• nihka

Jag hatar HEN!!!

Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

OK. Exempel på fler könsneutrala ord som får strykas för att inte riskera din hälsa:

den, det, denne, personen, individen, barnet, offret, vederbörande, min, mitt, mina, din, ditt, dina, sin, sitt, sina, vinnaren, förloraren, token, godingen, stadsministern, presidenten, ordföranden, VDn, katten, hunden kanariefågeln, fisken, illern, tapiren, ägaren, advokaten, busschauffören, pingisproffset, holländaren, vårdbiträdet, TV-kändisen.

Too right! Vi måste genast sluta med dessa skogsmullefasoner och se till att vi får ordentlig check på om det är män eller kvinnor det är frågan om.Flört

Om du vill må bättre föreslår jag att du slappnar av lite mer lite oftare.
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-23 14:43:38 följande:
    Folk ljuger ju, de säger att hen är praktiskt om könet är okänt eller om man inte vill att det skall bli känt. Tittar man här på Familjeliv så ser man dock massor av trådar där OP först nämner att det har en son/dotter för att i nästa mening nyttja hen.

Helt klart är att det bara är en ursäkt och att det verkliga motivet är politiskt.

Som här eller?

www.familjeliv.se/Forum-4-362/m66312596.html

Låt mig förtydliga:

">

• nihka
    Faber skrev 2012-08-23 23:13:31 följande:
    Oj nu känner jag mina kvinnliga känslor bubbla upp, bäst att uttrycka mig genom att dra på mig en rosa klänning för den är ju könsneutral så länge den sitter på en pojke/man, det har genusanhängarna sagt.

Suck. Man måste verkligen BOKSTAVERA ut det för dig:

en del trådar (som du hänvisar till finns här på FL) där personer använde hen och sedan han eller hon för att könet faktiskt är känt är trolltrådar designade särskilt att få igång de som retar sig - typ du.
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-24 13:07:54 följande:
    Ja fast vet du med 100% att det är en trolltråd? Isåfall är jag ju långt ifrån ensam om att ha blivit lurad.

Nä, men jag vet att jag med 102% tror det. Det finns en rad inkonsekvenser som kraftigt tyder på det. Tja, folk är väl lättlurade, men en del som verkar med på det spelar bara med. Alla som är ironiska skriver inte *ironi* efter.

• nihka
    AnniPanni skrev 2012-08-25 01:45:03 följande:
    Jag har 3 st HON och hatar ordet hen,, det finns ingen hen här hemma!

Om du var en ny kollega och sa du måste skynda dig hem för att ett av dina barn blivit sjuk så skulle jag kunna fråga om hen har feber. När du sedan svarar att hon inte har det skulle jag kunna säga att jag hoppas hon känner sig piggare i morgon.

Den mest användbara användningen av hen är att ordet ersätter "hanellerhon" eller används när kön inte är viktigt. Att det skulle handla om någon slags könsöverskridande varelse som exempelvis en hemafrodit är väl så ovanligt att de flesta av oss inte kommer stöta på någon som använder hen om någon i den betydelsen. 
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-25 20:06:35 följande:
    Vad är det hemska med att säga: Vad är det för fel, vad fattas barnet, etc. Nej det handlar om politik som vanligt. Om man endast såg hen som ett användbart ord och inget mer så skulle man inte försvara det med näbbar och klor.
    Jag diskuterar inte detta med dig eftersom du är helt obildbar på den här punkten. Jag tänker inte sluta använda hen lika lite som jag tänker sluta använda och. Användandet av och har heller inget med näbbar och klor att göra. Tro vad du vill - det gör du ändå.
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-25 20:23:33 följande:
    Ett edikt som förbjuder ordet på allmän plats borde utfärdas då det strider mot naturen.
    Tycker du ska fundera på varför du har hängt upp dig så mycket på ett ord och varför du är så misstänksam i så många sammanhang. Det är inte friskt.
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-25 20:43:01 följande:
    Ligger väldigt mycket sanning i detta!
    Menar att du tycker att "vad fattas barnet?" är ett bra sätt att fråga? Det tycker inte jag.

Eftersom jag inte har ett infekterat förhållande till ordet hen använder jag det emellanåt som "honellerhan" - utan någon dold agenda och kan ärligen inte fatta what all the fuss is about angående detta praktiska ord som jag anammat lika självklart som exempelvis ordet åsiktstaliban när det begav sig.
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-26 12:36:58 följande:
    Skillnaden är att det finns något som kallas man, det finns inget som kallas hen.

Ja, man = en person av manligt kön men det är också möjligt att använda när vi menar hen - alltså både män och kvinnor. Inget "finns" alldeles av sig självt. Vi har valt och väljer att skapa de ord vi tycker vi behöver. Om du inte behöver hen - använd det inte. Jag behöver inte namnet Faber - och använder det inte men låter dig göra det. Enkelt. Prova så.
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-26 14:46:05 följande:
    Jo resultatet blir ju detsamma. Men du låter som en tönt.
    Ja, det klarar jag nog av att leva med att du tycker. Men du verkar inte klara av språklig utveckling särskilt bra som blir så upprörd av ett "nytt" ord som funnits i över 40 år. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!