• nihka

Jag hatar HEN!!!

Stadsfeminism - om den existerade skulle behöva att ett feministiskt perspektiv genomsyrade stadsapparatens samtliga beslut på genomgripande sätt och så är inte fallet. Feminister lobbar för sina frågor precis som andra och når varierande framgång precis som de flesta som lobbar för något gör
    . .
    Stadsdemokrati finns däremot. Den är t o m reglerad i grundlagen i regeringsformen. 1 kap. 2§ fjärde stycket: "Det allmänna ska verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden."

• nihka
    Västjämtland skrev 2012-11-02 17:11:20 följande:
    Intressant åsikt.

Men, har inte regerigen och riksdagen utset just den könsmaktsordning som M winberg sålde in och antagit denna som norm?

Är det inte norm i dagens samhälle att kvinnan är den mest skydsvärda och att kvinnan skall anses vara ett Offer i alla lägen?     

Är det inte normen i dagens samhälle att tjejer och kvinnor skall hjälpas fram och särbehandlas i alla situationer det går?

Bara undrar.

H    

Vad tror du själv mäns våld mot kvinnor beror på?

Ingenting, absolut ingenting i min vardag bygger på att jag är särbehandlad som kvinna, så om någon stadsfeminism existerar, vilket jag inte tror, så har den iaf inte märkts av här. Inget organiserast patriarkat heller för den delen.
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-11-02 23:52:02 följande:
    Vad menar du med mäns våld mot kvinnor?

Vad har det med detta att göra?  Och eftersom kvinnor är mindre våldsutsatta än män så vet jag inte alls vad du menar? 

H

Lyssnade du inte på din egen länk? De tar upp mäns våld mot kvinnor där vilket är anledningen till att jag kommenterade det.
  • nihka
    grind skrev 2012-11-02 23:53:03 följande:
    Beror väl på vad man menar med statsfeminism. Men om man inte ser att kommunala och statliga verksamheter bygger på en grundtanke där "män anses överställda kvinnor och att detta ska ändras" jha då är man i det närmaste blind. Sedan kan man få kalla det vad man vill. 

Eller så är det du som är lite inbillningssjuk. Jag drar en kommunal eller statlig verksamhet ur hatten: Skatteverket. Nope, inget "män anses överställda kvinnor och att detta ska ändras". Ingen stadsfeminism där heller. Grupper som lobbar för sin sak och når viss framgång inom vissa områden är inte detsamma som stads- hit eller dit.
  • nihka
    Anonym () skrev 2012-11-05 11:25:26 följande:
    .
    Men sluta kalla oss som valt att inte använda oss av genus för billig våp, idioter , och alla andra nedvärderande ord för att vi valt en annan väg!

Var har du sett detta?
  • nihka
    Quintus Zebra skrev 2012-11-05 10:51:38 följande:

Hur kommer det sig att män verkar slåss mer och verkar använda mer våld och verkar begå mer våldsbrott än kvinnor i så gott som alla samhällen?

Är just hemmet den enda plats där kvinnor och män slåss lika mycket?

Här i Swerige måste det bero på Statsvåldet av Statsmännen och Statskvinnorna i det Swenska Statshemmet. Möjligen har Statshögern tillsammans med Statsvänstern också något med det hela att göraFlört 
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-05 22:49:40 följande:

Eller, 2 norrmän var ute och åkte bil med varsin gris de hade köp på marknaden. För att hålla isär dem gjorde den ena ett jack i vänsteröra på sin gris innan de la in grisarna i bagaget. Efter en stunds färd hördes ett tumult och ett fasligt skrik, och när de öppnade baggaget och grisarna tittade fram visade det sig att båda nu hade ett jack i vänster öra. För att hålla isär dem gjorde man nu ett jack i den ena grisens högeröra och smällde igen baggageluckan, men samma tumult  och skrik föranledde strax att de fick stanna bilen igen. Jodå, nu hade båda grisana ett var sitt jack i höger öra. Norrmännen tittade uppgivet på varandra en lång stund och sedan utbrast den ena: "Ja vet. Du tar den svarta så tar jag den vita".
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-05 23:51:06 följande:
    Visstja, det här är ju allvarliga grejer och inget man får driva med. Men tack för påminnelsen :)

Vad får att tro det? Jag tyckte nämligen att båda historierna var lika roliga.
  • nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-11-06 09:35:29 följande:

Jag förstår helt enkelt inte det roliga. Men så är jag ju blond också. Och tjej.
    Jo, men jo. Det roliga är det paradoxala med att ha en maskulin och feminin variant av ett könsneutralt pronomen. Så onödigt - precis som jacken i grisarnas öron. Det fattar ju jag som är varken blond eller tjej utan en blå smurf Flört 
  • nihka
    CMM skrev 2012-11-06 10:51:03 följande:
    Fair enough. Du kontrade i alla fall inte med världens kanske äldsta norgehistoria.
    Inte jag heller. I världens kanske äldsta norgehistoria åker ingen runt i BIL. No, no, no!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!