• nihka

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-10-21 02:52:53 följande:
    Varför är du inte feminist? Glad

Kul förresten att du skrev "vederbörande" och inte "hen" Glad
    Är inte intresserad av att tillhöra några politiska grupperingar.

Variation är bra, och så är ju vederbörandes kön känt eftersom vederbörandes alter ego talat om att han är man.
  • nihka
    FMGA skrev 2012-10-21 09:50:31 följande:
    Nej, somliga vill med alla till buds stående medel placera människor i på förhand givna fack.

Själv har jag haft upprepade besök av en halvfnoskig henhatare i gästboken och inboxen som bildligt talat ville dra ner byxorna på mig för att inspektera mitt kön (Man kan ju inte vara man om man använder hen, typ)

Den här diskussionen har onekligen en hel del dråpliga poänger och effekter. 

Den nyanserade verkligheten kanske känns för outförsägbar och komplicerad?

Gör som jag. Blockera. Ignorera. Rikta energin åt konstruktiva håll.
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-21 15:09:27 följande:

Förövrigt var det någon här ovan som undrade varför Daddy Cool inte använde "hen" isätllet för ordet "vederbörande".

Jag kan svara för mig, jag har använt ordet "vederbörande" eller "denne" i hela mitt liv.
    Till skillnad från "ordet" "hen" som jag aldrig någonsin kommer använda.

Det är just sånt där jag HATAR. När andra försöker bestämma vilka ord som "ska" användas. Lobba hos någon annan ffs.

Nu har du läst slarvigt och är förnärmad alldeles i onödan eftersom det du tycker dig ha sett är ett hjärnspöke.
  • nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-10-22 12:31:29 följande:

Vilket jag heller aldrig förnekat. Vi pratade om ett specifikt exempel där demonstrativa pronomen blandades ihop med personliga pronomen. Gå tillbaka så hittar du det säkert.

Nej, jag kunde inte se det, men då var iaf det - eller den snarare sagt avklarat.
  • nihka
    Magrat skrev 2012-10-22 10:30:04 följande:

Ingen försöker tvinga någon att använda ordet hen.

Precis som ingen försöker tvinga hela svenska folket att använda ordet munter. Man kan använda glad, eller lycklig, eller fnissig. Det är olika ord som beskriver samma sak - fast på lite olika sätt.

Precis! Och precis som det finns ord som beskriver olika saker finns det saker som beskrivs med lite olika ord. Varför tror du att en del vill ha till det som att det skulle finnas typ en tvingande kommitté. Och i så fall vilket annat ord skulle den här typen av tvång ha gällt för tidigare?
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-10-22 20:11:26 följande:
    Du kanske tänker som italienarna? Alla kvinnor är horor utom din mamma som är ett helgon.
    Jag fattar vad du menar. Tror jag, med ett litet tankeskutt som jag fyller i själv. Män som i det här fallet surrar om att de minsann respekterar kvinnor får mig att genast misstänka att de är ganska sexistiska. Man respekterar inte kön, man respekterar individer  pga av individens frivilliga handlingar. Det finns mig veterligen inga könsspecifika frivilliga handlingar att respektera något kön för.
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-10-22 20:45:30 följande:
    Det är väldigt ok med mig.Skrattande

Va? Behöver du inte någons välsignelse att svara störande till en störande person?
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-22 21:31:48 följande:
    Jag skiter i kön. Min respekt får den som förtjänar det.

Precis så tänker jag och det behöver man inte vara en del av Den Swänska genusmodellen eller whatnot för att skriva under på, eller hur?
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-22 22:09:20 följande:
    Nej, jag har aldrig påstått något dylikt heller. 

Hahaha. Stämmer bra, nej det har du inte.
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-23 15:21:37 följande:
    Samtidigt är det den bilden som, som jag ser det, ligger till grund för förslag om könskvotering och riktade satsningar av den typ jag tidigare nämnde. Så visst har den kvinnosynen, som f.ö. knappast bör anses vara jämställd i någon bemärkelse överhuvudtaget, stor betydelse för huruvida det finns en statsfeminism eller inte.

Det är som jag skrev tidigare i tråden: å ena sidan vill man dissekera, problematisera och omdana mansrollen eftersom den är så "begränsande" och whatnot; å andra sidan verkar det som ansetts vara den traditionella mansrollen (karriär, pengar, "makt"...) vara något som kvinnor alltmer vill uppgå i. Någonstans fallerar det rent logiskt.

Då frågar jag dig igen eftersom sist jag frågade fick jag inget svar: "alla riktade satsningar"? Vilka då? Och då menar jag riktiga satsningar som samhället eller näringslivet står bakom med pengar, inte bara att det pratas om att ha en mindre könssegregerad arbetsmarknad. Vilka känner du till? Och hur många står bakom en lagstiftad delad föräldraförsäkring?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!