• kakmonstret123

Avskaffa sexköpslagen?

Jag är för en fri och liberal stat som lägger all vikt vid den enskilde individens fri- och rättigheter. Det finns en rad olika lagar som aktivt motarbetar detta, och en av dem är sexköpslagen som vi skall diskutera i denna tråden.

Jag anser att alla människor har rätt att själva bestämma hur de vill utforma sina liv, sålänge de inte skadar andra människor. Således är jag givetvis negativt inställd till sexköpslagen, i och med att den inskränkar på denna friheten.

Om en vuxen individ är villig att tillhandahålla en tjänst, en tjänst som det uppenbarligen finns en efterfrågan på, till en annan vuxen individ som är beredd att betala för denna tjänst, är det enligt mig barockt att staten anser sig ha rätten att lägga sig i denna överenskommelse enbart grundat på moralpanik kring just tjänstens karaktär.

Att det är hysteriska radikalfeminister som är de främsta förespråkarna för lagen, är föga förvånande. Ett genomgående försök till motargument är "Skulle du vilja att din dotter sålde sex?", utan en tanke på att frågan i sig ytterligare stigmatiserar kvinnors prostitution. En sons eventuella horeri ägnas det inte en tanke åt, detta trots att mycket pekar på att bland unga är det fler män än kvinnor som ägnar sig åt prostitution. Allt detta grundar sig ju i patriarkala idéer om att kvinnors "lösaktighet" skall ses som något skamligt, medan mäns tvärtom är något att beundra.

Att det förekommer trafficking är ett högst otrevligt faktum, och det bör inte råda något tvivel om att sexköp där säljaren står under slaveri givetvis skall vara kriminaliserat - om köparen på sannolika skäl insett, eller bör ha insett, säljarens situation.

Men att kriminalisera sexhandel mellan två samtyckande vuxna individer, förvärrar bara situationen. Förespråkarna för sexköpslagen jämställer på ett olyckligt sätt sådan sexhandel med tvång, slaveri och sexuellt utnyttjande av barn. Sammanblandningen av begreppen döljer det vidriga i tvångshanteringen. Om politiker beskriver det som samma sak, utan tvivel för att framhäva sin avsky inför all sexhandel, påtvingad som frivillig, framstår möjligen den frivilliga som sämre än innan, men den påtvingade riskerar att framstå som mindre farlig.

Vidare så bidrar en kriminalisering av sexköp enbart till en illegal marknad, där den prostituerade lever under dåliga och farliga förhållanden. Efterfrågan minskar knappast, vilket det är tänkt, utan den exporteras dels utomlands och dels drivs den ner under jorden här hemma. För köparen blir det svårare att avgöra om handeln föreligger under tvång eller ej, samt benägenheten att larma om så är fallet minskar markant eftersom man även kan göra sig skyldig till "försök till sexköp", vilket även det är kriminaliserat.

Nej, slopa sexköpslagen och låt samtyckande vuxna individer göra vilka affärsuppgörelser de själva vill sålänge ingen annan skadas, och satsa istället fulla resurser på att spåra upp och straffa förövarna inom sextraffickingen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?
  • Strövaren
    Quintus Zebra skrev 2012-08-23 23:07:43 följande:
    Tja, Magnus är väldigt duktig retoriskt och van debattör. Men kanske inte så påläst? Jag tittade i 30 sekunder kunde konstatera att den gode Betnér redan hade hunnit slänga ur sig ett antal rena felaktigheter.

För det första så reglerar lagen inte vad människor gör med sina kroppar. Det står inte en rad i sexköpslagen som förbjuder en person att ha sex med vem de vill. Det lagen reglerar är inte sexet utan själva köpet.

Och sen säger han att vi bör snegla på Tyskland. Och på så sätt minska stigmat och öka prostituerades skydd genom att få dem att organisera sig. Problemet med det påståendet är ju att legaliseringen i Tyskland enligt flera stora rapporter inte har minskat stigmat. Och att tio år efter lagens införande har 1% av de tyska prostituerade lagliga arbetskontrakt. Och traffickingen har ökat i Tyskland efter legaliseringen. Så att snegla ditåt kanske inte är det bästa ?
    Å andra sidan har väl Tyskland något av ett konservativt välfärdssystem, som skiljer sig från vår svenska socialdemokratiska variant. Utan att för den delen välja sida, tror jag nog att vi skulle ha bättre koll i det här landet.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-23 23:41:23 följande:
    Å andra sidan har väl Tyskland något av ett konservativt välfärdssystem, som skiljer sig från vår svenska socialdemokratiska variant. Utan att för den delen välja sida, tror jag nog att vi skulle ha bättre koll i det här landet.
    Kanske det. Och ur en trafickingsynpunkt ligger Sverige självklart inte lika attraktivt rent geografiskt som Tyskland (som är en väldigt bra transport led om man vill transportera traffickingoffer från Östeuropiska EU-länder till väst). Men jag anser ändå att Betnér ger intrycket av att vara ganska oinsatt när han påstår att Tyskland är en förebild.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Strövaren

Det är möjligt. Zaida svamlar dock en hel del och framstår som en riktig översittare(gentemot sexsäljare).

• Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-23 23:51:56 följande:
    Det är möjligt. Zaida svamlar dock en hel del och framstår som en riktig översittare(gentemot sexsäljare).
    Mycket möjligt. Som jag skrivit tidigare så har denna debatt ofta den dåliga ovanan att bli väldigt konstigt.

Och det beror som sagt delvis på att det är svårt för t.ex. Zaida att debattera mot de ganska flummiga friheter och liberala teorier som Betnér och andra med liknande åsikter lutar sig mot.

Om debatten hade varit mer rak och baserad på fakta hade den kanske varit mindre flummig. Men så länge vi fortsätter diskutera en vara som ingen verkar våga erkänna att de själva vill ha, så kommer nog debatterna fortsätta så här.

Om de potentiella kunderna kunde stiga in i diskussionen och förklara varför de vill köpa sex och fördelarna med det. Så skulle det självklart bli enklare.
  • SkåneP
    Quintus Zebra skrev 2012-08-23 23:32:45 följande:
    Det är ju din politiska åsikt. Tyvärr så verkar få politiska makthavare i världen hålla med. I alla samhällen som jag känner till så finns det restriktioner på vilka avtal som människor får upprätta, även om båda är positiva till kontraktet.

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är lagen som tvingar ner verksamheten till samhällets baksida. Jag skulle vilja påstå att verksamheten var på baksidan långt långt innan den nuvarande lagen ens var påtänkt. Sexhandel och kriminella nätverk har varit sammanflätade i flera hundra år. Moraliska fördomar om såväl sexköpare som sexsäljare har varit starka minst lika länge. Jag tror inte att en lagändring och ett F-skattebevis skulle förändra det speciellt mycket. Och jag har inte sett några exempel från andra länder som tyder på att jag har fel.

Visst, men man skall inte blunda för att en legalisering kan öka traffickingen och inkomsterna för de organisationer som sysslar med trafficking.

Att stater tenderar lägga sig i mer än de har med att göra är väl ingt argument att de ska fortsätta göra det, eller att det ens är bra.

Det är möjligt. Men lagen befäster att det ska förbli så.

Jag menar att alla former av specialbehandling bidrar till stigmatisering. Om det samhället behandlar det som vilken tjänstesektor som helst är det bara en tidsfråga innan stigmatat bleknar.

Sedan kan förstås alltid religiösa strömningar och annat irrationellt vända de moraliska vindarna, men givet en konsekvent sekulär hållning, där godtyckligt moraliserande inte påverkar något särskilt, borde sådana fenomen bara fördröja processen...

...och under tiden åtnjuter säljarna alla de trygghetssystem som samhället har att erbjuda yrkesarbetande.

Men vad är ditt förslag på att motarbeta stigmatiseringen?
  • Strövaren
    Quintus Zebra skrev 2012-08-23 23:59:17 följande:
    Mycket möjligt. Som jag skrivit tidigare så har denna debatt ofta den dåliga ovanan att bli väldigt konstigt.

Och det beror som sagt delvis på att det är svårt för t.ex. Zaida att debattera mot de ganska flummiga friheter och liberala teorier som Betnér och andra med liknande åsikter lutar sig mot.

Om debatten hade varit mer rak och baserad på fakta hade den kanske varit mindre flummig. Men så länge vi fortsätter diskutera en vara som ingen verkar våga erkänna att de själva vill ha, så kommer nog debatterna fortsätta så här.

Om de potentiella kunderna kunde stiga in i diskussionen och förklara varför de vill köpa sex och fördelarna med det. Så skulle det självklart bli enklare.
    De kommer ju från olika världar. Betnér är ingen sifferpolitiker utan för en ideologisk diskussion(i ämnet i allmänhet, även utanför just den där "debatten"), medan Zaida gömmer sin ideologiska ståndpunkt bakom hänvisningar till olika studier som en sån som Betnér knappast kan bemöta. Klassisk härskarteknik.
  • Quintus Zebra
    SkåneP skrev 2012-08-24 00:01:33 följande:

Att stater tenderar lägga sig i mer än de har med att göra är väl ingt argument att de ska fortsätta göra det, eller att det ens är bra.

Det är möjligt. Men lagen befäster att det ska förbli så.

Jag menar att alla former av specialbehandling bidrar till stigmatisering. Om det samhället behandlar det som vilken tjänstesektor som helst är det bara en tidsfråga innan stigmatat bleknar.
    Sedan kan förstås alltid religiösa strömningar och annat irrationellt vända de moraliska vindarna, men givet en konsekvent sekulär hållning, där godtyckligt moraliserande inte påverkar något särskilt, borde sådana fenomen bara fördröja processen...

...och under tiden åtnjuter säljarna alla de trygghetssystem som samhället har att erbjuda yrkesarbetande.

Men vad är ditt förslag på att motarbeta stigmatiseringen?
    Nej, men jag känner inte ens till speciellt många politiska partier(och de jag känner till är väldigt små)  som är så marknadsliberala att de hävdar att alla skall ha rätt att ingå exakt vilka avtal de vill med varandra-

Jag håller inte med riktigt, även om jag förstår vad du menar.. Inget i lagen förhindrar att man börjar att arbeta mot att förbättra möjligheterna för en legalisering. T.ex jobba mot det kulturella stigmat. Eller bilda intresseorganisationer och fackföreningar (att starka sådana organisationer redan fanns var ju t.ex. en viktig faktor bakom legaliseringen i Nya Zeeland).
    Om man bara legaliserar, utan förberedelser,  riskerar det bli som i Tyskland. D.v.s. att de kriminella nätverken bara tjänar på det.

Fast det är inte vilken tjänst som helst. Men visst, delvis var det ju så man tänkte när man ändrade lagen. Genom att legalisera sexsäljare ville man ju minska fördömandet av denna grupp. Om det har funkat vet jag ej.

Rätten att få F-skattebevis och bilda fackföreningar ska prostituerade självklart ha. Deras yrke är inte olagligt.

Svår fråga. Återkommer med förslag till antistigma-kampanjen.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:04:47 följande:
    De kommer ju från olika världar. Betnér är ingen sifferpolitiker utan för en ideologisk diskussion(i ämnet i allmänhet, även utanför just den där "debatten"), medan Zaida gömmer sin ideologiska ståndpunkt bakom hänvisningar till olika studier som en sån som Betnér knappast kan bemöta. Klassisk härskarteknik.
    Han vet ju att han skall möta en politiker och borde kanske läst på? Vad skall hon göra? Inte nämna de studier hon läst?
  • lykantrophona
    Quintus Zebra skrev 2012-08-24 00:24:34 följande:
    Rätten att få F-skattebevis och bilda fackföreningar ska prostituerade självklart ha. Deras yrke är inte olagligt.

Svår fråga. Återkommer med förslag till antistigma-kampanjen.
    Problemet är att med den nuvarande praxis med  kopplerilagen, så får inte prostituerade bilda fackföreningar.
    T o m en grupp som arbetade hivpreventiv (i Skåne?) blev anklagade för medhjälp till brott när de delade ut kondomer till sexarbetare.

Så något är ju fel med lagstiftningen ändå.
  • Strövaren
    Quintus Zebra skrev 2012-08-24 00:26:00 följande:
    Han vet ju att han skall möta en politiker och borde kanske läst på? Vad skall hon göra? Inte nämna de studier hon läst?
    Men kolla på inspelningen, det känns ju inte som att de vetat att de ska "debattera" mot varandra i mer än 10 minuter. Hon ska ta en redig ideologisk diskussion. Allt annat är skit.
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?