• nihka

Jag hatar HEN!!!

Butterscotch skrev 2012-11-10 16:56:11 följande:

Menar du möjligen oäkting = KÄRLEKSbarn? För det stämmer ju.

Ja, kärleksbarn är ju ett jättebra exempel på hur ord speglar samhället vi lever i. Kärleksbarn och oäkting var ju synonymer och medan oäkting förblivit ett negativt ord har kärleksbarn betydelseförskjuts åt det positiva hållet. I lagens mening finns bara barn, inga oäktingar eller kärleksbarn och det var ett politiskt beslut att ändra i textningen.
  • nihka
    Anonym skrev 2012-11-11 14:31:18 följande:
    Nej enbart HEN är ett ord för bajs. Vi använder det istället för skit och bajs  vår familj."Nu ska jag gå och lägga lite "hen" i toan.Min pappa brukar säga "det smakade hen redan i käften" om han tycker att något smakar illa.

Är det dialektalt eller har det något med hen i betydelsen honellerhan att göra?
  • nihka
    Anonym skrev 2012-11-11 20:14:28 följande:
    ordet hen är bara skit
    Fast det var inte svar på min fråga. Förstod du inte frågan?
  • nihka
    ljung och viol skrev 2012-11-11 22:27:13 följande:

Jag förstår vad ordet betyder. Men eftersom jag inte gillar det så skriver jag istället han/hon.

Men som vanligt så ska hen-älskarna få det till att vi som inte väljer att säga det inte förstår dess innebörd.

Löjligt!     
    Ser du inte skillnaden på att någon annan kanske inte förstår vad ordet betyder och vad du förstår?

Annars måste det vara extremt jobbigt att tro att allt som skrivs i denna tråd är riktat mot dig.

Löjligt i mina ögon är att ta ett ord och hitta på en egen betydelse för att man inte gillar det, som exempelvis om jag skulle säga att "ljung och viol" är skitord och att jag ska gå och sätta mig på dasset och "ljungochviola" *plopp, plopp, PLOPP* 
  • nihka
    FMGA skrev 2012-11-13 19:45:19 följande:
    mässande om statsfeminism

Nä för fan. Det handlar om en konspiration och ett hot att ta på allvar. Globalt eller minst nordiskt iaf. Kolla här hur Aftonbladets ägare i Aftenposten infiltrerat, snudd på obemärkt, Then Swänska Stadsfeminismens flaggskeppsord hen:

http://fotball.aftenposten.no/internasjonal/article202773.ece

https://secure.quebles.com/content/hotmail/emoticons/1511767.gif

• nihka
    Quintus Zebra skrev 2012-11-13 18:27:05 följande:
    Fast om man skapar större acceptans för ordet och använder det i ickepolitiska sammanhang så blir det väl mindre och mindre politiskt laddat och mer och mer bara ett könsneutralt pronomen, något som t.ex. hade varit jättebra att ha när man skriver spänningsromaner eller sekretesslagda artiklar.
    Du menar normal språklig utveckling - att ord vi tycker är användbara överlever och de vi inte tycker vi har bruk för dör ut och att folk gör som de själva vill med vilka ord de använder och inte. Svenskar är nog lite tröga när det gäller direktiv om ord. SAOL ville att vi skulle stava juice J-O-S och den stavningen hängde kvar tills de aderton till slut fick ge upp för att alla skrev juice iaf. 
  • nihka
    FMGA skrev 2012-11-13 20:20:15 följande:
    Och tillsammans med ubemerked till på råga på allt. Nu har du ju hällt bensin på det heta elementetTyst
    No shit! Är det någon som tänker sparka uppåt på vänsterelementet som äger Aftonbladet, samma vänsterelement som äger Svenska Dagbladet - ännu ett av stadsfeminismens högborgar förstås.

Extremfeminister härjar även runt på koncernens övriga företag som exempelvis blocket.se, hitta.se, klart.se, prisjakt.se och TV.nu som bara listar program som visar män i ofördelaktig dager. Eller nått. 
  • nihka

Fortfarande varje gång jag ser rubriken ser jag spontant "Jag hatar hon/han" och tänker att det heter henne/honom. "Jag hatar henne", eller "jag hatar honom" och undrar vem TS pratar om.

• nihka
    FMGA skrev 2012-11-13 22:17:42 följande:
    Hah, och jag brukar tänka "Vadå, hatar hen - borde det inte heta: Jag hatar henom. Och varför skriva hen om en person man hatar och då rimligen vet könet på"  - och då är man strax framme vid henne/honom.

Ordhatare är ett märkligt släkte som det kan vara lite svårt att förstå sig på

Hatare av alla slag skulle jag säga.
  • nihka

I nyheterna rapporterades det att en person gett sig till känna som ansvarig för näthetsen mot göteborgseleverna och att hen (för att inte avslöja kön eller att det inte ansågs relevant)...

Bra exempel igår på P3 på hur man kan använda ordet hen.

• nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-22 15:04:56 följande:

Fast just i detta fallet så är det intressant eftersom de skyldiga kokats ner till två stycken, En kille, förnamn börjar på A och en tjej, smeknamn börjar på M.

Så just i detta fall... så hade det gjort skillnad.

När den nyheten jag refererar till släpptes var det bara tal om en person så i just detta fall vid just den tidpunkten var det faktiskt inte alls intressant. 
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-22 18:57:11 följande:
    Jag förstår inte, kan du förklara. H
    Hur blir det MINDRE intressant att få veta könet på den misstänkte?

Jag förstår inte heller. Kan förklara hur det blir MER intressant att få veta könet på den misstänkte. 
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-22 21:30:10 följande:
    Herregud. Är du allvarlig? Drömmer

För den som vet vilka två som utpekades som uppviglare så är det av ALLT intresse att få veta att den skyldige var en han eller hon.
    Kan du verkligen inte se det?

Ja, jag är allvarlig och när jag är det är jag det utan nedlåtande kommentarer, suckar och himlade med ögonen. Prova det!

Jag kan se att det skulle kunna vara intressant om man utgår från att de 2 misstänkta är de enda som kommer att vara misstänkta och att en eller båda är skyldiga fast ibland erkänner människor saker utan att de är skyldiga. Utredningen var inte klar när nyheten jag berättade om sändes. I Sverige är en misstänkt oskyldig tills den är dömd. I den nyhetsrapporteringen jag berättade om användes hen som inte anger kön för att man inte ville ange kön. Den här diskussionstråden handlar om hen och inte om hur polisen bör jobba.

• nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-22 22:42:19 följande:
    Men då handlar det om att man inte vill lämna ut någon info om personen som är skyldig. Inte specifikt just könet...

Javisst och när man inte vill ange kön behöver det inte vara för att exklusivt dölja kön utan det kan vara en av många saker man inte vill gå ut med. Hen funkar i båda dessa lägen.
  • nihka
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:22:19 följande:
    Oj jag tänkte inte ens att det betydde höna, min engelska är inte den bästa. Jag utgick mest att när man säger HEN så låter det som Höna. Framförallt är det ett larvigt ord. Ja vi talar ju svenska i Sverige, men hen är väl inte svenskt ännu?
    http://www.ne.se/sok?q=hen
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:09:23 följande:
    Tack jag överlever. Men det river till lite irritation när jag hör det ordet. Tänker på en Höna när jag hör Hen. Allt behöver inte vara så tomt och könsneutralt. God jul på dig med ;)

Tänk vad olika saker man kan irritera sig på. Hen stör mig inte det minsta men det gör däremot att man kastar in stora bokstäver godtyckligt mitt i svenska meningar. Stor bokstav på alla substantiv hör hemma i tyskan, inte svenskan. 

• nihka
    mojnemenito skrev 2012-12-23 02:54:25 följande:
    jag får väl skylla på att jag skrev för snabbt och är flerspråkig. My bad.
    Du behöver inte skylla dina språkliga tillkortakommanden på något utan bara leva och lära vidare.

Mitt syfte med att påstå att jag finner det irriterande med stor bokstav mitt i meningar var att lyfta att det går att irritera sig på allt (och alla) inklusive hen om man vill och låta bli om man vill.

Jag tycker inte det är irriterande med stor bokstav mitt i meningar, iaf inte här och inte i så korta texter.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!