• nihka

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-28 12:08:11 följande:
    Har svårt att se det som en "fördom" att en elektriker förväntas vara man eller att någon som heter Anna förväntas vara en kvinna. Det är helt enkelt så det oftast är, och det vet du också.
    Jo, men fördom betyder väl just att man införväg bestämt sig för hur det är utan att veta.

Bara för att något är vanligast betyder väl inte det att att man inte ska hålla sig öppen till att det kan vara på något annat vis. I det ingår väl att inte stigmatisera det vanligaste, för om man gör det bidrar man ju inte till att facilitera framåt till ett mer förutsättningslöst förhållningssätt.
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-29 12:52:44 följande:
    du skriver så fint så jag knappt orkar läsa vad det står Flört
    men det lät vackert. fast nu har jag jobbat natt och då är nivån "kaffe? ja, tack."
    OKGlad

Om du tror det är så, och går på det, blir det så - hela tiden Kaffe
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-29 16:29:34 följande:

Om man som vissa här i tråden på fullaste allvar menar att det bara finns två kön, och att allt annat är "genusfeministhittepå", så förnekar man medicinsk vetenskap och biologisk forskning som är lika självklar som att jorden är rund. Våra kön ÄR inte svartvita, utan tvärtom väldigt flytande. Det är en skala, och vart man hamnar på den varierar efter hur ens kropp blir, hur kromosomerna ser ut, vilka hormonnivåer man får och liknande. De flesta är relativt långt ut på skalan, och är mer tydliga män respektive kvinnor, medan många är mindre tydliga, och några är väldigt mycket i mitten. Som en upp-och-nedvänd normalfördelningskurva ungefär, fast utan någon punkt som är på noll.    
    Kanske är det en orsak till att en del har så starka känslor om hen, just att det kan uttrycka 1. flytande könsidentitet, 2. att man inte känner att kön är relevant och 3. att man inte vet. Kanske skulle acceptansen vara större om flytande könsidentitet inte ingick. Kanske känns det för farligt för en del att detta ens finns och att det kommer närmare om ett ords betydelse som skulle kunna gälla en själv (2 och 3) delas med något man inte vill kännas vid (1).
  • nihka
    Knyttan skrev 2012-09-29 20:51:07 följande:
    hej, jag är feminist. Och GIFT med en MAN. Kan du vara snäll och använda någon annan retorisk figur än halmdockan? Det börjar bli lite enahanda nu.
    Du skämtar inte. Enahanda är bara för-förnamnet *gäääääsp*
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-29 20:59:14 följande:
    hinner knappt läsa vad du skrivit, men feministiska dödspatruller va kul Tomte
    Om du tyckte det var skoj så tyck på "Visa endast" på vilket som helst av inläggen av Element. Eller Faber. Håll i tomteluvan and enjoy the ride!
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-29 18:54:02 följande:
    varför göra en grej av ordet om det bara är ett ord? är det för att vi tycker vi har för få ord som vi måste ha ett till?

Jag gör ingen grej av det förutom att skriva här på FL. Pratar knappt om det alls irl. Använder ibland. Att jag skriver här är en motreaktion till en TS som VERKLIGEN gör en grej av det. För mig finns det inte på kartan att starta en jag-älskar-hentråd. Att tycka något är bra är inte samma sak som att älska det och att tycka att något är bra är heller inte motsatsen till att hata, så i förhållande till TS känner jag mig tämligen sansad här i min braringhörna Flört
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-29 23:12:37 följande:

Det där va verkligen bara fullständigt ironiskt eftersom flera som gillar ordet hen säger samma sak fast tvärtom så att säga
    Ironiskt? Nu förstår jag inte alls vad du menar. Tvärtom?
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-29 17:03:01 följande:
    däremot så är väll "hen" lite mer än bara ett ord eftersom det diskuterar om att det ska användas i syftet att "dölja" könet då det sägs vara irrelevant. frågan är vem som ska bestämma när det är irrelevant. helt plötsligt är det inte bara ett ord utan frågan hamnar lite under samma kategori som "ska tintin tas bort från biblioteken?" eller "får vi sjunga våran egen nationalsång på nationaldagen i sverige?" jag säger ABSOLUT INTE att de är jämförelsebara, det får INGEN tro....men problematiken och dialogen blir lite densamma...för här handlar det om värderingar, inte om ett enkelt litet ord. för DÅ vore det ju enkelt. och därför är det kanske inte så konstigt att en och annan person får känslan av en slags kräkreflex över att vi ska säga hen när vi faktiskt på riktigt VET att det är en han eller hon. det känns som att vi inte FÅR vara varken eller helt plötsligt. helt plötsligt SKA vi dölja att vi är man eller kvinna för att inte stöta sig med nån. mja, jag vet inte...blir knepigt iaf. jag tror inte vi når närmare målet gm att säga hen i dessa fall. men visst kan jag ha fel. likväl som du kan ha det.
    Inget nytt under solen. Det finns och har alltid funnits möjlighet att dölja könet. Nu kan vi göra det fortsatt med eller utan hen: barnet, personen, studenten, arbetstagaren osv, osv, osv. Det har bara saknats ett pronomen som inte förtingligar såsom den/det kan göra.
  • nihka

Dorian Ertymexx skrev 2012-09-30 11:35:59 följande:

Jag trodde jag svarade på din fråga!? Vad är det du känner att du inte fått svar på?
    Se mitt inlägg 3431. Kommentar?
    Anonym (Hon/han/hen) skrev 2012-09-30 12:20:39 följande:
    Det finns tre kön: hon, han och hen.
    Dessa tre ord är förkortningar på det riktiga ordet för könet!

Hon = honan 
    Han = hanen
    Hen = hermafroditen (tvekönad)  

Själv använder jag ordet hen när jag inte riktigt kan se vilket kön människan har samt om jag vet att det är en transvestit/transgender(könsbyte innan själva bytet är gjort).
    Dock talar jag aldrig i dessa termer direkt till personen i fråga, då frågar jag hellre om han eller hon är just en han eller hon.

Hen är alltså förkortning på den bestämda formen;  HErmafroditeN    

• nihka
    Leya skrev 2012-09-30 12:40:21 följande:
    det JAG skrev va ironiskt. och om du läser mina svar till Dorian så kanske de kan hinta en aning om att jag tappat intresset litegrann. Tomte

Du skrev: "Det där va verkligen bara fullständigt ironiskt eftersom flera som gillar ordet hen säger samma sak fast tvärtom så att säga" Jag förstår inte vad du menar. Förklara gärna, men om du har tappat intresset behöver du inte svara alls.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!