• kakmonstret123

Avskaffa sexköpslagen?

Jag är för en fri och liberal stat som lägger all vikt vid den enskilde individens fri- och rättigheter. Det finns en rad olika lagar som aktivt motarbetar detta, och en av dem är sexköpslagen som vi skall diskutera i denna tråden.

Jag anser att alla människor har rätt att själva bestämma hur de vill utforma sina liv, sålänge de inte skadar andra människor. Således är jag givetvis negativt inställd till sexköpslagen, i och med att den inskränkar på denna friheten.

Om en vuxen individ är villig att tillhandahålla en tjänst, en tjänst som det uppenbarligen finns en efterfrågan på, till en annan vuxen individ som är beredd att betala för denna tjänst, är det enligt mig barockt att staten anser sig ha rätten att lägga sig i denna överenskommelse enbart grundat på moralpanik kring just tjänstens karaktär.

Att det är hysteriska radikalfeminister som är de främsta förespråkarna för lagen, är föga förvånande. Ett genomgående försök till motargument är "Skulle du vilja att din dotter sålde sex?", utan en tanke på att frågan i sig ytterligare stigmatiserar kvinnors prostitution. En sons eventuella horeri ägnas det inte en tanke åt, detta trots att mycket pekar på att bland unga är det fler män än kvinnor som ägnar sig åt prostitution. Allt detta grundar sig ju i patriarkala idéer om att kvinnors "lösaktighet" skall ses som något skamligt, medan mäns tvärtom är något att beundra.

Att det förekommer trafficking är ett högst otrevligt faktum, och det bör inte råda något tvivel om att sexköp där säljaren står under slaveri givetvis skall vara kriminaliserat - om köparen på sannolika skäl insett, eller bör ha insett, säljarens situation.

Men att kriminalisera sexhandel mellan två samtyckande vuxna individer, förvärrar bara situationen. Förespråkarna för sexköpslagen jämställer på ett olyckligt sätt sådan sexhandel med tvång, slaveri och sexuellt utnyttjande av barn. Sammanblandningen av begreppen döljer det vidriga i tvångshanteringen. Om politiker beskriver det som samma sak, utan tvivel för att framhäva sin avsky inför all sexhandel, påtvingad som frivillig, framstår möjligen den frivilliga som sämre än innan, men den påtvingade riskerar att framstå som mindre farlig.

Vidare så bidrar en kriminalisering av sexköp enbart till en illegal marknad, där den prostituerade lever under dåliga och farliga förhållanden. Efterfrågan minskar knappast, vilket det är tänkt, utan den exporteras dels utomlands och dels drivs den ner under jorden här hemma. För köparen blir det svårare att avgöra om handeln föreligger under tvång eller ej, samt benägenheten att larma om så är fallet minskar markant eftersom man även kan göra sig skyldig till "försök till sexköp", vilket även det är kriminaliserat.

Nej, slopa sexköpslagen och låt samtyckande vuxna individer göra vilka affärsuppgörelser de själva vill sålänge ingen annan skadas, och satsa istället fulla resurser på att spåra upp och straffa förövarna inom sextraffickingen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?
  • Dr Mupp
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:32:08 följande:
    Att fysiskt tvinga någon skall vara olagligt. Det är vi alltså överens om.

Men det är inte det jag syftar på.

Forskning visar att väldigt många prostituerade (även de som inte är offer för trafficking) känner sig tvingade av sociala eller ekonomiska faktorer, ångrar sitt livsval och far väldigt illa av sitt livsval. Är det något som man bör ignorera enligt dig?

Du ser ingen fara i ett samhälle där rika människor kan utnyttja sitt överlägsna kapital för att "tvinga" fattiga desperata människor att sälja sex, organ, foster eller till och med barn?

Ett så ojämlikt samhälle vill jag inte bo i.

Jag anser att det är viktigare att skydda desperata och fattiga människor från att tvingas göra livsval som de kommer fara illa av. Än att skydda rika människors "rättighet" att utnyttja människors utsatthet för att kunna köpa allt för pengar.
    Det finns många som mår dåligt för att de känner att tvingas jobba inom tex städning, sophantering och andra yrken, ska vi göra dessa yrken förbjudna också?

Varför förutsätter du att fattiga är dumma i huvudet. I sverige har vi socialbidrag, ingen behöver sälja sex eller sina organ utan kan plocka bidrag istället.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • M C

Du är för logisk, blir aldrig en diskussion när man är sån. *håller med*

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-07-18 00:31:36 följande:
    Det ironiska med hela sexköpsdebatten är att man låter nästan aldrig någon prostituerad komma till tals i frågan. I alla debattprogram så har man aldrig med någon hora, möjligtvis någon som slutat och lämnat det livet bakom sig. Varför gör man så? Hur rimligt skulle det till exempel vara om lärarna inte fick ge sin synpunkt på hur skolpolitiken sköttes eller om arbetslösa inte fick komma till tals om arbetsmarknadspolitiken.

Det är ingen hemlighet att på tok allt för mycket forskning är styrd av politiska mål. Forskning styrs för att bekräfta politiska normer snarare än att få fram en objektiv sanning. Du är medveten om att det finns en hel förening av prostituerade som faktiskt vill avskaffa sexköpslagen.

www.rosealliance.se/

Sidan är under reparation just nu, men den är nog snart uppe igen.

Hur som helst så sker debatten om prostitution på helt fel sätt. Vi borde fråga de prostituerade själva om hur de uppfattar lagen och inte någon mossig forskare eller ännu mossigare politiker.
    Självklart borde fler prostituerade komma till tals.

Självklart borde samhället bli bättre på att stödja dem och hjälpa de som faktiskt vill sälja sex att kunna göra det utan att straffas för sitt val. Självklart borde man jobba för att minska moralpaniken och fördömandet. Självklart är det helt befängt att det idag är lagligt att vara prostituerad, men att de samtidigt riskerar att förlora sina barn om sociala myndigheter får reda på deras yrke.

Menar du på allvar att det är så att det INTE är så att många prostituerade far illa och att många känner sig tvingade av sociala eller ekonomiska skäl?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Dr Mupp skrev 2012-07-18 00:35:03 följande:
    Det finns många som mår dåligt för att de känner att tvingas jobba inom tex städning, sophantering och andra yrken, ska vi göra dessa yrken förbjudna också?

Varför förutsätter du att fattiga är dumma i huvudet. I sverige har vi socialbidrag, ingen behöver sälja sex eller sina organ utan kan plocka bidrag istället.
    Det finns folk som mår dåligt i många branscher.  Men detta handlar inte om att må dåligt. Utan att många prostituerade far riktigt riktigt illa. Varför skall man ignorera detta?

De är inte dumma. De är desperata. Om du tror att socialbidraget är ett vattentätt skydd, så kanske du kanske du bör ta ett studiebesök till "samhällets botten" . Läste så sent som idag en artikel om att sociala myndigheter i Stockholm inte kunde hjälpa människor i nöd och istället hänvisade dem till kyrkans välgörenhet.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quickman
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:38:46 följande:
    Självklart borde fler prostituerade komma till tals.

Självklart borde samhället bli bättre på att stödja dem och hjälpa de som faktiskt vill sälja sex att kunna göra det utan att straffas för sitt val. Självklart borde man jobba för att minska moralpaniken och fördömandet. Självklart är det helt befängt att det idag är lagligt att vara prostituerad, men att de samtidigt riskerar att förlora sina barn om sociala myndigheter får reda på deras yrke.

Menar du på allvar att det är så att det INTE är så att många prostituerade far illa och att många känner sig tvingade av sociala eller ekonomiska skäl?
    Det är klart att det finns sexarbetare som far illa på grund av sitt jobb, och ska jag vara ärlig tror jag inte att sexköpslagen minskar deras utsatthet - snarare tvärtom. Mycket av den sex som säljs sker i lägenhetsbordeller där den prostituerade inte har någon som helst skydd. Dessutom så styrs marknaden av kriminella som saknar moraliska skrupler. Om vi kunde ha statligt kontrollerade bordeller där sexarbetarna får skydd samt kontrolleras veckovis så kommer denna lagliga verksamhet att börja konkurrera med den olagliga.

För mig är det oförståeligt  varför det är lagligt att köpa något av någon som vill sälja, och om vi nu ska ha en idiotlag som gör det lagligt för den ena parten men olagligt för den andra varför inte tillämpa samma princip med andra lagar. Anledningen till varför man får sälja sex i Sverige är för att de prostituerade betraktas som offer. Jag tycker att vi gör det samma med droglagen, fast där blir det tillåtet att köpa droger men förbjudet att sälja. De som köper droger är om något offer så varför ska de bestraffas när men inte bestraffar offren med sexköpslagen. 

• lykantrophona
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:44:37 följande:
    Det finns folk som mår dåligt i många branscher.  Men detta handlar inte om att må dåligt. Utan att många prostituerade far riktigt riktigt illa. Varför skall man ignorera detta?

De är inte dumma. De är desperata. Om du tror att socialbidraget är ett vattentätt skydd, så kanske du kanske du bör ta ett studiebesök till "samhällets botten" . Läste så sent som idag en artikel om att sociala myndigheter i Stockholm inte kunde hjälpa människor i nöd och istället hänvisade dem till kyrkans välgörenhet.
    Det finns en hel del människor som far väldigt illa av andra orsaker också. Men är det rätt väg att kriminalisera sexköp av alla prostituerade? Eller vore det lättare att få in rätt sorts stödåtgärder om det såg annorlunda ut, och sexhandeln inte behövde gömma sig?

Det skett i nuläget är två saker:
    - Gatuprostitutionen har flyttat till nätet
    - Många trevliga kunder har flytt, vilket leder till att det blir en större andel dåliga kunder

Ska de sexsäljare som vill kunna organisera sig (och skapa sig en trygghet därigenom) hindras från att t ex gå med i fackorganisationer eller hyra lokal tillsammans pga kopplerilagen?
    Ska vi straffa folk som inte har gjort någon illa (dvs, sexköpare som köper från frivilliga sexsäljare)?

Jag kan tycka att organhandel inte är okej, men där handlar det mer om att jag tycker inte att folk ska kunna få köpa sig sjukvård och fuska sig förbi kön. Jag är emot privata sjukförsäkringar etc av samma orsak. Det finns stora risker med en oreglerad handel av organ, blod etc om man tänker på infektionsrisken. Jag tycker inte det är riktigt jämförbart... säljer du en njure kommer du för alltid att ha en njure mindre. Säljer du sex så försvinner ju inte din förmåga att ha sex i framtiden. Det är en tjänst, inte en fysisk vara.

Men om vi återgår till sexhandel. Jag har svårt för var man drar gränsen? Det är okej att betala porrskådisar. Det är okej med massage av alla andra kroppsdelar än könsorganen. Det verkar t o m vara okej att betala en proffessionell domina för göra saker man tänder på, så länge hon inte rör ens könsorgan? Det är okej att ge någon en god middag och en sovplats i utbyte mot sex? Hur går detta ihop? Varför är det så farligt att runka av någon för pengar utan en kamera?

Det finns prostituerade som mår dåligt, ja. Men jag tror inte de hjälps av lagen som den ser ut nu. Det skulle vara bättre med en "vit prostitution" där man har koll på saker och ting för att minska efterfrågan på trafficking etc.
  • overdose
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:08:34 följande:
    Väldigt mycket forskning har visat att många prostituerade inte frivilligt säljer sex, utan känner sig tvingade. Den visar även att prostituerade väldigt ofta mår väldigt dåligt och far väldigt illa.

Det är inte riktigt så enkelt som du vill påskina.
    Det handlar ju i grunden om vilken frihet man vill prioritera. Om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten att köpa sex för pengar (att sälja sex är redan lagligt). Eller om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten för de (mestadels kvinnor) som känner sig  tvingade att sälja sex och/eller far illa av det.
    Kan du inte referera till något av denna forskning? Det lilla jag vet är att det finns en hel del politiskt styrd forskning som levererar det önskade svaret.

Något jag har hört är att de arbetandes största oro är det sociala stigmat.

Samtidigt har utlänningar varit här och tyckt att vårt system inte alls är något att ha.

Det andra stycket är en falsk dikotomi. Det är inte en fråga om antingen eller.

Jag håller med flera andra här. I en modern liberal stat skall dessa verksamheter vara tillåtna. På så vis kan de arbetande göra rätt för sig, och avståndet till myndigheter och läkare blir så litet som möjligt.

Det måste ändå gå att skapa lagrum för att förhindra avvarter, och det finns säkert redan. Människohandel och våld skulle säkerligen inte bli lagligt bara för att man avkriminaliserar sexköp.
  • Mandel

Hos tandläkaren får jag betala för att denne rotar i ett hål på min kropp och vad är då den stora skillnaden att någon får rota i ett annat hål på mig och jag då får betalt?

Skämt åsido så är jag för att folk får ha sex med varandra och har de lust att betala varandra för det så gör det.
    Dock finns det en mörk baksida som jag inte har en aning om hur man ska komma till rätta med.
    Hur stor del av de prostituerade gör det inte för att finansiera ett beroende? Hur många jobbar som "callgirls" och faktiskt mår bra och tjänar bra?
    Och är verkligen alla p-rulleskpdisar så smarta och har tänkt igenom vad de gör?

Hur vanligt är det att kvinnor köper sex? Av en man alltså.
    Min fördom är att majoriteten av sexköpare (och även porrfilmsköpare) är män. Och då undrar jag varför män har sådana problem att hitta någon att ha sex med utan att behöva betala för det. Vad är deras problem?

Om nu anledningen är att de får "för lite" sex hemma så skulle de kanske lika gärna lägga pengarna på en RUT-tjänst så frugan hemma blir gladare och då ha sex med henne

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    overdose skrev 2012-07-18 06:00:29 följande:
    :)

Vad jag har hört är det även så att majoriteten säljare är män.
    Jo, men säljer de till män eller kvinnor?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?