• Anonym (längtande)

IVF till vintern / årsskiftet 2013

Hej hörni!

Finns nog fler där ute som väntar på IVF..
    följs gärna åt i väntan och längtan...
    Vi är skickade till Falun och detta kommer bli i december någongång...

kram på er 

• Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013
  • Anwen

Ja, då har man börjat spraya! Ååååh vad jag hatar nässpray!!! Detta ska man nu stå ut med morgon och kväll i ca 5 veckor framåt?! :S Får försöka komma på nåt sätt att slippa/lindra bismaken/bikänslan i halsen efteråt... Dessutom kände jag mig supersnörvlig efter sprayen och fick kämpa för att inte snyta mig för tätt inpå. Får se vilka biverkningar som kan tänkas dyka upp, mest troligt är nog huvudvärk som jag även annars kan ha en del problem med, kände av en föraning till detta idag.

• Anonym (frågvis)
    isadora81 skrev 2012-12-14 10:04:03 följande:

Jag tycker absolut att du ska sätta bollen i rullning. Jag sökte hjälp första gången i januari 2012. Efter ett antal tester, pergotimekurer och liknande så fick jag remiss till ivf i september. Vi var på första möte i december och kommer att starta första försöket i februari/mars. Så som du ser är första ivf-försöket mer än ett år efter att jag sökte hjälp. Så det kan ta tid beroende på vad de kommer fram till.

Om de kommer fram till att er enda chans är ivf så går det säkert snabbare men å andra sidan var det ju ändå bra att ni sökte hjälp då. :)  
    PiOmiO skrev 2012-12-14 10:04:12 följande:
    Det tar lååång tid innan det blir er tur, sedan är det ju inte säkert att ni måste göra IVF, det kanske räcker med lite hormoner i tabelttform för att få äggblåsorna att växa och släppa som man själv vill Vi sökte 2år senare, men det var för att jag fortfarande pluggade och klart vi ångrar oss lite att vi inte sökte tidigare, Ni kan ju göra utredningen och se vad den visar, det kanske är stopp i en äggledare så att de "spolar rent" och sen kanske det fungerar för er Jag peppar dig till att till att gå på besöket.! Kramen*
    Tack snälla snälla för peppning. Börjar vänja mig vid tanken på IVF - men inte mer ännu så länge. När jag ringde sa de att de nog är pang på med IVF pga vår ålder men vi får väl se vad de säger och om vi är redo. Fast vi hoppas såklart på att ett mirakel sker "på vägen". Hoppet är ju, som sagt, det sista som överger en. Kram på er alla som kämpar!
    Idag fick jag höra att två av mina mer "perifera" vänninor väntar barn. Är i v 7-8 någonting. Jättekul för dem men samtidigt så jobbigt då de inte vet att vi kämpar så och vill så mycket. Det är uppenbarligen inte lika lätt för alla

• Anonym (frågvis)
    Desiderans skrev 2012-12-21 16:12:48 följande:
    I morse började jag med nässprayen! Så var man igång Glad
    Spännande! Lycka till!!
  • Anwen
    Desiderans skrev 2012-12-21 16:12:48 följande:
    I morse började jag med nässprayen! Så var man igång Glad
    Måste fråga, bränner den i halsen på dig också? Eller är det kanske jag som andas in lite för hårt? Måste få bukt med detta...
  • Desiderans
    Anwen skrev 2012-12-21 23:43:38 följande:
    Måste fråga, bränner den i halsen på dig också? Eller är det kanske jag som andas in lite för hårt? Måste få bukt med detta...
    Nej, det tycker jag inte... Men efter en stund kan man känna smaken av den när det liksom rinner ner i halsen (äckligt). Så då blir det spott å fräs. Gillar verkligen inte nässpray jag heller, använder det aldrig vid förkylningar. Men jag tycker faktiskt inte att det är så farligt som jag befarade Glad

Har du märkt av några andra biverkningar?
  • Anwen
    Desiderans skrev 2012-12-27 17:34:12 följande:
    Nej, det tycker jag inte... Men efter en stund kan man känna smaken av den när det liksom rinner ner i halsen (äckligt). Så då blir det spott å fräs. Gillar verkligen inte nässpray jag heller, använder det aldrig vid förkylningar. Men jag tycker faktiskt inte att det är så farligt som jag befarade Glad

Har du märkt av några andra biverkningar?
    Ja, smaken är inge skoj alls! Försöker dölja den med t.ex. pepparkakor (som fungerat bäst hittills) när den kommer, har även kört med tuggummi. Dricka vatten gör det dock bara värre! Men det bränner lite för mig också. Får väldigt mycket rinnsnuva efter att ha sprayat, ibland nysattacker. Bland biverkningar har jag hittills klarat mig ganska OK, men fått lite nästäppa, och är nog beredd att skylla min yrsel som jag haft igår och idag på sprayen också. Det står inte med bland biverkningar, men har hittat det som en möjlig biverkning på engelska sidor, + läst om några andra på forum etc. som också fått yrsel av Synarela. Trött har jag varit sen i måndags, men kan till viss del också bero på att jag slarvat med sömnen. Yrseln är nog jobbigast, hoppas den inte blir långvarig eller ställer till mer problem, sitter ganska mycket bakom ratten :S.
  • isadora81

Nu har 2013 dragit igång. Året med stort Å i alla fall i mitt liv. Vi ska flytta till hus och gifta oss. Och kanske (hoppas, hoppas, hoppas) även få ett litet knyte. I alla fall kanske lyckas bli gravida.

Hoppas året är stort Å för oss alla här inne när det gäller att få plus.

Jag äter just nu pergotime dubbelkur för sista gången innan ivf och ska denna gång göra en insemination vid ägglossning. Inseminationen kommer att ske runt den 22 januari. Sedan är det en dryg pers i väntan på BIM. Om mensen kommer så börjar jag att spraya då och sedan blir det äggplock runt 5 mars. Så spännande! All denna väntan och nu är dagen äntligen här då man ska få börja med sina försök på allvar. Hoppas bara att det fungerar också!   

• Desiderans

Imorgon är det dags för VUL. Nervöst och spännande.
    Gjorde ett blodprov i måndags och överenskommelsen var att RMC skulle höra av sig igår om det visade något konstigt och att jag isåfall skulle ändra på dosen på sprutan. Men det gjorde de inte så det verkar som allt har gått vägen så långt. Nu hoppas vi bara på att VULet visar att stimuleringen är färdig, isåfall får vi ett datum för äggplock... huj huj huj Kyss

• isadora81
    Desiderans skrev 2013-01-09 20:19:13 följande:
    Imorgon är det dags för VUL. Nervöst och spännande.
    Gjorde ett blodprov i måndags och överenskommelsen var att RMC skulle höra av sig igår om det visade något konstigt och att jag isåfall skulle ändra på dosen på sprutan. Men det gjorde de inte så det verkar som allt har gått vägen så långt. Nu hoppas vi bara på att VULet visar att stimuleringen är färdig, isåfall får vi ett datum för äggplock... huj huj huj Kyss

Oj så spännande!!! Lycka till!
Svar på tråden IVF till vintern / årsskiftet 2013