Jag hatar HEN!!!
www.svt.se/2.6437/1.143767/tog_de_fajten_0311...
"Det tidigare avtalet löpte i tre år och skulle i år gett 3,5 procents löneökning i genomsnitt. Det sista medlarbudet innan strejken var på 3,85 procent i år. Det tackade Kommunal nej till, men efter fem veckors strejk godkände förbundet ett bud på 3,95 procents höjning i år, men bara 2,45 procents höjning nästa år.
Vinsten för en genomsnittlig kommunalarbetare blir i år, före skatt, 72 kronor mer i månaden i jämförelse med det avtal man sa upp.
I förhållande till det medlarbud som gavs innan strejken är det 16 kronor mer i månaden. Så långt ingen stor seger kanske, men vad vann man i övrigt?
Kommunals krav inför förhandlingarna var ett ettårigt avtal, att löneökningen skulle vara lika för alla medlemmar och att alla skulle garanteras en höjning. Men i det avtal som kom att godkännas hade istället arbetsgivarna fått igenom sina krav på ett tvåårigt avtal, på en skillnad i löneökningen mellan vårdpersonal och övriga yrkesgrupper samt att alla inte var garanterade en höjning. Arbetsgivarna var nöjda, men kanske borde inte Kommunal varit det.
- Om jag skulle varit med i Kommunal tror jag personligen att jag skulle känt mig lite lurad idag, säger en representant för arbetsgivarna, kommunalrådet i Bollnäs, Evy Degerman (c)."
Den ledde ju inte till speciellt mycket. Varför blev det så tror du?