• nihka

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-11-07 10:03:08 följande:
    Ditt skämt förstod jag. Hen och hum förstår jag dock inte. Är det roliga att den ena personen är korkad? Jag träffar korkade människor hela dagarna, kanske är därför jag inte förstod poängen. Jag har väl blivit avtrubbad.
    Vad som är roligt är ju en smaksak. I båda historierna fanns det korkade personer så det kan inte hänga på det. Hen och hum var nog bara inte en historia i din smak.
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-07 21:17:46 följande:
    Det är ju precis så det inte är. Språket utvecklas naturligt och ord tillkommer och förändras allt eftersom folk använder dem. Inga dolda agendor där. Därför rimmar införandet av "hen", med sin tveklösa genusvetarbakgrund och sitt syfte till att plantera något sorts diffust "jämställdhetstänkande" hos sina användare, så illa med vad jag menar är naturlig språkutveckling.
    Ungefär som lokalvårdare isf städerska, ADHD isf DAMP, rullstolsburen isf rullstolsbunden...
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-07 16:43:28 följande:
    Lika förbannat är "mänsklighet" etymologiskt besläktat med "man", inte med "kvinna". Nu har jag i och för sig aldrig sett någon på allvar hävda att just det ordet borde könsneutraliseras, men det skulle inte förvåna mig om det har förekommit.
    Kvinnslighet som ytterlighet åt andra hållet? På engelska är det ju ändå "värre": man kind. The human race är bättre tycker jag. Inte gravt störande med detta mansdominerade språk men lite störande när jag riktigt tänker efter.
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-08 00:41:03 följande:
    Jo. Å andra sidan behöver inga mediehus stifta policies för användande eller ickeanvändande av dessa ord, eftersom de inte ens riskerar att uppfattas som politiskt laddade.
    Allt som har med värdegrund att göra är politiskt i ordets breda bemärkelse. Rullstolsbunden/rullstolsburen är väldigt politiskt laddat. Prova på paraolympics med rullstolsbunden får de se.  
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-08 00:42:30 följande:
    Ingen aning. Jag nöjer mig med "mänsklighet", det är inte direkt så att jag som man slår mig för bröstet och säger det extra ofta av etymologiska skäl. Det liksom bara heter så.

Men ska det vara könsneutralt så ska det. Väl. 
    Det liksom bara hette oäkting också, men det gick att ändra till bara barn. Också väldigt politiskt.
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-08 21:15:19 följande:
    Oäkting och barn är knappeligen synonymer. Man har möjligen slutat använda det förra till förmån för det senare, men det ändrar inte att orden har olika betydelser. 

Ordet barn och ordet oäkting användes under samma tid om vad vi idag kallar barn, på så vis har de samma betydelse. Vilket man valde då var "politiskt".
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-08 21:21:39 följande:
    Nej, och hade man låtit tiden ha sin gång hade folk kanske börjat säga "hen" utan att "fostras" till det av elitfeminister, deras medlöpare och diverse "nytänkande" publikationer som Nöjesguiden.

Jag kvalar inte in någonstans i din lista över hen-användare och fostrar ingen. Jag tror en del människor som inte gillar ordet upplever det som fostrande att andra inte låter bli att använda ordet typ för deras skull. Den fostrande andan är ett hjärnspöke hos en del hen-motståndare
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-08 23:17:14 följande:
    Nej. Du kan inte hitta på villkor bara för att det passar din argumentation. Att påstå att barn och oäkting har samma betydelse är som att påstå att bil och fordon har samma betydelse.

Jo, jag påstår att en gång använde man ordet oäkting till det vi idag kallar barn och att förändringen var politisk. Det är inte att hitta på. Jag kan även lägga till att myndigheter ändrade i texter för att implementera den förändrade synen - exempelvis i lagtexter så nog var det bytet styrt alltid och det på ett sätt som hen inte är.
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-09 11:54:06 följande:
    Jag hatar ingenting, hat är kontraproduktivt.

Hahaha. Du har rätt. Ja, se trådstartaren...
  • nihka
    Quintus Zebra skrev 2012-11-10 08:52:36 följande:

Nej, inte bara. Rubriken ovan är ju ett bra exempel på varför ett könsneutralt personligt pronomen kan vara användbart.

T.ex. när en författare/journalist vill dölja könet av dramaturgiska skäl. Ordet hen skulle ju vara ett bra hjämedel i många deckarromaner där författaren inte vill avslöja en mördares kön. Det skulle också vara användbart i en artikel där journalisten av sekretesskäl inte vill avslöja något om personen.

Exakt. Bra dramaturgisk effekt här. Först talas det om att någon, hen, skriver och sedan inne i tidningen i själva artikeln står det vem det är och när man avslöjat namnet används han i stället för hen
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!