Quickman skrev 2012-07-18 14:55:13 följande:
Quintus Zebra skrev 2012-07-18 07:38:26 följande:
1. Tycker du själv att sexköpslagen i Sverige fungerar?
2. Är den verkligen avskräckande? Av två tusen arresteringar för brott mot sexköpslagen leder i snitt två till fällande dom. Är det ett skydd mot kvinnorna.
3. Nej, jag tror inte att alla problem med prostitution kommer att försvinna bara vi slopar sexköpslagen, jag tycker inte heller att Tysklands lösning är den bästa. Men om vi ska ha en lag som enbart är till för att skydda de prostituerade så kan vi åtminstone se till att den fyller just det syftet.
4. Jag ser en rad med fördelar med att slopa sexköpslagen, observera att jag är inte för att släppa prostitution helt fritt, utan jag tycker att det är en marknad som faktiskt ska regleras av staten. Jag tycker att alla prostituerade ska behöva en statlig licens för att utöva sitt arbete.
Fördelar.
5. * Om vi skaffar en legal verksamhet kommer den legala verksamheten att konkurrera med den illegala. Det blir svårare för den svarta marknaden att etablera sig. Den legala verksamheten kommer att bestå av kvinnor och män som själva valt sitt yrke.
6. * Om det krävs licens att få vara prostituerad så blir det lättare att avfärda de som mår dåligt av sitt yrke. De kommer inte få en licens från första början. Det är även därför marknaden bör kontrolleras av staten och inte privata aktörer.
7 * Polisen kan lägga ner resurser på att enbart jaga de som är offer för trafficking.
8. Att straffa någon som köpt sex av en prostituerad som vill sälja sex är galenskap.
9.* Genom statlig kontroll kan man lättare motverka smittospridning.
10. Det ger en möjlighet för de prostituerade att organiseras sig fackligt, rätt till A-kassa etc
11. Jag ser absolut inga fördelar med lagen som den är idag. Den skyddar inte de prostituerade, den sätter sexhandeln i handen på kriminella nätverk, den straffar fel personer etc.
12. Problemet med sexköpslagen är att den skapades utan någon som helst samtycke med de som arbetar inom industrin. Det finns väldigt mycket motstånd mot sexköpslagen från just prostituerade. Läs till exempel Rose Alliance jag länkade till tidigare. Här har du fler artiklar
www.realtid.se/ArticlePages/200803/07/2008030...
www.liberati.se/2010/07/30/nu-sager-sexarbeta.../
Här har du även en forskningsrapport från FN om prostitution. Sidan 38 handlar om situationen i Sverige.
www.hivlawcommission.org/resources/report/Fin...
Jag tänkte även köra en FAQ eftersom jag vet att det kommer att komma frågor.
13. Q. "Jaha, så du är för prostitution. Tycker du då att en 19-årig tjej som går till arbetsförmedlingen direkt efter gymnasiet ska skickas till en bordell?"
A. Nej, det tycker jag verkligen inte. Jag är för att vi har en lagstiftning som ska skydda människor från att råka illa ut. Sex är något väldigt personligt för många därför ska man inte tvingas till det om man mår dåligt av att sälja sex. Om man väljer att sälja sex ska det ske helt på frivillig basis och inte med tvång, allra minst från staten.
14. Q. "Hur skulle du reagera om din dotter skulle börja sälja sex?"
A. Detta är enbart ett moraliskt argument utan någon rationell koppling. Nu har jag inte en dotter, men om jag skulle ha en vuxen dotter anser jag att hon ska fatta beslut över sitt liv. När man får barn kommer de fatta massa beslut som man inte samtycker med, men de är egna individer som har rätt till sina egna liv. Jag skulle ogilla skarpt om min dotter valde att gå med i en sekt eller blev nazist, men jag skulle aldrig hindra henne. Det är hennes liv.
15. Och återigen. Jag vet att det finns de som far illa åt i branschen men det är ingen anledning till att straffa de som faktiskt vill sälja sex och de som köper sex av frivilliga prostituerade.
Jag förstår på fullaste allvar inte hur man kan stödja lagen som den är idag. Den hjälper ju på fullaste allvar ingen. Varken de som säljer eller köper sex.
1. Den är långt ifrån perfekt. Det är rätt att ansvaret läggs på köparen och inte säljaren. Jag skulle gärna vilja ha en mer detaljerad debatt om hur lagen borde ändras och om hur prostituerade kan få mer utökade rättigheter. Huvudskälet att jag inte vill avskaffa den är ju att avkriminalisering med största sannolikhet kommer öka prostitutionen rejält, vilket kommer leda till ökat lidande och ökande problem. Om ingen kan komma med seriösa lösningar på hur problemen skall lösas.
2. Ja, jag är rätt säker på att den är avskräckande. Varför vill du annars avskaffa den? Att något är olagligt och kan leda till fängelsestraff påverkar nog efterfrågan.
3. Absolut!
4. Men vill du avkriminalisera köpet helt eller inte? Skall det vara olagligt att köpa sex av olicensierade prostituerade? Skall det vara olagligt att köpa sex via kriminella nätverk som sysslar med traficking?
5. Känns väldigt teoretiskt. Vad jag vet har de kriminella nätverken som regel växt i samband med legalisering. Detta beror ju mycket på hur du ser på straffsatsen. Om det är lagligt att köpa sex även av olicensierade prostituerade så kommer antagligen många söka sig dit p.g.a. lägre pris, eller att de erbjuder otillåtna tjänster eller för att det känns mer diskret.
6. Kommer dessa hjälpas av det? Deras situation kommer väl bara försämras från idag? Många kommer ju fortsätta, och kommer tvingas gömma sig än mer än idag?
7. Självklart skall trafficking prioriteras. Att vi har en lag betyder inte att polisen måste prioritera jakten på sexköpare så högt.
8. Det är ju din åsikt. Inget annat. Det finns ingen naturlag som säger att bara för att någon VILL sälja sex eller ett organ eller ett barn så måste det vara lagligt.
9. Ja, men det betyder ju inte att smittade prostituerade kommer sluta.
10. Det kan man göra ändå. Att låta arbetsförmedlingen fördela dessa jobb känns dock tveksamt. Med de nuvarande reglerna skulle det ju kunna innebära att folk kan tvingas ta ett sådant jobb om de vill behålla a-kassan. Du vill alltså ha speciell lagstiftning när det gäller just dessa jobb? Det är inget jobb som alla andra.
11. De kriminella nätverken fanns innan lagen. De finns i alla länder. Tror du ger lagen lite väl mkt cred.
12. Man borde absolut ha talat än mer med de prostituerade. Att en del aktiva prostituerade är emot lagen är dock inte konstigt. Men många fd. prostituerade är ju för kriminalisering. Jag påstår mig dock inte veta vilken åsikt som är vanligast.
Till frågorna. Har tagit bort de frågor som jag inte kan svara på eftersom jag inte har de åsikterna du ifrågasätter.
13. Frågan är dock relevant. Det finns en del legaliseringsförespråkare som hävdar att det är ett jobb som alla andra.
14. Inte enbart moraliskt. Prostitution har visat sig vara ett utsatt yrke. Att man inte vill att ens barn skall välja ett farligt yrka är inte specielt konstigt.
15. Sexsäljare skall inte straffas, helt rätt.