• mojnemenito

Jag hatar HEN!!!

Avskyr också ordet Hen! Det heter han/ hon. Vill man vara kryptisk och inte avslöja kön på ev misstänkta så kan man säga den (skäligen) misstänkta.

• mojnemenito
    Anonym skrev 2012-12-22 23:04:28 följande:
    Japp, det kan man. Eller så säger man hen. Hoppas att du överlever och god jul!
    Tack jag överlever. Men det river till lite irritation när jag hör det ordet. Tänker på en Höna när jag hör Hen. Allt behöver inte vara så tomt och könsneutralt. God jul på dig med ;)
  • mojnemenito
    Anonym (Eh?) skrev 2012-12-22 23:08:12 följande:
    Nja... den misstänkta/misstänkte borde det väl vara då? Blir det inte en rätt klumpig text om det skrivs varje gång istället för han/hon/hen?

För övrigt.  hur säger ni han/hon? han snedstreck hon? han eller hon? han hon?
    jag vet inte hur reportrar har valt att säga när de gör nyhetsinslag. Men inom mitt yrke där vi skriver mycket, så skriver man alltid misstänkt person.
  • mojnemenito
    Anonym skrev 2012-12-22 23:14:10 följande:
    Allt är inte det heller. Bara i vissa fall. Jag finner det smidigt och jag tänker inte på vad saker betyder på engelska.
    Jag tänker ju inte på fjärt när jag pratar om fart så som i hastighet osv. Att du tänker på höna är ju för att ordet stör dig så mycket. Hen betyder höna på engelska, visst.. men här i Sviiiden så snackar vi ju svenska. 
    Oj jag tänkte inte ens att det betydde höna, min engelska är inte den bästa. Jag utgick mest att när man säger HEN så låter det som Höna. Framförallt är det ett larvigt ord. Ja vi talar ju svenska i Sverige, men hen är väl inte svenskt ännu?
  • mojnemenito
    nihka skrev 2012-12-23 00:52:15 följande:
    www.ne.se/sok?q=hen

Tänk vad olika saker man kan irritera sig på. Hen stör mig inte det minsta men det gör däremot att man kastar in stora bokstäver godtyckligt mitt i svenska meningar. Stor bokstav på alla substantiv hör hemma i tyskan, inte svenskan. 

jag får väl skylla på att jag skrev för snabbt och är flerspråkig. My bad.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!