• nihka

Jag hatar HEN!!!

h8him skrev 2012-10-04 07:22:58 följande:
    Inte enligt dem men det finns mycket som ligger till grund för skillnaderna. Att kvinnodominerade yrken har lägre löner än vad mansdominerade yrken har är inte riktigt samma sak som att kvinnor tjänar mindre för att de är kvinnor.  Kvinnor kan ju välja mansdominerade (högre värderade ekonomiskt) jobb och därmed lösa en stor del av problemet själva.

Segregering hänger ofta samman med traditioner och stereotypa könsrollsmönster. Den utbildning och därmed yrkeskarriär som kvinnor väljer kan i vissa fall vara en följd av personliga val, men traditioner och stereotypa könsrollsmönster kan också ha betydelse. Även om 55 procent av alla universitetsstuderande är kvinnor, är de i minoritet på områden som matematik, IT och ingenjörsvetenskap. Endast 8,4 av 1 000 kvinnor i åldern 20–29 år har examen i matematik, naturvetenskap eller teknik jämfört med 17,6 män. Därför är det färre kvinnor som arbetar inom naturvetenskap och teknik. Det leder i många fall till att kvinnor arbetar i lågt värderade och lågt betalda sektorer i ekonomin. Källa: europa.eu

Vilka manliga och kvinnliga yrken är likvärdiga menar du?

På ett sjukhus kan en datatekniker utan eftergymnasial utbildning tjäna mer än en sjukgymnast med högskoleexamen och legitimation som svarar mot myndighet (socialstyrelsen). Det är klart att detta hänger ihop med hur vi värderar olika typer av jobb och att det är traditionellt kvinnliga arbetsområden som ligger lägst kan ju inte bara vara en slump.

Om någon nu menar att ordet hen skulle vara ett kraftigt jämlikhets"vapen" eller än mer extremt ett sätt för feminister att decimera män så finns det betydligt mer potenta områden än ett könslöst pronomen att intressera sig för som påverkar livet på riktigt, som till exempel som hur mycket pengar olika typer av arbete ger. När det gäller hen har jag sällan skådat en större storm i ett vattenglas.
  • nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 17:00:57 följande:
    Slump och slump, av någon outgrundlig anledning väljer kvinnorna de lågavlönade jobben i högre utsträckning. Kvinnliga programmerare är sällsynta som blåa kaniner(inte som chefer dock). Trots att det utbildas massor kvinnliga ingenjörer.  

Det är ju bara att välja den högre lönen om de vill ha den. Tillgång och efterfrågan. Sjukgymnaster verkar det finnas överflöd av medan programmerare finns det för få av annars ahde inte lönen varit högre. 

Anledningen är inte outgrundlig utan bottnar i skeva värderingar - något som går att ändra på vilket bevisligen skett för att kvinnors ekonomiska situation har förbättrats avsevärt över tid. Sjuksköterska var till att börja med ett obetalt arbete - inget yrke utan ett kall. Tillgång och efterfrågan kan bara styra så långt sedan biter den sig själv i näsan. Alla dessa yrken behövs och de som kräver utbildning och ansvar ska ge samma pengar oberoende av vilket kön som dominerar inom yrket. Det är det hela jämlikhetstänket går ut på - att det ska vara jämlikt isf för ojämlikt.

Det är där hen kommer in och speglar jämlikheten. Isf att hela tiden hänvisa till män och kvinnor kan vi prata om människor (mer jämlik synonym kommer nog där också så småningom) - som vi ju ofta gör men nu mha ett pronomen. Jag tycker inte hen eller tanken på ett könsneutralt pronomen är det minsta extremt utan snarare är det tanken på att HELA tiden prata kön som känns extremt. Ungefär som om man skulle ha med hur gammal någon är så fort man pratade om henom. Hur många skulle tycka att den som inte ville att ålder skulle anges i var och varannan mening förnekade sin ålder eller att vi skulle tappa vår ålder om vi inte preciserade den hela tiden? Lustig tanke.
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 08:11:59 följande:
    Jag svarade på ett påstående om att hen på något sätt påverkar löneskillnader... Hur det går till har jag ingen aning om men personen saknade grundläggande fakta om varför kvinnor tjänar mindre än män.

Nä, nu tror jag du har rört ihop det. Naturligtvis påverkar inte ordet hen löneskillnader. Vem här har påstått det? Grundläggande kunskap, kanske du menade? Jag citerade vad ett antal fackförbund hade kommit fram till om saken. Det var deras fakta inte mina, men jag tyckte det lät rimligt.
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 17:25:31 följande:
    Skulle vilja syna ditt påstående om att man kan jobba som datatekniker på sjukhus utan eftergymnasial utbildning. Har du någon källa som kan styrka det du skriver?

Nej, det menar jag inte. Hen är ett löjligt och meninglöst ord tycker jag och jag tvivlar starkt att det på något sätt kommer att påverka jämställdheten i landet.

Det är självupplevt och jag har ingen formell källa. Däremot exempel på andra liknande exempel som undersköterskor som tjänar mindre än vaktmästare.

Jag tror inte heller att hen kommer att påverka jämställdhet för hen är bara ett ord, ingen magisk kraft men kanske kan hen i viss mån bl a spegla jämställdhet, men det finns det många andra ord som också kan göra. Jag tycker inte det finns några löjliga och meningslösa ord. 
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 18:19:58 följande:
    Jag? Läs vad jag skriver är du snäll. Jag skrev att jag svarade på ett inlägg där man tog upp att hen påverkar löneskillnader.

Och jag frågade vem som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader.
  • nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 19:08:10 följande:
    Ska och ska. Det är inte utbildningen som avgör lön i en marknadsekonomi. Man kan fråga säg varför du anser lön skall ha någon betydelse när ändå arbetsgivarens vilja att betala har det.
    En betydande faktor tycks vara om man väljer ett traditionellt typiskt manligt eller kvinnligt arbete.
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 22:28:19 följande:
    Hen påstås väl det för hen är utsatta för lönediskriminering baserat på kön enligt vissa. Att sanningen är att det handlar om utbildning osv verkar vara av mindre intresse.
    Jag förstod inte ditt svar. Citerar du någon ovan??? Jag upprepar:

Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Ange gärna inläggsnummer eller citera med citattecken. Tack.

• nihka
    Aaliyah skrev 2012-10-04 21:57:22 följande:

Vilka ändrar sig om vad?

Har du ändrat dig om något?
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 22:55:58 följande:
    Nej, jag citerar inte och det trodde jag framgick tydligt. Jag kan bara beklaga att du inte förstår.

Anledningen till att jag inte förstår är att du inte har svarat på frågan så det är inget för dig att så mycket beklaga utan mer att åtgärda.

Du har påstått att någon har sagt att ordet hen påverkar löneskillnader. Jag försöker ta reda på vem som har sagt detta och var det står. Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Ange gärna inläggsnummer eller citera med citattecken. Tack.
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-10-04 23:12:53 följande:

Nä, har du?
    Nä. Samma hållning hela tiden. Hen är ett ord utan magiska krafter att göra varken ont eller gott och används av en rad olika människor i olika syften och sammanhang.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!