Quintus Zebra skrev 2012-08-23 23:32:45 följande:
Det är ju din politiska åsikt. Tyvärr så verkar få politiska makthavare i världen hålla med. I alla samhällen som jag känner till så finns det restriktioner på vilka avtal som människor får upprätta, även om båda är positiva till kontraktet.
Jag skulle vilja påstå att det inte alls är lagen som tvingar ner verksamheten till samhällets baksida. Jag skulle vilja påstå att verksamheten var på baksidan långt långt innan den nuvarande lagen ens var påtänkt. Sexhandel och kriminella nätverk har varit sammanflätade i flera hundra år. Moraliska fördomar om såväl sexköpare som sexsäljare har varit starka minst lika länge. Jag tror inte att en lagändring och ett F-skattebevis skulle förändra det speciellt mycket. Och jag har inte sett några exempel från andra länder som tyder på att jag har fel.
Visst, men man skall inte blunda för att en legalisering kan öka traffickingen och inkomsterna för de organisationer som sysslar med trafficking.
Att stater tenderar lägga sig i mer än de har med att göra är väl ingt argument att de ska fortsätta göra det, eller att det ens är bra.
Det är möjligt. Men lagen befäster att det ska förbli så.
Jag menar att alla former av specialbehandling bidrar till stigmatisering. Om det samhället behandlar det som vilken tjänstesektor som helst är det bara en tidsfråga innan stigmatat bleknar.
Sedan kan förstås alltid religiösa strömningar och annat irrationellt vända de moraliska vindarna, men givet en konsekvent sekulär hållning, där godtyckligt moraliserande inte påverkar något särskilt, borde sådana fenomen bara fördröja processen...
...och under tiden åtnjuter säljarna alla de trygghetssystem som samhället har att erbjuda yrkesarbetande.
Men vad är ditt förslag på att motarbeta stigmatiseringen?