CMM skrev 2012-10-23 15:21:37 följande:
Samtidigt är det den bilden som, som jag ser det, ligger till grund för förslag om könskvotering och riktade satsningar av den typ jag tidigare nämnde. Så visst har den kvinnosynen, som f.ö. knappast bör anses vara jämställd i någon bemärkelse överhuvudtaget, stor betydelse för huruvida det finns en statsfeminism eller inte.
Det är som jag skrev tidigare i tråden: å ena sidan vill man dissekera, problematisera och omdana mansrollen eftersom den är så "begränsande" och whatnot; å andra sidan verkar det som ansetts vara den traditionella mansrollen (karriär, pengar, "makt"...) vara något som kvinnor alltmer vill uppgå i. Någonstans fallerar det rent logiskt.
Då frågar jag dig igen eftersom sist jag frågade fick jag inget svar: "alla riktade satsningar"? Vilka då? Och då menar jag riktiga satsningar som samhället eller näringslivet står bakom med pengar, inte bara att det pratas om att ha en mindre könssegregerad arbetsmarknad. Vilka känner du till? Och hur många står bakom en lagstiftad delad föräldraförsäkring?