• nihka

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 23:42:46 följande:
    Hihihi.... Superrolig kommentar från dagensmedias sida. Den klämmer verkligen åt ordproblematiken på strupen!!
    ------
    När blev det problem att använda korrekt pronomen?

Förstår inte ert ilandsproblem

Ska vi byta "den" och "det" mot "dent"?

Och "du" och "ni" mot "duni"?

-----

dent var ju praktiskt om vi samtidigt slutat med en/ett men duni gör det svårt att skilja på singular och plural  - om man inte avser Ni singular förstås
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-11 00:20:24 följande:
    Precis. Och vill DN:s chefer förbjuda användandet av det så ska de givetvis få det. Men inte om folk som "PolyPond" får bestämma, som bara hångarvar och förutser att "hon snart kommer tvingas ta tillbaka det ändå". Där någonstans tror jag att pudelns kärna ligger egentligen.

Jo, men det tror jag hon kommer få göra även om det tar ett tag. Fast säker kan man aldrig vara utan framtiden får utvisa förstås.

DN har helt enkelt vikt sig för att ordet blivit kontroversiellt - helt i onödan enligt min mening. De flesta som stör sig på ordet tror att man vill ersätta hon och han med hen och ser av någon märklig anledning inte vad det står när folk säger att det är mest menat som ett kompliment. Jag vet att många i dagsläget därför retar sig på ordet och därför väljer DN att safe+a. Personligen retar det mig inte det minsta utan jag tycker det är ett praktiskt ord. Jag kommer fortsätta använda det emellanåt för jag har inga försäljningssiffror att tänka på och är inte i någons blickfång.

Språk skapas av sådana som du och jag - inte DN. Stora tidningar ligger inte i framkant när det gäller språklig utveckling - de måste tänka på sina prenumeranter och inte reta någon. Då får man välja den breda säkra vägen och bli en följare isf en ledare.
  • nihka

ljung och viol skrev 2012-09-11 17:45:15 följande:
    Hen låter feminint, de kunde åtminstone valt ett ord som låter könsneutralt.
    Det tyckte jag också först, men nu har jag fått vant mig för att det är liksom slut på lediga vokaler. Han, hen, hin, hon, hun, hyn, hån, hän, hön har vi att välja på. Hn är ju ett alternativ, men det skulle väl uttalas i det närmaste hen.

Jag gillar engelskans sap. Vi kanske kan låna in det istället om det blir mer etablerat?  
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-09-12 01:02:01 följande:
    DN väljer själva om de vill använda h-ordet eller inte precis som alla andra.

"DN:s val är onödigt" är inte ett bättre argument än "det är onödigt att använda h-ordet".
    Jag menade inte att DNs val var onödigt. Jag menade att ordet blivit kontroversiellt helt i onödan. Så kan det bli med syftningar.
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-12 10:29:17 följande:
    hén - uttal som gen i genväg-  det kan jag förstå. Det låter mer "normalt" - vad konstigt att inte henmaffian bestämde sig för att uttala ordet så i stället!
    hèn - för mig blir det bara fjäderfä och dessutom alldeles för nära "henne".
    Det mest logiska tycker jag är kort e eftersom det inte är dubbeltecknad konsonant efter och följer utalet för han och hon. Fast jag sa heen i början. Vet inte varför. 
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-12 11:07:08 följande:
    hon = hoooooooooooooooooon
    honom = hånnom
    Nä, mer honn och hånnom iaf där jag bor. Vi säger inte hon med långt o annat än när vi menar diskho böjt
  • nihka
    Fjorgynn skrev 2012-09-12 19:19:45 följande:
    ?
    Det är kontroversiellt eftersom det enbart är radikalfeminister som använder och förespråkar ordet.

T.ex sådana som gillar att citera Andrea Rita Dworkin för att göra en poäng..

Jag är inte radikalfeminist, inte ens feminist och använder hen sedan några år tillbaka om än sparsamt. Jag tror inte ens jag någonsin träffat en radikalfeminist.
  • nihka
    Faber skrev 2012-09-12 19:36:26 följande:
    Hatgrupper skall inte uppmuntras oavsett vilka som är måletavlan för hatet.
    Du menar som i trådstarten?
  • nihka
    Fjorgynn skrev 2012-09-12 19:48:10 följande:
    Definitionsfråga.

Och skulle det stämma så är du en av VÄLDIGT få icke-radikala feminister som använder ordet att man kan ju undra varför du vill låta dig förknippas med dem om du inte är en säjv?
    Jag säger skepp ohoj också men ingen tror jag är sjökapten. Det har att göra med sammanhang.

Nädå, jag känner fler som använder hen utan att ha det minsta med någon rörelse att göra. Jag kanske rör mig i mer toleranta kretsar än de du tänker på.  
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-12 19:52:43 följande:
    Jaha, oj då. Var i Sverige säger man "hånn" om "hon"?

Jag vet inte. Vet du?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!