klart. Ska man ha kollat äggledarna? I så fall är vi inte "klara". Vi har bara tagit blodprov och spermieprov. Ringde landstinget och de sa att det var IVF och inget annat som gällde vid min aktningsvärda ålder så jag undrar hur mycket utredning som behövs egentligen. Inga "fel" hittade hittills men varför leta om det ändå bara finns en väg; IVF - enligt vad de säger? Jag tror vi ska börja ställa in oss på IVF och inte låta tiden gå. Varför gör man det "långa" protokollet om båda förväntas leda till samma resultat? Större chans med något av dem? Vad är skillnaden förresten och vilka får vilket? Känner att jag måste googla och läsa på mera men om du orkar svara får du gärna göra det. Har 1000 frågor En fråga till: vilka ställen kan ni i tråden rekommendera/ej rekommendera? Privat alltså. Har inte all tid i världen. Kram på er!

• Anonym (frågvis)
    PiOmiO skrev 2012-11-22 11:38:39 följande:
    Har tagit bort mig från listan då vi fick avbryta förra veckan pga att äggblåsorna inte växt som de skulle =/ Jag önskar er andra ett STORT lycka till ! Kram*

Klinik:
    Anwen - Falun
    Barreliten - Umeå 
    Längtande - Falun (korta metoden)
    Desiderans- RMC Malmö

Spray:
    Barreliten - 25/9

Sprutstart & Sprutsort:
    Barreliten - 17/10 --> Menopur
    Längtande - 23/11 Golan-F

Äggplock:
    Barreliten - V.44
    Längtande - V.49/v50

Testdag:
    Barreliten -  21/11
    Vill dessutom beklaga att det inte gick som ni ville nu. Hoppas för er nästa gång!!!
  • Anwen
    Anonym (frågvis) skrev 2012-11-26 20:48:30 följande:
    Tack. Vad gullig du är! Känner mig så nere i skorna nu. Vi har tagit "en del prover" men vet ej om det är allt som krävs. Känns inte som det. Ska kanske ta tag i "utredningsbiten" så allt är precis klart. Ska man ha kollat äggledarna? I så fall är vi inte "klara". Vi har bara tagit blodprov och spermieprov. Ringde landstinget och de sa att det var IVF och inget annat som gällde vid min aktningsvärda ålder så jag undrar hur mycket utredning som behövs egentligen. Inga "fel" hittade hittills men varför leta om det ändå bara finns en väg; IVF - enligt vad de säger? Jag tror vi ska börja ställa in oss på IVF och inte låta tiden gå. Varför gör man det "långa" protokollet om båda förväntas leda till samma resultat? Större chans med något av dem? Vad är skillnaden förresten och vilka får vilket? Känner att jag måste googla och läsa på mera men om du orkar svara får du gärna göra det. Har 1000 frågor En fråga till: vilka ställen kan ni i tråden rekommendera/ej rekommendera? Privat alltså. Har inte all tid i världen. Kram på er!
    Det gjordes inte så mycket i våran utredning heller... vi fick svara på frågor, lämna blodprov och spermieprov. Jo, det gjordes ju ett VUL också! På min egen begäran gjordes så småningom en äggledarspolning, men det ingick egentligen inte och iaf hos oss görs det inte så ofta längre, men det verkar variera i landet.
    Var i landet bor du?
  • Anonym (frågvis)
    Anwen skrev 2012-11-26 22:53:19 följande:
    Det gjordes inte så mycket i våran utredning heller... vi fick svara på frågor, lämna blodprov och spermieprov. Jo, det gjordes ju ett VUL också! På min egen begäran gjordes så småningom en äggledarspolning, men det ingick egentligen inte och iaf hos oss görs det inte så ofta längre, men det verkar variera i landet.
    Var i landet bor du?
    Tänkte försöka välja ut ett ställe vi tycker verkar vettigt och höra av oss dit och sedan höra vad vi behöver komplettera med och/eller om det är kört helt. Vi bor i mellansverige. Ganska nära Falun, Uppsala och Stockholm (gör man IVF i Västerås eller Gävle??). Smidigast är nog Uppsala men det krävs ju resor så avståndet kanske inte är det viktigaste, bara känslan är bra
  • Anonym (längtande)

En liten update från mig:
    Har sprutat i fyra dagar nu och känns inte såå mycket i kroppen. En aning äl-värk men inget ordentligt. Ska skicka blodprov imorgon. Håll tummarna!!  

• PiOmiO
    Anonym (frågvis) skrev 2012-11-26 20:48:30 följande:
    Ja vi tog en rad prover (bla HIV, adis, hepatit prover dessa prover får högst vara ett år gamla när man gör IVF) Sedan ingick det i min utredning att göra äggledarspolning.
    Har för mig att landstingsfinansierat IVF försökt får kvinnan inte vara äldre än 38-39år privat vet jag inte riktigt vilken ålder det är. Men om du har åldern emot dig så röstar jag för privat, där går det fort. Vår remiss till IVF (landsting) skickades i december 2011 i oktober 2012 så började vår första behandling, tyvärr blev vi avbrutna från försöket pga äggblåsorna inte växt som de skulle, nu väntar vi på nästa försök med planerat äggplock till vecka 9... tyvärr blir det en hilma lång väntan hela tiden pga många par väntar/köar på att få hjälp med IVF. 

Långt och kort protokoll... Jo på min klinik sa de att de helt enkelt inte är lika bra på det korta protokollen som de är på de långa. Sen tror jag det har mycket med planering att göra att vi som gör IVF ska "passa in" i deras bokningssystem (tyvärr) Gör man det långa protokollet med nässpray, kan man styra lite mer så att man "passas in" till den veckan som är bokad som äggplockningsvecka. Falun har jag hört mycket gott om, de ska tydligen vara bra på det korta protokollet. Jag hade dock inga direkta symtom av nässprayen, men de sägs att de kan variera från gång till gång, så får se hur jag reagerar nästa behandling.
    Lycka till ! 
  • Anonym (längtande)
    Klinik:
    Anwen - Falun
    Barreliten - Umeå 
    Längtande - Falun (korta metoden)
    Desiderans- RMC Malmö

Spray:
    Barreliten - 25/9

Sprutstart & Sprutsort:
    Barreliten - 17/10 --> Menopur
    Längtande - 23/11 Golan-F

Äggplock:
    Barreliten - V.44
    Längtande - V.49 4/12

ET
    Längtande - 5/12

Testdag:
    Barreliten -  21/11
    Längtande - 23/12 

Uppdaterar lite.
    Äp igår, ni kan läsa om det i bloggen. 2 Blev befruktade så ska in på ET imorgon.
    Grät av lycka då dom ringde idag. Är det äntligen vår tur? 
Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013