IVF till vintern / årsskiftet 2013
Hej hörni!
Finns nog fler där ute som väntar på IVF..
följs gärna åt i väntan och längtan...
Vi är skickade till Falun och detta kommer bli i december någongång...
kram på er
Hej hörni!
Finns nog fler där ute som väntar på IVF..
följs gärna åt i väntan och längtan...
Vi är skickade till Falun och detta kommer bli i december någongång...
kram på er
Tack så mkt piOmiO :) Har en liten fråga, varför får en del lång behandling och en del kort behandling har det nått med regelbunden äl och göra eller nått sånt ? :)
Jag har varit väldigt öppen med det att vi måste göra ivf men har inte sagt att vi är uppskrivna för att göra det så snart, min närmsta vän vet om det men sen är det ingen annan som vet. Ingen som vet att vi har försökt heller. Så det blir en liten överraskning när man blir gravid ;) men skulle inte ha några problem och berätta om ivf för det tycker jag inte är så jobbigt men det är just att jag bor i en liten håla och vill inte att alla ska veta att vi försöker om det inte tar sig, men när det väl har gjort det så skulle jag inte ha några problem och berätta :)
Ja, det beror ju på vad det är för folk man har omkring sig... och vilket läge man själv är i. Från början var det ju bara mina närmaste vänner som visste, iom att de kände till min starka barnlängtan innan vi började försöka, och jag behövde få prata om det, annars blir jag knäpp :P. Våra familjer fick inget veta, för som du säger, det var VÅRAN grej, VÅRAN hemlighet, det var mysigt att ha det så. Men tiden gick, inget hände, och mamma tjatade om barnbarn. När det nästan gått ett år orkade jag inte mer och berättade för mamma. Jag har en släkting som fick sin son genom IVF, så jag får ju stöttning och förståelse på den sidan. Men de lämnar också utrymme, frågar ytterst sällan, utan låter mig uppdatera när jag känner för det.
Makens familj fick veta senare (tror jag), men folk förstod nog att det var något när jag bröt ihop under ett barnkalas :S, tack och lov fick jag vara ifred och samla mig! Inga frågor, inga blickar, det var skönt... Så det känns ändå som att jag har bra folk kring mig. Känner heller inte att folk "tycker synd om" på det viset, dock stöttande och tycker det är tråkigt och orättvist att vi inte lyckas få barn.
Från början var drömmen att få överraska mina föräldrar med den glada nyheten genom att dyka upp oanmälda med en bukett blommor och kanske nåt paket och gratulera dem (de bor 3 timmar bort, vi åker bara dit några gånger per år). Detta efter v. 12 och gärna ett UL. Nu blir det inte så... Å andra sidan så kan de stötta mig, de vet vad det handlar om om jag är nere eller behöver gråta ut. De hålls uppdaterade ang. IVF'en, så hela överraskningsmomentet kommer gå bort, men de får vara med på resan istället.
Det var mysigt att ha våran hemlighet, men det är också skönt nu att slippa tjat om att vi borde skaffa barn snart...