• Anonym (längtande)

IVF till vintern / årsskiftet 2013

Hej hörni!

Finns nog fler där ute som väntar på IVF..
    följs gärna åt i väntan och längtan...
    Vi är skickade till Falun och detta kommer bli i december någongång...

kram på er 

• Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013
  • Anwen
    Anonym (längtande) skrev 2012-11-08 13:57:06 följande:

ja så som jag känner tex min mamma skulle hon bara ständigt påminna om behandlingen och fråga där å hur hon ville. Hon tqr ingen hänsyn till om jag inte vill prata. för det enda som spelar roll är om hon vill prata.
    Så har hon alltid varit. sen skulle hon börja må dåligt pga våra problem å då skulle HON ha ett behov av att pratar = skvallra för nån vännina eller släkting.
    så kul å hon...
    tror däremot många runt oss anar att allt inte står rätt till. men ingen hqr frågat. däremot har dom slutat fråga då det är dags....

hur gick mötet?
    Jodå, det gick bra. Har varit sjuk ett par dagar, så kände mig ju lagom mosig i huvudet! :P. Som beräknat får vi påbörja behandlingen strax innan jul, ska höra av mig när nästa mens kommer så får vi vårt behandlingsschema hemskickat sen. Valde att inte provsticka nånting själv med sprutan, känner mig ganska lugn på den biten, och har ett proffs här hemma! (maken är diabetiker). Han sade förresten när jag rapporterade din uppdatering igår att om sticket inte känns, ska inte insprutandet kännas heller om man bara trycker in medlet tillräckligt långsamt. 150 enheter är ganska mycket i jämförelse med vad han tar av insulinet, men ju mer man tar, desto långsammare får man trycka. Beräknat ÄP blir väl mot slutet av januari om jag får en genomsnittlig cykel.
  • Anwen

Anonym (längtande) - hur har ni förresten tänkt göra med resandet till Falun? Eftersom vi ska dit under vintern, känns det som risk för förseningar med tåg, men även med bil om man har otur :S. Funderar på om vi kanske ska försöka ta oss dit redan kvällen innan och ta in på nåt hotell. Då maken inte har körkort, och jag kanske inte är fit for fight att köra hem samma dag, kanske tåg lämpar sig bäst... alt. ytterligare en natt där, för att sen knappt hinna hem innan man ska ned igen för insättning :P (förhoppningsvis). Det blir ju lite omkostnader :S. Vi får spara, och be om lite bidrag i julklapp ;).

• Anonym (längtande)

Anwen: roligt att det gick bra!! Blir det långa protokollet då?

okej, ja kqnske att jag tröck för fort...ska tänka på det.... tack för tipset.

ang åkand kör vi nog bil samma dqg. får åka i god tid om inte annat. skulle man se innan att det är skitväder å kaos får man väl kanske ta hotell. men har inte tänkt så mycket kring det... kan säga direkt att du inte får köra bil samma dag. man får en del morfin å lugnande och mqn varken kan/bör eller skall köra då

• PiOmiO
    Tpersson skrev 2012-11-07 20:19:44 följande:
    Tack så mkt piOmiO :) Har en liten fråga, varför får en del lång behandling och en del kort behandling har det nått med regelbunden äl och göra eller nått sånt ? :)
    Vet inte om någon har svarat på din fråga, men det beror på kliniken och om din mens är regelbunden eller inte regelbunden. Jag fick långa, har inte cykel på ca 31-33dagar. Men på min klinik (sahlgrenska) sa dem att de helt enkelt inte är så bra på korta metod, så de gör i snitt långa metoden på alla.. Vem vågar ta korta metoden när de säger så?! Nu har jag mått oförskämt bra under spraytiden så mig har det inte gjort ngt. tror det är lättare för kliniken också att få oss att "passa in" i schemat om vi kör långa metoden kan ju planera på ett annat sätt då.
    IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Anwen
    Anonym (längtande) skrev 2012-11-08 15:36:50 följande:
    Anwen: roligt att det gick bra!! Blir det långa protokollet då?
    okej, ja kqnske att jag tröck för fort...ska tänka på det.... tack för tipset.
    ang åkand kör vi nog bil samma dqg. får åka i god tid om inte annat. skulle man se innan att det är skitväder å kaos får man väl kanske ta hotell. men har inte tänkt så mycket kring det... kan säga direkt att du inte får köra bil samma dag. man får en del morfin å lugnande och mqn varken kan/bör eller skall köra då
    Ja, det blir långa protokollet. Kikade lite på medicinkostnaderna nu, hua! Tur det finns högkostnadsskydd! Men det blir ju ändå en liten slant vi kommer behöva lägga ut här nu innan/kring jul... + resorna till/från Falun i januari (men ska kolla möjligheterna till sjukrese-ersättning). Finns annat vi hade velat unna oss i december också, men får väl fundera en gång till kring det.
    PiOmiO skrev 2012-11-08 19:19:15 följande:
    Vet inte om någon har svarat på din fråga, men det beror på kliniken och om din mens är regelbunden eller inte regelbunden. Jag fick långa, har inte cykel på ca 31-33dagar. Men på min klinik (sahlgrenska) sa dem att de helt enkelt inte är så bra på korta metod, så de gör i snitt långa metoden på alla.. Vem vågar ta korta metoden när de säger så?! Nu har jag mått oförskämt bra under spraytiden så mig har det inte gjort ngt. tror det är lättare för kliniken också att få oss att "passa in" i schemat om vi kör långa metoden kan ju planera på ett annat sätt då.
    Skönt att du inte haft en massa biverkningar av sprayen! Har precis suttit och läst lite om den och bävar för vad som komma skall :P, känns iaf extra bra då att komma igång kring jul när det är ledigheter och lugnt på jobbet. Hur länge har du sprayat nu?

• Anonym (längtande)
    Anwen skrev 2012-11-08 20:48:07 följande:
    Ja, det blir långa protokollet. Kikade lite på medicinkostnaderna nu, hua! Tur det finns högkostnadsskydd! Men det blir ju ändå en liten slant vi kommer behöva lägga ut här nu innan/kring jul... + resorna till/från Falun i januari (men ska kolla möjligheterna till sjukrese-ersättning). Finns annat vi hade velat unna oss i december också, men får väl fundera en gång till kring det.

Skönt att du inte haft en massa biverkningar av sprayen! Har precis suttit och läst lite om den och bävar för vad som komma skall :P, känns iaf extra bra då att komma igång kring jul när det är ledigheter och lugnt på jobbet. Hur länge har du sprayat nu?

Okej, som väntat då...
    Vart kan man kolla kostnaderna? Är också nyfiken... ja högkostnadsskydd är bäst!
    Ja det blir en del pengar som kommer läggas ut. Tyvärr.
    Sjukreseersättning är jag 99% säker på att man får faktiskt. Efter en viss antal mil iaf.

Åhh...vill ha mens nuuu... fast dröjer... 
  • Anonym (längtande)
    Klinik:
    PiOmiO - Sahlgrenska
    Anwen - Falun
    Barreliten - Umeå 
    Längtande - Falun (korta metoden)
    Desiderans- RMC Malmö

Spray:
    PiOmiO - v. 41-42 (Runt 14oktober)
    Barreliten - 25/9

Sprutstart & Sprutsort:
    PiOmiO - v.45 --> Gonal-F
    Barreliten - 17/10 --> Menopur
    Längtande - V 47 Golan-F

Äggplock:
    PiOmiO - v.47
    Barreliten - V.44
    Längtande - prel V.49

Testdag:
  • Anonym (längtande)
    Klinik:
    PiOmiO - Sahlgrenska
    Anwen - Falun
    Barreliten - Umeå 
    Desiderans- RMC Malmö

Spray:
    PiOmiO - v. 41-42 (Runt 14oktober)
    Barreliten - 25/9

Sprutstart & Sprutsort:
    PiOmiO - v.45 --> Gonal-F
    Längtande - V 47 Golan-F

Äggplock:
    PiOmiO - v.47
    Barreliten - V.44
    Längtande - prel V.49

Testdag:

• PiOmiO
    Anwen skrev 2012-11-08 20:48:07 följande:

tre veckor och fyra dagar har jag sprayat, och från om det igår gick jag över till att bara ta en dos spray i EN näsborre isället för två spraydoser som det varit fram tills jag skulle börja med injektionerna. måste säga att detta är nog det svåraste! Att komma ihåg att bara spraya EN ggr. Jag har lagt en lapp vid sprayen om "OBS 1 DOS"

och högkostnadsskyddet har ju höjts i januari iår till 2200:- Istället för 1800 som det var tidigare. JO även att de är tre gratisförsök så är det ju långt ifrån gratis
  • PiOmiO

Barreliten som står med på listan, hur går det för henne!?! Står ju att ÄP var v. 44 . Borde väl betyda att det snart borde vara TD för henne?!

Klinik:

PiOmiO - Sahlgrenska
    Anwen - Falun
    Barreliten - Umeå 
    Desiderans- RMC Malmö

Spray:
    PiOmiO - 15/10
    Barreliten - 25/9

Sprutstart & Sprutsort:
    PiOmiO - 8/11
    Längtande - V 47 Golan-F

Äggplock:
    PiOmiO - v.47
    Barreliten - V.44
    Längtande - prel V.49

Testdag:

Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013