CMM skrev 2012-09-11 00:20:24 följande:
Precis. Och vill DN:s chefer förbjuda användandet av det så ska de givetvis få det. Men inte om folk som "PolyPond" får bestämma, som bara hångarvar och förutser att "hon snart kommer tvingas ta tillbaka det ändå". Där någonstans tror jag att pudelns kärna ligger egentligen.
Jo, men det tror jag hon kommer få göra även om det tar ett tag. Fast säker kan man aldrig vara utan framtiden får utvisa förstås.
DN har helt enkelt vikt sig för att ordet blivit kontroversiellt - helt i onödan enligt min mening. De flesta som stör sig på ordet tror att man vill ersätta
hon och
han med
hen och ser av någon märklig anledning inte vad det står när folk säger att det är mest menat som ett kompliment. Jag vet att många i dagsläget därför retar sig på ordet och därför väljer DN att safe+a. Personligen retar det mig inte det minsta utan jag tycker det är ett praktiskt ord. Jag kommer fortsätta använda det emellanåt för jag har inga försäljningssiffror att tänka på och är inte i någons blickfång.
Språk skapas av sådana som du och jag - inte DN. Stora tidningar ligger inte i framkant när det gäller språklig utveckling - de måste tänka på sina prenumeranter och inte reta någon. Då får man välja den breda säkra vägen och bli en följare isf en ledare.