• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • mojnemenito
    Anonym (Eh?) skrev 2012-12-22 23:08:12 följande:
    Nja... den misstänkta/misstänkte borde det väl vara då? Blir det inte en rätt klumpig text om det skrivs varje gång istället för han/hon/hen?

För övrigt.  hur säger ni han/hon? han snedstreck hon? han eller hon? han hon?
    jag vet inte hur reportrar har valt att säga när de gör nyhetsinslag. Men inom mitt yrke där vi skriver mycket, så skriver man alltid misstänkt person.
  • Anonym
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:09:23 följande:
    Tack jag överlever. Men det river till lite irritation när jag hör det ordet. Tänker på en Höna när jag hör Hen. Allt behöver inte vara så tomt och könsneutralt. God jul på dig med ;)
    Allt är inte det heller. Bara i vissa fall. Jag finner det smidigt och jag tänker inte på vad saker betyder på engelska.
    Jag tänker ju inte på fjärt när jag pratar om fart så som i hastighet osv. Att du tänker på höna är ju för att ordet stör dig så mycket. Hen betyder höna på engelska, visst.. men här i Sviiiden så snackar vi ju svenska. 
  • mojnemenito
    Anonym skrev 2012-12-22 23:14:10 följande:
    Allt är inte det heller. Bara i vissa fall. Jag finner det smidigt och jag tänker inte på vad saker betyder på engelska.
    Jag tänker ju inte på fjärt när jag pratar om fart så som i hastighet osv. Att du tänker på höna är ju för att ordet stör dig så mycket. Hen betyder höna på engelska, visst.. men här i Sviiiden så snackar vi ju svenska. 
    Oj jag tänkte inte ens att det betydde höna, min engelska är inte den bästa. Jag utgick mest att när man säger HEN så låter det som Höna. Framförallt är det ett larvigt ord. Ja vi talar ju svenska i Sverige, men hen är väl inte svenskt ännu?
  • Anonym
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:22:19 följande:
    Oj jag tänkte inte ens att det betydde höna, min engelska är inte den bästa. Jag utgick mest att när man säger HEN så låter det som Höna. Framförallt är det ett larvigt ord. Ja vi talar ju svenska i Sverige, men hen är väl inte svenskt ännu?
    Låter hen som höna? Vad har du för konstig dialekt?
  • Anonym

Skapar vi nya ord i svenskan så misstänker jag att det blir ett ord som då blir en del av svenskan.. för det är väl tillåtet att utveckla språket? Typ skapa nya ord istället för att alltid låna och så vidare. 

• nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-22 22:42:19 följande:
    Men då handlar det om att man inte vill lämna ut någon info om personen som är skyldig. Inte specifikt just könet...

Javisst och när man inte vill ange kön behöver det inte vara för att exklusivt dölja kön utan det kan vara en av många saker man inte vill gå ut med. Hen funkar i båda dessa lägen.
  • nihka
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:22:19 följande:
    http://www.ne.se/sok?q=hen
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:09:23 följande:
    Tack jag överlever. Men det river till lite irritation när jag hör det ordet. Tänker på en Höna när jag hör Hen. Allt behöver inte vara så tomt och könsneutralt. God jul på dig med ;)

Tänk vad olika saker man kan irritera sig på. Hen stör mig inte det minsta men det gör däremot att man kastar in stora bokstäver godtyckligt mitt i svenska meningar. Stor bokstav på alla substantiv hör hemma i tyskan, inte svenskan. 

• mojnemenito
    nihka skrev 2012-12-23 00:52:15 följande:
    www.ne.se/sok?q=hen

Tänk vad olika saker man kan irritera sig på. Hen stör mig inte det minsta men det gör däremot att man kastar in stora bokstäver godtyckligt mitt i svenska meningar. Stor bokstav på alla substantiv hör hemma i tyskan, inte svenskan. 

jag får väl skylla på att jag skrev för snabbt och är flerspråkig. My bad.
  • Anonym (Eh?)
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:13:56 följande:
    jag vet inte hur reportrar har valt att säga när de gör nyhetsinslag. Men inom mitt yrke där vi skriver mycket, så skriver man alltid misstänkt person.
    I en text där man kanske använder han/hon/hen 4-5 gånger så blir det väl lite väl mycket att skriva "misstänkt person" varje gång?  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!