CMM skrev 2012-11-07 23:00:45 följande:
Jag kanske har fel. Kanske är det en slump att "hen" och genusvetenskap fått fäste i det allmänna medvetandet i princip samtidigt. Jag är dock osäker.
Att du insinuerar att jag skulle vara för någon form av barbariskt kvinnoförtryck för att jag hyser motvilja mot orden "hen" och "snippa", som låter som taget ur en gammal svensk pilsnerfilm, är nästan provocerande långt ifrån sanningen.
På vilket sätt menar du att jag insinuerarade detta?
Jag förklarade bara varför snippa är ett så bra ord för dess användare, att de har ett gemensamt namn på sitt kön som inte är präglat av vuxnas sexualitet och att ordet ursprungligen (precis som alla andra ord lanserades med ett syfte, i detta fall ett genusteoretiskt syfte.
Jag gissade också att det finns många länder där flickor inte har ett självklart och gemensamt namn på sina kön, och antog att det är länder där det inte är lika opportunt att konstruera nya ord präglade av diffusa jämställdhetstankar.
Jag har inte påstått att du är en barbar. Däremot kan jag på goda grunder påstå att du har vissa problem med andra perspektiv än ditt eget. Det förvånar mig lite att man som förälder till en flicka (och det är ju du) inte förmår att se vad hon har att vinna på att få ett ord för sitt kön. Att man sen som vuxen inte använder ordet snippa när man talar med andra vuxna, ja det handlar ju bara om att kunna skifta perspektiv.