• nihka

Jag hatar HEN!!!

Anonym (Kalla INTE Mina barn HEN!) skrev 2012-09-27 20:20:49 följande:
    En hen för mig är någon som inte är hon eller han: könsförvirrade, sheboys, pågende hönsbyte mm.
    Då skulle jag absolut inte använda det om människor det inte är ställ så med, men kanske får du vänja dig vid att andra använder hen för isf att skriva "hon/han" eller "honellerhan"
  • nihka
    Anonym (Hur-tänker-du) skrev 2012-09-27 20:41:09 följande:
    Och i dessa ingår 13% som tycker ordet är "Okej men kommer aldrig att använda det!"
    Stämmer. Så är det med många ord. Bra att länken jag kopierade hit kom till användning. Någon promille som använder hen är det då rakt inte tal om utan betydligt fler.
  • nihka
    Anonym (Hur-tänker-du) skrev 2012-09-27 20:41:50 följande:
    Men förklara då vad du menade med ditt inlägg om svensk genusmodell.
    Någon här påstår att ALLA som använder hen är extremfeminister. Jämförelsen gjordes att alla som använder versal på ord som svensk är främlingsfientliga. Inget av påståenda är sanna utan anledningen till att olika människor använder hen och Svensk är förstås olika. Jag visste inte ens om att versal på nationalistiska ord alls brukades i främlingsfientliga kretsar men upptäckte när jag googlade att jag hamnade där. Det jag tidigare märkt är att engelskans inflytade gör att många unga skriver både Svensk och Måndag.
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-09-27 21:21:55 följande:
    Jag tänkte snarare på att min association om vad en sådan stavning betyder inte hindrar Element från att använda den medan han tycker att jag ska sluta använda hen på grund av associationer som det väcker hos honom.
    Det väcker inte associationer. Det utgör BEVIS. I hen-fallet iaf. Hahahaha!

Jo, jag tänkte också på det. Men så fungerar fanatiker. Den egna världbilden är den enda. Ingen tolerans mot oliktänkande och helt utan insikt om att de själva är oliktänkade i den andre partens ögon.
  • nihka
    Anonym skrev 2012-09-27 21:29:58 följande:
    Jag har märkt att såna som inte riktigt förstår hur ord ska användas gärna särskriver. En röd tråd på något sätt.
    Jo, en hel del särskriver och en hel del tycker inte om hen, men det finns också många vältaliga personer i den här tråden som inte tycker om hen.

Jag måste erkänna att jag tycker det ser väldigt illa ut när någon skriver som en kratta, bajsar på ett ord och menar att vi inte ska förstöra språket. Då är det svårt att inte plocka den gratispoängen.
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-09-27 21:36:05 följande:
    Nihka: exakt. Om vi skulle försöka tvinga andra att använda hen fast de inte ville, skulle vi vara fanatiker.
    Nej, jag försöker inte tvinga någon att varken börja med hen eller sluta med Svensk. Har uppmärksammat fenomenet i över 300 sidor utan att bry mig det minsta. Det är rätt många som gör fel på det. Skulle dock ALDRIG  själv skriva Svensk med stor bokstav mitt i en mening - av språkliga skäl.
  • nihka
    Anonym skrev 2012-09-27 21:46:20 följande:
    Det verkar ändå vara personer som förstår tanken men inte gillar den.

Absolut. Och anledningarna till det är många.
  • nihka
    Anonym skrev 2012-09-28 01:52:18 följande:
    Det bästa är nog att deportera alla som använder ordet "hen". Håller på att spåra ur allting i detta land. Som om det inte vore nog med att vi håller på att bygga om landet till en flyktingförläggning.

Nu ska vi tydligen vara könlösa fikusar med, hur fan ska man orka med all galenskap? Finns det någon form av vaccin man kan ta för att tåla mer PK-resonemang?

Jag är uppriktigt på gränsen att bara ge upp och gråta, orkar inte mer nu.

Ja, det kan vara jobbigt när ens värld förändras eller när man märker att den gör det. Här på planeten Tellus har alltid the survival of the fittest ytterst gällt, så det är bara att gråta en skvätt och sedan ta itu med att anpassa sig till verkligheten. När du har gjort det kommer du se att denna verklighet är mer nyanserad än du beskriver den nu. Jag  tror exempelvis att din bild bara är en överdriven deppbild. Jag är kvinna och är varken könslös eller lesbisk, men jag tycker hen är ett bra ord.
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-28 11:35:23 följande:
    Jag har aldrig försökt diskutera på en biologisk nivå, bara språklig. Ursäkta om jag inte varit tydlig nog med det. För mig är biologiska nivån enkel: endera är personen en man eller en kvinna (med mycket få undantag). Vad människor känner och tycker är ytterligare en annan nivå. Tre nivåer vad jag kan se, och jag håller mig till den språkliga.

"a-ändelsen" (den tillsynes feminina) används även för döda ting/ickemänskliga varelser (neutrum eller vad den korrekta temen är?) och plural. Inte strikt feminin. Jag förstår att du tyckte du var rolig där, fast på rikssvenska är en stol bara ett neutralt ting (en "den"), alltså varken en hon eller han.

Den första delen håller jag med dig om. Min dialekt är inte könsbunden biologiskt men däremot språkligt (eller lingvistiskt om man så vill). Det är rent språkligt som jag menar att svenskan redan är könsbunden och att det är på den språkliga nivån som jag inte får in "hen". När det gäller specifika mänskliga varelser, så bjös adjektiven utefter om det är en han eller hon (där finns det inga "det" och kan inte vara neutralt). "Man" och "han" används redan för det som är generellt, där vissa vill att "hen" ska ta över. Vad ska man använda istället för det generella "man" då? (Som hypotetisk fråga.)
    Jag förstod att du ämnade diskutera på en språklig nivå, men jag menar att om man som du hävdar att språket är könsbundet - indelat i honkön och hankön som ett argument för att vi inte behöver ett könsneutralt pronomen att komplettera hon och han med har du blandat in både språkligt och biologiskt kön i din argumentation.

Antingen får vi ha ett system där det verkligen är huller om buller och en stol likväl som en man kan vara en hon eller så får vi dela upp det i ord som handlar om människor där biologiskt och språkligt kön stämmer överens och övrig orda är den/det. Just nu har vi ett mellanting som vi håller på att uppdatera, man i som könsneutralt opersonligt pronomen kanske är nästa steg. Hypotetiskt svar: kvinna utgår av lika självklara skäl som att man är olämpligt. Hen skulle ju kunna funka där också. Eller hom kanske? För mig saknas hen eller ett ord som fyller dess funktion enligt modellen:

mamma, pappa - förälder
    bror, syster - syskon
    kille, tjej - barn/(vuxen)
    hon, han - hen?

• nihka
    CMM skrev 2012-09-28 12:07:08 följande:
    Jag vet precis vad jag höll på med, ja. Jag observerade att någon råkade skriva "hönsbyte" i stället för "könsbyte" och tyckte detta var så roligt (ja, min humor är undermålig) att det var värt ett eget inlägg.

Så, ta ut pinnen ur röven nu. 
    I så fall är min humor också undermålig för jag tyckte också det var roligt med hönsbyte. Ingen måtta på bilder som dök upp i huvudet. Hahaha. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!