• nihka

Jag hatar HEN!!!

Dorian Ertymexx skrev 2012-08-26 20:28:44 följande:

Just, jag glömde ju - det finns ju faktiskt ingen "Faber", "Faber" heter ju egentligen något annat, så "Faber" är ett hittepånamn som borde avksaffas. Seså, föregå med gott exempel nu, Faber, och använd ditt riktiga namn här, så vi kan börja bli av med hittepåord och dito namn!! Inte? Ojdå?

Helt relevant resonemang som speglar resonemanget att hen är ett "påhitteord".

Egentligen märkligt att det finns en endaste människa som inte förstår att ALLA ord är "påhittade".  
  • nihka

Mycket konstigt. jag klistar in den aktuella texten istället:

Historia  [redigera]

Förslag på användande av ordet har förekommit länge; i Upsala Nya Tidning kunde man 1966 läsa om en person som ville se "det tvåkönade ordet hen", och 1994 föreslog lingvisten Hans Karlgren i SvD hen som ett "könsneutralt pronomen för vissa skrivsituationer".[5]

Kulturtidsskriften Ful har genomgående använt ordet hen som personligt pronomen sedan år 2007.

2009 kom hen med i Nationalencyklopedin beskrivet som ”föreslaget könsneutralt personligt pronomen i stället för hon och han”.[6]

I januari 2012 släpptes Jesper Lundqvists bok Kivi och Monsterhund, en barnbok som använder sig av hen istället för han eller hon. Boken gav upphov till en livlig debatt.[7]

I 2012 års februarinummer av Nöjesguiden användes ordet hen genomgående istället för han eller hon. Det var endast direkta citat som inte korrigerades.[8]

• nihka
    Faber skrev 2012-08-27 20:17:44 följande:
    Det är ytterst sällan ett sådant behövs i vardagen, att ni framställer det som något oumbärligt för mänskligheten stärker min övertygelse.

Vem har sagt att det är oumbärligt??? Inte jag iaf. Däremot har jag sagt att jag tycker det är praktiskt ibland. Verkar som dina egna fantasier stärker din övertygelse.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-27 22:52:21 följande:

Du har du möjlighet att lära dig litet nytt nu då.
    Ja, det är bara att ta TS. Kallar sig "Anonym hon/han" och verkar iaf i mina ögon därför lätt könsförvirrad;) Blir dessutom psykiskt sjuk av ett ord. Nog finns det folk för allt.
  • nihka
    CMM skrev 2012-08-28 14:35:19 följande:
    Inget av de orden är så anstruket av genus och feminism som "hen", där har du det enkla svaret.
    För dig ja och säkert fler, men inte för exempelvis mig. Tycker det är bra med ett ord som täcker upp han/hon hanellerhon och h*n.

Har sett flera hat-trådar om hen men aldrig en älskar-tråd av liknande kraft. De som är positiva till hen verkar inte lika hetlevrade i frågan. Det är hen-motståndarna som använder kraftorden. Se bara denna TS... Jag är verkligen oförstående till hur kan man bli så störd över ett ord.
  • nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 14:27:22 följande: 

Och du -vem som helst får faktiskt höra av sig till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien. Det är bara att skriva till dem. Jag har dock aldrig varit med om att de ansett att man bör förbjuda något ord, så jag tror inte du kommer att få stöd från språkvetare i din kamp mot ordet "hen".

Jag har föreslagit "hen" 2 gånger med ett par års mellanrum. Det är bara att fylla i ett nätformulär på svenska akademins hemsida och klicka på skicka. Det är gjort på ett par minuter. Det är det säkert många som har gjort över åren och ordet har växt sig stadigt större så det hamnar nog där till slut. Jag har även föreslagit ett par andra ord.

Här är en lista på några av de nya orden från förra uppdateringen av SAOL:

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/exempel_pa_strukna_ord

Jag är för nyskapande - även av språk.   

• nihka
    bbbbbbbb skrev 2012-08-28 20:18:38 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m66414622.html

Get in there
    Varför det? En TS ber om råd om sitt barns sovbehov i känsliga rummet och du vill att tråden ska handla om genus.
    bbbbbbbb skrev 2012-08-28 20:23:23 följande:
    Ja, men tänk om dagispersonalen hade identifierat TS och hans eller hennes pojke eller flicka och skickat en lönnmördare efter dem!
    Risken att bli igenkänd ökar om man anger om det är en flicka eller pojke och det är ju inte relevant här vilket kön barnet har. Respektera andras önskan att vara mer anonyma.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!