• nihka

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-10-05 09:37:22 följande:
    Arbeta fackligt? Jag tänker då på kommunals stora strejk för några år sen.

www.svt.se/2.6437/1.143767/tog_de_fajten_0311...

"Det tidigare avtalet löpte i tre år och skulle i år gett 3,5 procents löneökning i genomsnitt. Det sista medlarbudet innan strejken var på 3,85 procent i år. Det tackade Kommunal nej till, men efter fem veckors strejk godkände förbundet ett bud på 3,95 procents höjning i år, men bara 2,45 procents höjning nästa år.

Vinsten för en genomsnittlig kommunalarbetare blir i år, före skatt, 72 kronor mer i månaden i jämförelse med det avtal man sa upp.
    I förhållande till det medlarbud som gavs innan strejken är det 16 kronor mer i månaden. Så långt ingen stor seger kanske, men vad vann man i övrigt?

Kommunals krav inför förhandlingarna var ett ettårigt avtal, att löneökningen skulle vara lika för alla medlemmar och att alla skulle garanteras en höjning. Men i det avtal som kom att godkännas hade istället arbetsgivarna fått igenom sina krav på ett tvåårigt avtal, på en skillnad i löneökningen mellan vårdpersonal och övriga yrkesgrupper samt att alla inte var garanterade en höjning. Arbetsgivarna var nöjda, men kanske borde inte Kommunal varit det.

- Om jag skulle varit med i Kommunal tror jag personligen att jag skulle känt mig lite lurad idag, säger en representant för arbetsgivarna, kommunalrådet i Bollnäs, Evy Degerman (c)."

Den ledde ju inte till speciellt mycket. Varför blev det så tror du?

Men gud, hur ska jag kunna svara på det? Jag är inte med i kommunal. Du kanske vet mer?
  • nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 09:57:31 följande:

Vem tror du är sjuksköterskornas arbetsgivare, då?

Frågan kan jag svara på men jag vet inte vart frågan leder. Förklara dig gärna.
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-08 19:46:38 följande:

Dåligt fackligt arbete kanske?

H

Om du vill vandra ner för den avenyn har jag en lika enkel förklaring till varför "kvinnoyrken" ger sämre betalt: det är förstås för att kvinnor gör ett sämre arbete. Varför skylla på facket? 
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-08 20:36:56 följande:

Nå?  Vems ansvar?

Frågar du mig vems ansvar det är att kvinnor gör ett sämre jobb? Nå? Gör du det?
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-08 21:36:54 följande:

Har jag aldrig påståt, men vill du tycka att kvinnor är sämre så är det ju din rättighet.

Inte för att jag tycker att kvinnor gör ett sämre jobb!

H   

Mitt inlägg: "Om du vill vandra ner för den avenyn har jag en lika enkel förklaring till varför "kvinnoyrken" ger sämre betalt: det är förstås för att kvinnor gör ett sämre arbete. Varför skylla på facket?" 

Ditt inlägg: "Nå?  Vems ansvar?"

Jag frågade dig inte vad du påstod. Jag frågade dig vad du frågade. Nå vad frågade du? 
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-08 21:53:15 följande:

Detta!
    Vem har ansvaret för att en person har rätt lön, och vems är ansvaret att förhandla om lönen för en arbetare?

Till vem har arbetarna delegerat förhandlingsrättten

Aha. Det gick inte att utläsa av det du frågade mig först. Hur vi värderar olika typer av arbete är ingen individs ansvar. Det trånga utrymme individen har att förhandla åt sig själv vid individuell lönesättning är individens ansvar.
  • nihka
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-09 17:35:19 följande:
    nihka skrev 2012-10-08 20:03:16 följande:

Om du vill vandra ner för den avenyn har jag en lika enkel förklaring till varför "kvinnoyrken" ger sämre betalt: det är förstås för att kvinnor gör ett sämre arbete. Varför skylla på facket?

hahahaha va?
    Är du på riktigt nu? Förklara. Det här blir intressant.
    Nä, jag var duktigt ironisk! Min tanke var att orimligheten i mitt påstående skulle belysa orimligheten i ett annat påstående om dåligt fackligt arbete som orsaken till de genomgående lägre lönerna för kvinnoyrken. Lite mer komplext än så är samhället vi lever i.
  • nihka
    Köpenhamn skrev 2012-10-09 18:00:19 följande:
    Att få jämnare lönesättning mellan kvinnor och män är allas ansvar - Samhällets. Att barnmorskan efter lång utbildning och stort ansvar tjänar sämre än advokaten med motsvarande utbildning och, möjligen, liknande ansvar och arbetsbörda är vårt ansvar.

Vi kan påverka genom sådana här diskussioner och genom demokratiska val, tex.
    Det är ju en också internationell fråga. Oavsett vad vi gör i Sverige får det ingen riktig genomslagskraft om inte resten av (väst)världen är intresserad av att utjämna skillnaderna.

Sverige har ju kommit långt jämfört med många andra länder med jämställdhet. Att vi öht har en hendebatt är ju ett tecken på att vi tänker på könsfrågor. Ordet speglar kanske den ökande jämlikheten?

Hur är det med hen i andra länder? Vet du? Någon annan som vet om det kommit in några nya könsneutrala personliga pronomen i andra språk? Engelskan har tydligen sap, men jag vet inte alls hur utbrett det är och hur snacket går i den engelskspråkiga världen gällande sap.
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-09 20:56:23 följande:
    Självklart är det så. 

Ju större städer och ju närmare sthlm. Gbg och Malmö man kommer desto mer har man i lön.

Brukar skyllas på att "Det är så mycket dyrare att bo här"

Trots att resor, mat med mera är billigare när man bor i stad, (det är bara boendet som är dyrare)

Det är ju ingen slump att poliser tex. med mera helst drar till de stora städerna. (mer betalt helt enkelt)

H  

Omvänt kan löner ligga lägre i univeritetsstäder där tillgången på nyutexaminerade är stor. De skillnade du pratar om lyfter eller höjer hela arbetsmarknaden beroende på var man bor medan löneskillnaderna mellan de manliga och kvinnliga yrkena inte ändras sinsemellan, eller?
  • nihka
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-09 21:02:17 följande:
    Men jag vill faktiskt belysa att facket inte strider i den grad de borde.
    Så har det varit, men förändringens vindar blåser. Se bara till exempel vad lärarfacken tuffat till sig.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!