• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • FMGA
    CMM skrev 2012-11-07 23:00:45 följande:
    Jag kanske har fel. Kanske är det en slump att "hen" och genusvetenskap fått fäste i det allmänna medvetandet i princip samtidigt. Jag är dock osäker.

Att du insinuerar att jag skulle vara för någon form av barbariskt kvinnoförtryck för att jag hyser motvilja mot orden "hen" och "snippa", som låter som taget ur en gammal svensk pilsnerfilm, är nästan provocerande långt ifrån sanningen. 
    På vilket sätt menar du att jag insinuerarade detta?

Jag förklarade bara varför snippa är ett så bra ord för dess användare, att de har ett gemensamt namn på sitt kön som inte är präglat av vuxnas sexualitet och att ordet ursprungligen (precis som alla andra ord lanserades med ett syfte, i detta fall ett genusteoretiskt syfte.

Jag gissade också att det finns många länder där flickor inte har ett självklart  och gemensamt namn på sina kön, och antog att det är länder där det inte är lika opportunt att konstruera nya ord präglade av diffusa jämställdhetstankar.

Jag har inte påstått att du är en barbar. Däremot kan jag på goda grunder påstå att du har vissa problem med andra perspektiv än ditt eget. Det förvånar mig lite att man som förälder till en flicka (och det är ju du) inte förmår att se vad hon har att vinna på att få ett ord för sitt kön. Att man sen som vuxen inte använder ordet snippa när man talar med andra vuxna, ja det handlar ju bara om att kunna skifta perspektiv.
  • CMM
    nihka skrev 2012-11-07 23:08:35 följande:
    Ungefär som lokalvårdare isf städerska, ADHD isf DAMP, rullstolsburen isf rullstolsbunden...
    Jo. Å andra sidan behöver inga mediehus stifta policies för användande eller ickeanvändande av dessa ord, eftersom de inte ens riskerar att uppfattas som politiskt laddade.
  • CMM
    nihka skrev 2012-11-07 23:14:08 följande:
    Kvinnslighet som ytterlighet åt andra hållet? På engelska är det ju ändå "värre": man kind. The human race är bättre tycker jag. Inte gravt störande med detta mansdominerade språk men lite störande när jag riktigt tänker efter.
    Ingen aning. Jag nöjer mig med "mänsklighet", det är inte direkt så att jag som man slår mig för bröstet och säger det extra ofta av etymologiska skäl. Det liksom bara heter så.

Men ska det vara könsneutralt så ska det. Väl. 
  • CMM
    FMGA skrev 2012-11-07 23:17:41 följande:
    På vilket sätt menar du att jag insinuerarade detta?

Jag förklarade bara varför snippa är ett så bra ord för dess användare, att de har ett gemensamt namn på sitt kön som inte är präglat av vuxnas sexualitet och att ordet ursprungligen (precis som alla andra ord lanserades med ett syfte, i detta fall ett genusteoretiskt syfte.

Jag gissade också att det finns många länder där flickor inte har ett självklart  och gemensamt namn på sina kön, och antog att det är länder där det inte är lika opportunt att konstruera nya ord präglade av diffusa jämställdhetstankar.

Jag har inte påstått att du är en barbar. Däremot kan jag på goda grunder påstå att du har vissa problem med andra perspektiv än ditt eget. Det förvånar mig lite att man som förälder till en flicka (och det är ju du) inte förmår att se vad hon har att vinna på att få ett ord för sitt kön. Att man sen som vuxen inte använder ordet snippa när man talar med andra vuxna, ja det handlar ju bara om att kunna skifta perspektiv.
    Jag ser jättegärna ett användbart och icke-porrskadat ord för det kvinnliga könsorganet. Dock ej snippa. Hyckleri från min sida kanske, då jag inte har något bättre förslag heller, men bara tanken på att uttala det där ordet får mig att känna mig som en överbeskyddande dagispedagog i sämsta tänkbara bemärkelse. Jag ser inte fram emot den dag då det blir aktuellt att introducera ett ord för "den" för min dotter.

Det är väl med det som Halloween dock. När den dagen är kommen får man väl svälja stoltheten och använda ordet, även om det går emot vad man egentligen tänker om det. För barnens skull.

• nihka
    CMM skrev 2012-11-08 00:41:03 följande:
    Jo. Å andra sidan behöver inga mediehus stifta policies för användande eller ickeanvändande av dessa ord, eftersom de inte ens riskerar att uppfattas som politiskt laddade.
    Allt som har med värdegrund att göra är politiskt i ordets breda bemärkelse. Rullstolsbunden/rullstolsburen är väldigt politiskt laddat. Prova på paraolympics med rullstolsbunden får de se.  
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-08 00:42:30 följande:
    Ingen aning. Jag nöjer mig med "mänsklighet", det är inte direkt så att jag som man slår mig för bröstet och säger det extra ofta av etymologiska skäl. Det liksom bara heter så.

Men ska det vara könsneutralt så ska det. Väl. 
    Det liksom bara hette oäkting också, men det gick att ändra till bara barn. Också väldigt politiskt.
  • CMM
    nihka skrev 2012-11-08 20:57:11 följande:
    Det liksom bara hette oäkting också, men det gick att ändra till bara barn. Också väldigt politiskt.
    Oäkting och barn är knappeligen synonymer. Man har möjligen slutat använda det förra till förmån för det senare, men det ändrar inte att orden har olika betydelser. 
  • Aaliyah
    CMM skrev 2012-11-08 21:15:19 följande:
    Oäkting och barn är knappeligen synonymer. Man har möjligen slutat använda det förra till förmån för det senare, men det ändrar inte att orden har olika betydelser. 
    Men varför säger man sällan oäkting numera? Kan det bero på att samhället har ändrats?
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-11-08 21:18:12 följande:
    Men varför säger man sällan oäkting numera? Kan det bero på att samhället har ändrats?
    Man lägger helt enkelt inte lika stor vikt vid huruvida föräldrar är gifta med varandra eller inte.
  • Aaliyah
    CMM skrev 2012-11-08 21:19:01 följande:
    Man lägger helt enkelt inte lika stor vikt vid huruvida föräldrar är gifta med varandra eller inte.
    Och i framtiden kanske man inte ser behovet av att tjata om folks biologiska kön hela tiden.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!