• kakmonstret123

Avskaffa sexköpslagen?

Jag är för en fri och liberal stat som lägger all vikt vid den enskilde individens fri- och rättigheter. Det finns en rad olika lagar som aktivt motarbetar detta, och en av dem är sexköpslagen som vi skall diskutera i denna tråden.

Jag anser att alla människor har rätt att själva bestämma hur de vill utforma sina liv, sålänge de inte skadar andra människor. Således är jag givetvis negativt inställd till sexköpslagen, i och med att den inskränkar på denna friheten.

Om en vuxen individ är villig att tillhandahålla en tjänst, en tjänst som det uppenbarligen finns en efterfrågan på, till en annan vuxen individ som är beredd att betala för denna tjänst, är det enligt mig barockt att staten anser sig ha rätten att lägga sig i denna överenskommelse enbart grundat på moralpanik kring just tjänstens karaktär.

Att det är hysteriska radikalfeminister som är de främsta förespråkarna för lagen, är föga förvånande. Ett genomgående försök till motargument är "Skulle du vilja att din dotter sålde sex?", utan en tanke på att frågan i sig ytterligare stigmatiserar kvinnors prostitution. En sons eventuella horeri ägnas det inte en tanke åt, detta trots att mycket pekar på att bland unga är det fler män än kvinnor som ägnar sig åt prostitution. Allt detta grundar sig ju i patriarkala idéer om att kvinnors "lösaktighet" skall ses som något skamligt, medan mäns tvärtom är något att beundra.

Att det förekommer trafficking är ett högst otrevligt faktum, och det bör inte råda något tvivel om att sexköp där säljaren står under slaveri givetvis skall vara kriminaliserat - om köparen på sannolika skäl insett, eller bör ha insett, säljarens situation.

Men att kriminalisera sexhandel mellan två samtyckande vuxna individer, förvärrar bara situationen. Förespråkarna för sexköpslagen jämställer på ett olyckligt sätt sådan sexhandel med tvång, slaveri och sexuellt utnyttjande av barn. Sammanblandningen av begreppen döljer det vidriga i tvångshanteringen. Om politiker beskriver det som samma sak, utan tvivel för att framhäva sin avsky inför all sexhandel, påtvingad som frivillig, framstår möjligen den frivilliga som sämre än innan, men den påtvingade riskerar att framstå som mindre farlig.

Vidare så bidrar en kriminalisering av sexköp enbart till en illegal marknad, där den prostituerade lever under dåliga och farliga förhållanden. Efterfrågan minskar knappast, vilket det är tänkt, utan den exporteras dels utomlands och dels drivs den ner under jorden här hemma. För köparen blir det svårare att avgöra om handeln föreligger under tvång eller ej, samt benägenheten att larma om så är fallet minskar markant eftersom man även kan göra sig skyldig till "försök till sexköp", vilket även det är kriminaliserat.

Nej, slopa sexköpslagen och låt samtyckande vuxna individer göra vilka affärsuppgörelser de själva vill sålänge ingen annan skadas, och satsa istället fulla resurser på att spåra upp och straffa förövarna inom sextraffickingen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?
  • Quintus Zebra
    lykantrophona skrev 2012-08-24 00:29:10 följande:
    Problemet är att med den nuvarande praxis med  kopplerilagen, så får inte prostituerade bilda fackföreningar.
    T o m en grupp som arbetade hivpreventiv (i Skåne?) blev anklagade för medhjälp till brott när de delade ut kondomer till sexarbetare.

Så något är ju fel med lagstiftningen ändå.
    Det skall självklart ändras.

Det finns massor som är fel. Massor som borde ändras.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:29:49 följande:
    Men kolla på inspelningen, det känns ju inte som att de vetat att de ska "debattera" mot varandra i mer än 10 minuter. Hon ska ta en redig ideologisk diskussion. Allt annat är skit.
    Jag tycker tvärtom. Ideologiska diskussioner ger ingenting i det här fallet. Prostitution är en verklighet ute samhället. Självklart skall det inte diskuteras på ett teoretiskt ideologiskt plan. Självklart skall fakta och verklighet, verkliga problem och verkliga lösningar diskuteras.
  • Strövaren
    Quintus Zebra skrev 2012-08-24 00:43:59 följande:
    Jag tycker tvärtom. Ideologiska diskussioner ger ingenting i det här fallet. Prostitution är en verklighet ute samhället. Självklart skall det inte diskuteras på ett teoretiskt ideologiskt plan. Självklart skall fakta och verklighet, verkliga problem och verkliga lösningar diskuteras.
    Agree to disagree. Först måste man avgöra vart det är man vill. Sen kan man ta en verklighetsbaserad faktadiskussion kring hur man bäst tar sig dit.  Vi måste nöta det ideologiska några varv anser jag. Finns så mycket fördomar och stigmatiserat i ämnet att det är nödvändigt. Jag tror snarast att en ideologisk diskussion skulle föra de "verkliga problemen" i ljuset.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:59:39 följande:
    Agree to disagree. Först måste man avgöra vart det är man vill. Sen kan man ta en verklighetsbaserad faktadiskussion kring hur man bäst tar sig dit.  Vi måste nöta det ideologiska några varv anser jag. Finns så mycket fördomar och stigmatiserat i ämnet att det är nödvändigt. Jag tror snarast att en ideologisk diskussion skulle föra de "verkliga problemen" i ljuset.
    Fast diskussionen handlar om något verkligt. Att MP vill exportera sexköpslagen. Och då måste man ju prata om verkligheten. Det är den debatten Magnus gav sig in i. Om han hade velat ha en enbart ideologisk debatt om det vackra att i ett perfekt samhälle kunna prioritera liberala friheter och låta alla köpa och sälja vad de vill helt fritt, så hoppade han in i fel debatt.
    Om studier visar att Magnus teoretiska lösningar inte funkar, så måste ju motdebattören få säga det? Utan att det kallas härskartekniker?
  • Strövaren
    Quintus Zebra skrev 2012-08-24 13:55:52 följande:
    Fast diskussionen handlar om något verkligt. Att MP vill exportera sexköpslagen. Och då måste man ju prata om verkligheten. Det är den debatten Magnus gav sig in i. Om han hade velat ha en enbart ideologisk debatt om det vackra att i ett perfekt samhälle kunna prioritera liberala friheter och låta alla köpa och sälja vad de vill helt fritt, så hoppade han in i fel debatt.
    Om studier visar att Magnus teoretiska lösningar inte funkar, så måste ju motdebattören få säga det? Utan att det kallas härskartekniker?
    Ok, Zaida, hehe.
  • Quickman
    Quintus Zebra skrev 2012-08-22 20:17:11 följande:
    1. Den är långt ifrån perfekt. Det är rätt att ansvaret läggs på köparen och inte säljaren. Jag skulle gärna vilja ha en mer detaljerad debatt om hur lagen borde ändras och om hur prostituerade kan få mer utökade rättigheter. Huvudskälet att jag inte vill avskaffa den är ju att avkriminalisering med största sannolikhet kommer öka prostitutionen rejält, vilket kommer leda till ökat lidande och ökande problem. Om ingen kan komma med seriösa lösningar på hur problemen skall lösas.

2. Ja, jag är rätt säker på att den är avskräckande. Varför vill du annars avskaffa den? Att något är olagligt och kan leda till fängelsestraff påverkar nog efterfrågan.

3. Absolut!

4. Men vill du avkriminalisera köpet helt eller inte? Skall det vara olagligt att köpa sex av olicensierade prostituerade?  Skall det vara olagligt att köpa sex via kriminella nätverk som sysslar med traficking?

5. Känns väldigt teoretiskt. Vad jag vet har de kriminella nätverken som regel växt i samband med legalisering. Detta beror ju mycket på hur du ser på straffsatsen. Om det är lagligt att köpa sex även av olicensierade prostituerade så kommer antagligen många söka sig dit p.g.a. lägre pris, eller att de erbjuder otillåtna tjänster eller för att det känns mer diskret.

6. Kommer dessa hjälpas av det? Deras situation kommer väl bara försämras från idag? Många kommer ju fortsätta, och kommer tvingas gömma sig än mer än idag?

7. Självklart skall trafficking prioriteras. Att vi har en lag betyder inte att polisen måste prioritera jakten på sexköpare så högt.

8. Det är ju din åsikt. Inget annat. Det finns ingen naturlag som säger att bara för att någon VILL sälja sex eller ett organ eller ett barn så måste det vara lagligt.

9. Ja, men det betyder ju inte att smittade prostituerade kommer sluta.

10. Det kan man göra ändå. Att låta arbetsförmedlingen fördela dessa jobb känns dock tveksamt. Med de nuvarande reglerna skulle det ju kunna innebära att folk kan tvingas ta ett sådant jobb om de vill behålla a-kassan. Du vill alltså ha speciell lagstiftning när det gäller just dessa jobb? Det är inget jobb som alla andra.

11.  De kriminella nätverken fanns innan lagen. De finns i alla länder. Tror du ger lagen lite väl mkt cred.

12. Man borde absolut ha talat än mer med de prostituerade. Att en del aktiva prostituerade är emot lagen är dock  inte konstigt. Men många fd. prostituerade är ju för kriminalisering. Jag påstår mig dock inte veta vilken åsikt som är vanligast.

Till frågorna. Har tagit bort de frågor som jag inte kan svara på eftersom jag inte har de åsikterna du ifrågasätter.

13. Frågan är dock relevant. Det finns en del legaliseringsförespråkare som hävdar att det är ett jobb som alla andra.

14. Inte enbart moraliskt. Prostitution har visat sig vara ett utsatt yrke. Att man inte vill att ens barn skall välja ett farligt yrka är inte specielt konstigt.

15. Sexsäljare skall inte straffas, helt rätt.

Tyvärr förs lite statisk kring hur många offer frör människohandel det finns runt om i Europa. Men två länder för statistik – Nederländerna och Sverige

I Nederländerna fanns det 993 offer för trafficking 2010

I Sverige fanns det 497 offer för trafficking 2010

Men tänk på att Nederländerna har betydligt fler invånare, så i förhållande till folkmängd blir det följande.

Nederländerna 5,9 / 100000

Sverige 5,3 /100000

Så ja, det finns lite mer offer för trafficking i Nederländerna, men tänk även på att mörkertalet räknas in te in i den statistiken. De ligger så pass nära varandra att med felmarginalen inräknat kan mycket väl Sverige gå om eller så kan Nederländernas ledning öka. Men oavsett så tycker jag det är naivt att påstå att vår lagstiftning skyddar traffickingoffer. Vi ligger inom samma skala som Nederländerna. Jag tycker även att Nederländernas politik kring prostitution är dålig.

Tja, vad vi kan se så fungerar inte en avskräckande lagstiftning i något avseende. I USA motiveras dödsstraffet med att det är avskräckande, detta trots att bland de tio stater som har högst mordfrekvens så har nio av dem dödsstraff. Våra ministrar påstår att vår hårda lagstiftning kring droger gör att färre testar, detta trots vi har både fler dödsoffer relaterade till droger och tunga missbrukare per capita än Nederländerna. Så nej, vi kan med stor sannolikhet slå fast att det inte är avskräckande. De som begår brott tänker sällan på konsekvenserna av sitt handlande.

Fast hur skyddar vi de prostituerade när de håller sig skymundan?

Att tvinga någon till sex är våldtäkt. Våldtäkt är förbjudet. Slaveri är även förbjudet. Om man kör med licens att få utöva sitt yrke som prostituerad så kommer man utgå från att de som inte har liens är offer för trafficking. Så, ja, det ska vara olagligt att köpa sex av en olicensierad.

De kriminella nätverk som växt har gjort det för att det finns en dålig kontroll av marknaden. Anledningen till varför jag vill ha en statlig kontroll är just för att förhindra det. Visst kommer kriminella nätverk inte dö ut, utan ändra form och troligtvis kommer de att minska i samband med detta. Vi har fortfarande en illegal verksamhet kring alkohol trots att det är lagligt.

Ja, det hoppas jag. Om en person mår dåligt av sitt leverne bör staten hjälpa till. Jag tror i alla fall att det skulle hjälpa henne mer gentemot om sexköpslagen ser ut som den gör idag.

Men vi prioriterar jakten på sexköpare. Att ens lägga en krona på att försöka straffa någon som köpt en tjänst av någon som vill sälja tjänsten är både moraliskt och ekonomiskt fel.

8 Ja, det är min åsikt, dock tycker jag den känns självklar i en demokrati med ett fungerande rättssystem. Jag förstår inte hur man kan vilja straffa någon som frivilligt köpt en tjänst. Man skulle inte resonera så om köpet gällde städning. Om det är ett frivilligt köp så finns det inget offer, inte moraliskt i alla fall.

9. Jo, om man har en kontrollerad marknad så kommer de att tvingas till att sluta.

10. Ja, jag vill ha en särskild lagstiftning kring deras jobb. Tro det eller ej, men denna lagstiftningen finns redan när det rör sig om yrkena strippa eller porrskådis (att ens porrskådis är lagligt är extremt bisarrt. Man får inte knula mot betalning såvida det inte sker framför en kamera) Om de nuvarande reglerna tvingar dem till att ta sådana jobb så får reglerna ändras. Våra svenska lagar är inte gudomliga och obrytbara. Det känns självklart att man ändrar lagar som är dåliga.

11. Kriminella nätverk kommer fortsätta med den svarta marknaden så länge det finns någon efterfrågan på de varor och tjänster de vill sälja. Vi har en svart marknad för alkohol och cigaretter trots att detta är lagligt. I Norge fanns det en svart marknad för smör ett tag. Det gäller att kunna tillfredsställa efterfråga i så stor mån som möjligt på den etablerade marknaden. På så vis blir det mindre utrymme för kriminella nätverk.

12. Här måste man göra skillnad på traffickingoffer och frivilligt prostituerad. Självklart lider de som är offer för trafficking och vill att deras situation ska sluta. Om du inte vet vilken åsikt som är vanligast så kan de vara god tid att ta reda på det eftersom det kommer påverka din syn på sakfrågan.

13. Ja, men jag gör inte det. Om det finns någon som påstår det så får du ta den diskussionen med den.

14. Anledningen till varför prostitution är ett utsatt yrke är just för att det är illegalt. Dessutom har inte yrket någon status. Det är betraktat som fult och smutsigt, vilket gör att yrkesutövarna känner skam.

15. Bra, då är vi åtminstone överens där

• Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-08-26 12:27:21 följande:

Tyvärr förs lite statisk kring hur många offer frör människohandel det finns runt om i Europa. Men två länder för statistik – Nederländerna och Sverige

Men tänk på att Nederländerna har betydligt fler invånare, så i förhållande till folkmängd blir det följande.

Sverige 5,3 /100000

Så ja, det finns lite mer offer för trafficking i Nederländerna, men tänk även på att mörkertalet räknas in te in i den statistiken. De ligger så pass nära varandra att med felmarginalen inräknat kan mycket väl Sverige gå om eller så kan Nederländernas ledning öka. Men oavsett så tycker jag det är naivt att påstå att vår lagstiftning skyddar traffickingoffer. Vi ligger inom samma skala som Nederländerna. Jag tycker även att Nederländernas politik kring prostitution är dålig.

Tja, vad vi kan se så fungerar inte en avskräckande lagstiftning i något avseende. I USA motiveras dödsstraffet med att det är avskräckande, detta trots att bland de tio stater som har högst mordfrekvens så har nio av dem dödsstraff. Våra ministrar påstår att vår hårda lagstiftning kring droger gör att färre testar, detta trots vi har både fler dödsoffer relaterade till droger och tunga missbrukare per capita än Nederländerna. Så nej, vi kan med stor sannolikhet slå fast att det inte är avskräckande. De som begår brott tänker sällan på konsekvenserna av sitt handlande.

Fast hur skyddar vi de prostituerade när de håller sig skymundan?

Att tvinga någon till sex är våldtäkt. Våldtäkt är förbjudet. Slaveri är även förbjudet. Om man kör med licens att få utöva sitt yrke som prostituerad så kommer man utgå från att de som inte har liens är offer för trafficking. Så, ja, det ska vara olagligt att köpa sex av en olicensierad.

De kriminella nätverk som växt har gjort det för att det finns en dålig kontroll av marknaden. Anledningen till varför jag vill ha en statlig kontroll är just för att förhindra det. Visst kommer kriminella nätverk inte dö ut, utan ändra form och troligtvis kommer de att minska i samband med detta. Vi har fortfarande en illegal verksamhet kring alkohol trots att det är lagligt.

Ja, det hoppas jag. Om en person mår dåligt av sitt leverne bör staten hjälpa till. Jag tror i alla fall att det skulle hjälpa henne mer gentemot om sexköpslagen ser ut som den gör idag.

Men vi prioriterar jakten på sexköpare. Att ens lägga en krona på att försöka straffa någon som köpt en tjänst av någon som vill sälja tjänsten är både moraliskt och ekonomiskt fel.

8 Ja, det är min åsikt, dock tycker jag den känns självklar i en demokrati med ett fungerande rättssystem. Jag förstår inte hur man kan vilja straffa någon som frivilligt köpt en tjänst. Man skulle inte resonera så om köpet gällde städning. Om det är ett frivilligt köp så finns det inget offer, inte moraliskt i alla fall.

9. Jo, om man har en kontrollerad marknad så kommer de att tvingas till att sluta.

10. Ja, jag vill ha en särskild lagstiftning kring deras jobb. Tro det eller ej, men denna lagstiftningen finns redan när det rör sig om yrkena strippa eller porrskådis (att ens porrskådis är lagligt är extremt bisarrt. Man får inte knula mot betalning såvida det inte sker framför en kamera) Om de nuvarande reglerna tvingar dem till att ta sådana jobb så får reglerna ändras. Våra svenska lagar är inte gudomliga och obrytbara. Det känns självklart att man ändrar lagar som är dåliga.

11. Kriminella nätverk kommer fortsätta med den svarta marknaden så länge det finns någon efterfrågan på de varor och tjänster de vill sälja. Vi har en svart marknad för alkohol och cigaretter trots att detta är lagligt. I Norge fanns det en svart marknad för smör ett tag. Det gäller att kunna tillfredsställa efterfråga i så stor mån som möjligt på den etablerade marknaden. På så vis blir det mindre utrymme för kriminella nätverk.

12. Här måste man göra skillnad på traffickingoffer och frivilligt prostituerad. Självklart lider de som är offer för trafficking och vill att deras situation ska sluta. Om du inte vet vilken åsikt som är vanligast så kan de vara god tid att ta reda på det eftersom det kommer påverka din syn på sakfrågan.

13. Ja, men jag gör inte det. Om det finns någon som påstår det så får du ta den diskussionen med den.

14. Anledningen till varför prostitution är ett utsatt yrke är just för att det är illegalt. Dessutom har inte yrket någon status. Det är betraktat som fult och smutsigt, vilket gör att yrkesutövarna känner skam.

Välkommen åter. Svarar senare...
  • Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-08-26 12:27:21 följande:

Sverige 5,3 /100000

2. Tja, vad vi kan se så fungerar inte en avskräckande lagstiftning i något avseende. I USA motiveras dödsstraffet med att det är avskräckande, detta trots att bland de tio stater som har högst mordfrekvens så har nio av dem dödsstraff. Våra ministrar påstår att vår hårda lagstiftning kring droger gör att färre testar, detta trots vi har både fler dödsoffer relaterade till droger och tunga missbrukare per capita än Nederländerna. Så nej, vi kan med stor sannolikhet slå fast att det inte är avskräckande. De som begår brott tänker sällan på konsekvenserna av sitt handlande.

3. Fast hur skyddar vi de prostituerade när de håller sig skymundan?

4. Att tvinga någon till sex är våldtäkt. Våldtäkt är förbjudet. Slaveri är även förbjudet. Om man kör med licens att få utöva sitt yrke som prostituerad så kommer man utgå från att de som inte har liens är offer för trafficking. Så, ja, det ska vara olagligt att köpa sex av en olicensierad.

5. De kriminella nätverk som växt har gjort det för att det finns en dålig kontroll av marknaden. Anledningen till varför jag vill ha en statlig kontroll är just för att förhindra det. Visst kommer kriminella nätverk inte dö ut, utan ändra form och troligtvis kommer de att minska i samband med detta. Vi har fortfarande en illegal verksamhet kring alkohol trots att det är lagligt.

6. Ja, det hoppas jag. Om en person mår dåligt av sitt leverne bör staten hjälpa till. Jag tror i alla fall att det skulle hjälpa henne mer gentemot om sexköpslagen ser ut som den gör idag.

7. Men vi prioriterar jakten på sexköpare.

8. Att ens lägga en krona på att försöka straffa någon som köpt en tjänst av någon som vill sälja tjänsten är både moraliskt och ekonomiskt fel.

9 Ja, det är min åsikt, dock tycker jag den känns självklar i en demokrati med ett fungerande rättssystem. Jag förstår inte hur man kan vilja straffa någon som frivilligt köpt en tjänst. Man skulle inte resonera så om köpet gällde städning. Om det är ett frivilligt köp så finns det inget offer, inte moraliskt i alla fall.

10. Jo, om man har en kontrollerad marknad så kommer de att tvingas till att sluta.

11. Ja, jag vill ha en särskild lagstiftning kring deras jobb. Tro det eller ej, men denna lagstiftningen finns redan när det rör sig om yrkena strippa eller porrskådis (att ens porrskådis är lagligt är extremt bisarrt. Man får inte knula mot betalning såvida det inte sker framför en kamera) Om de nuvarande reglerna tvingar dem till att ta sådana jobb så får reglerna ändras. Våra svenska lagar är inte gudomliga och obrytbara. Det känns självklart att man ändrar lagar som är dåliga.

12. Kriminella nätverk kommer fortsätta med den svarta marknaden så länge det finns någon efterfrågan på de varor och tjänster de vill sälja. Vi har en svart marknad för alkohol och cigaretter trots att detta är lagligt. I Norge fanns det en svart marknad för smör ett tag. Det gäller att kunna tillfredsställa efterfråga i så stor mån som möjligt på den etablerade marknaden. På så vis blir det mindre utrymme för kriminella nätverk.

13. Här måste man göra skillnad på traffickingoffer och frivilligt prostituerad. Självklart lider de som är offer för trafficking och vill att deras situation ska sluta. Om du inte vet vilken åsikt som är vanligast så kan de vara god tid att ta reda på det eftersom det kommer påverka din syn på sakfrågan.

14. Ja, men jag gör inte det. Om det finns någon som påstår det så får du ta den diskussionen med den.

15. Anledningen till varför prostitution är ett utsatt yrke är just för att det är illegalt. Dessutom har inte yrket någon status. Det är betraktat som fult och smutsigt, vilket gör att yrkesutövarna känner skam.

1. Var hittar du den statistiken? Jag har bara en rapport från UNODC 2009 (www.unodc.org/documents/human-trafficking/Trafficking_in_Persons_in_Europe_09.pdf) där siffran för nederländerna inte är 5,9 utan 0,696. UNODC har även i flera rapporter nämnt Nederländerna som en av de nio vanligaste destinationerna för trafickingoffer.
    Men men. Det gör ju inte att Sverige skall dunka sig på bröstet och låtsas att problemen inte finns här. Självklart är enbart vår sexköpslag ett ganska tandlöst försvar mot traficking. Självklart borde man göra betydligt mer än vad som görs idag.
    Men det skall också noteras att jag inte vet något exempel där trafficking har minskat av en legalisering, däremot finns det exempel där det har ökat, t.ex. Tyskland  och exempel från Nya Zeeland där det verkar ha hållt sig på samma nivå. Ser man rent geografiskt och på möjligheten för tullen att kontrollera in och utfart från landet, så har ju Sverige mer gemensamt med Tyskland än med Nederländerna. Så man bör vara försiktig.

2. Hårda straff fungerar (i demokratier) långt ifrån alltid avskräckande. Men om något är olagligt eller ej påverkar ofta efterfrågan.
    Tror du att jag har helt fel när jag påstår att det finns en stor möjlighet att efterfrågan ökar markant om man legaliserar?

3. Det är svårt. Alla studier jag sett visar dock att det sociala stigmat och de prostituerades benägenhet att hålla sig undan inte påverkas så mycket av legalisering. På Nya Zeeland där legaliseringen kanske har fungerat bäst säger rapporter att detta inte har ändrats nästan något på snart tio år sedan legaliseringen.

4. Om du menar att alla sexköp med olicensierade skall vara straffbara, så tycker jag ditt förslag är lite intressant. Men rent juridiskt kommer det inte hålla att få folk dömda för våldtäkt eller medverkan till slaveri bara för de köper sex av en olicensierad sexsäljare. För licensen kommer ju innebära krav. Och det innebär att det inte kommer vara enbart traffickingoffer som säljer olicenserat. Smittade, och drogberoende och hemlösa och andra utsatta grupper kommer med största sannolikhet också göra det.
    Om man inte inför en så rak lag där sex med olicenserade helt tydligt är olagligt, är risken då stor att de kriminella nätverken kommer kunna fortsätta konkurrera och utnyttja en möjlig ökad efterfrågan

5. Där är jag ganska säker på att du har fel. Sambandet mellan kriminella nätverk och prostitution skapades inte av sexköpslagen. Det sambandet är flera hundra år gammalt och finns i hela världen (både på "fria marknader" och på reglerade).
    Varför tror du att de kommer minska? Jag har inte sett något exempel på det i andra länder som har legaliserat?

6. Och jag tror som sagt att risken är att det blir tvärtom. Om man inte genomför någon form av riktad kampanj för att hjälpa dessa människor.
    För som sagt. Drogberoende, hemlösa, smittade och andra kommer fortsätta prostituera sig. Och om de måste konkurrera med lagliga bordeller så är risken stor att de måste sänka sina priser eller erbjuda "förbjudna tjänster" för att klara konkurrensen.

7. Fast som någon skrev här ovan så är det väldigt få sexköpare som döms. Inget hindrar ju polisen från att prioritera prostitution som har samband med trafficking framför annan prostitution.

8. Du tycker att det är moraliskt fel att reglera vilka avtal villiga personer tecknar med varandra. Andra tycker att sexhandel är moraliskt förkastligt. Jag håller inte med om någon av de åsikterna, och tycker därmed inte att lagstiftningen skall påverkas av dem.

9. Precis som du skrivit ovan, så är sexhandel inte jämförbart med städning. Det är en speciell vara. Och det finns många speciella varor som regleras med lag. Även om båda parterna är villiga så finns det mycket handel som är reglerad t.ex. handel med vapen, med organ, med droger, med mediciner, med livsmedel, med dpermier och ägg o.s.v.

10. På vilket sätt skall du tvinga de smittade och psykiskt instabila och ej lämpliga att sluta? Hur skall du hjälpa dem att försörja sig på annat sätt?

11. Låter bra.

12. Det handlar väl även mycket om pris. Det är inte lätt att konkurrera med organisationer som inte följer reglerna. Och så handlar det om traditioner. De kriminella nätverken kommer inte lägga sig ned och dö självmånt utan kommer kämpa emot.

13. Studier visar att även "vanliga" prostituerade är väldigt utsatta.  Visst, det hade varit jätteintressant med en stor undersökning av prostituerade. Såväl aktiva som "pensionerade".

14.  Visst, jag bara förklarar varför argumentet ovan inte är förvånande.

15. Håller ej med. Dessa problem finns på såväl "fria" som reglerade marknader. Och har funnits i hundratals år.

16. Härligt! Tack för svaren. Inte alltid lätt att hitta seriösa debattmotståndare på FL!

• John C Holmes

Om jag betalar en kvinna 2000 kr för ett knull så är jag en brottslig sexköpare.

Om jag betalar en kvinna 2000 kr för en kondom och får testa den vid köp är jag en kondomkonsument.

• lennartsdotter
    annmin skrev 2012-08-23 15:57:56 följande:
    Skulle det vara olagligt att sälja sex svart? Ska det vara olagligt att köpa sex svart? Ska sexköpare kolla upp F-skattesedeln på samma sätt som vi bör göra med hantverkare?  Ska polisen börja jaga sexsäljare för att kolla om de betalar skatt?  

Hur ska smittskyddet hanteras? Ska det vara olagligt att sälja och köpa sex utan kondom? Ska det vara straffbart att sälja sex om man har en könssjukdom? Hur ska det i så fall kontrolleras? Ska köpare som smittas kunna stämma säljaren?

Hur ska sexsäljares och sexköpares identitet skyddas?  Ska inkomster från sex inte tas med i taxeringskalendern t ex?  För det sociala stigmat kommer inte att försvinna över natten även om lagen skrotas. De flesta som demonstrerade för Rose Alliance under Pride Stockholm valde att maskera sig även fast sexsäljande är lagligt och mask under demonstration är olagligt. Är det någon som har frågat prostituerade om de vill bli registrerade? 

Jag håller med QZ, det vore bra om de som inte bara vill skrota sexlagen utan som vill skapa en bättre situation för sexsäljare och sexköpare kunde skriva ihop ett förslag med de åtgärder som de tycker behövs.  Jag tycker av princip inte om sexköpslagen men jag är inte tillräckligt emot den för att sätta igång och jobba med svar till alla frågorna ovan. 
    All inkomst (över grundbeloppet) ska skattas på, oavsett om den kommer ifrån att man har sålt sex eller städning. Varför skulle man särskilja? Är sexarbetaren anställd på en bordell behövs ingen F-skattesedel, men är hen egen företagare krävs som för alla andra egna företagare F-skattesedel.

Smittskydd hanteras lämpligen som det görs idag. Vad händer om Olle har klamydia och smittar Lisa? Jo, han är skyldig att berätta detta så att man kan spåra upp andra potentiellt smittade. Vid allvarligare fall kan en person åtalas för vållande till kroppsskada eller liknande om hen har sex med någon annan trots att hen vet att hen har en sexuellt överförbart sjukdom och sprider smittan vidare. Förslagsvis licensbeläggs sexarbete vilket innebär att en utbildning i tex. sexuellt överförbara sjukdomar, smittskydd, hygien, säkerhet och kanske lite företagsekonomi också. Och så sätter man upp ett regelverk för vad som krävs för att du ska få licensen och hur du kan bli av med den. Tex. kan man kräva regelbundna hälsokontroller och en sexarbetare som sprider smitta pga. vårdslöshet ska kunna fråntas sin licens och även kunna åtalas (precis som vanliga svenssons kan åtalas om de sprider tex. HIV). 
  • jojogelf
    Hej alla föräldrar och andra trevliga själar. Min dotter skriver ett arbete inom juridiken och behöver hjälp med att svara på frågor om sexköpslagen. Jag skulle inte be er här men hon har tyvärr svårt att nå en stor mängd människor och dela gärna till vänner om ni vill!

Tack på förhand.

https://sv.surveymonkey.com/r/B9GWF22

Skriv gärna åsikter här i kommentarsfältet då jag kommer låta min dotter läsa igenom responsen!
  • nattuw
    jojogelf skrev 2017-01-21 19:03:08 följande:
    Hej alla föräldrar och andra trevliga själar. Min dotter skriver ett arbete inom juridiken och behöver hjälp med att svara på frågor om sexköpslagen. Jag skulle inte be er här men hon har tyvärr svårt att nå en stor mängd människor och dela gärna till vänner om ni vill!

Tack på förhand.

https://sv.surveymonkey.com/r/B9GWF22

Skriv gärna åsikter här i kommentarsfältet då jag kommer låta min dotter läsa igenom responsen!
    Bara en kommentar. Frankrike skulle tydligen införa samma lag och i samband med det intervjuades en forskare från Södertörns högskola om vad hon ansåg om lagen. Enligt henne hade det aldrig gjorts någon undersökning om hur lagen fungerade eller inte fungerade. Jag kommer tyvärr inte ihåg personens namn men det går kanske söka på Södertörn och sexköpslag eller något liknande för att se om det finns någon ytterligare information eller om det nu har gjorts någon undersökning av lagens effektivitet.
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?