CMM skrev 2012-10-19 14:20:40 följande:
Jag förstår verkligen inte hur man inte kan se att feminismen har en ibland närmast sjuklig medvind både bland politiker (minus SD då) och de etablerade medierna... men det kanske bara är jag.
Det är rätt synd egentligen, med tanke på att de som i längden förlorar mest på bilden av kvinnor som viljelösa offer som måste styras att göra rätt val i livet - något "den heliga statsfeminismen" (FMGA:s ord, inte mina) uppenbarligen vill få oss att tro - torde vara kvinnorna själva.
Femininism, kvinnofrågor, jämlikhetsfrågor - det är inte bara att bunta ihop allt detta så fort kvinnor som grupp nämns och kalla allt för rödstrumpeaktiviteter. Det vore att jämföra med att mäns strävan efter en mer jämlikhet behandling vid vårdnadstvister skulle vara ett utslag av högerextremistisk förtryckarpatriarkat. Löjligt!
Kvinnor är fortfarande en eftersatt grupp inom vissa områden och det är inte konstigare att politiker tittar på det precis som man ser över pensionärernas situation, eller männens situation inom områden där män som grupp kommer tillkorta.
Extremister har alltid och kommer alltid att finnas inom ALLA områden, men jag köper inte att man avfärdar just kvinnofrågor pga av att det finns kvinnliga extremister. Och nej, jag är inget viljelöst offer men jag skulle gärna se att exempelvis inte systemet missgynnade kvinnor gällande livslön utan alla får en pension som det går att leva på utan att avstå från föräldraledighet och vab - utan att bli beskylld för att vara extremfeministtaliban - typ.