Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Avskaffa sexköpslagen?

kakmonstret123 skrev 2012-07-05 22:35:49 följande:
    Jag anser att alla människor har rätt att själva bestämma hur de vill utforma sina liv, sålänge de inte skadar andra människor. Således är jag givetvis negativt inställd till sexköpslagen, i och med att den inskränkar på denna friheten.
    Väldigt mycket forskning har visat att många prostituerade inte frivilligt säljer sex, utan känner sig tvingade. Den visar även att prostituerade väldigt ofta mår väldigt dåligt och far väldigt illa.

Det är inte riktigt så enkelt som du vill påskina.
    Det handlar ju i grunden om vilken frihet man vill prioritera. Om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten att köpa sex för pengar (att sälja sex är redan lagligt). Eller om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten för de (mestadels kvinnor) som känner sig  tvingade att sälja sex och/eller far illa av det.
    kakmonstret123 skrev 2012-07-05 22:35:49 följande:
    Om en vuxen individ är villig att tillhandahålla en tjänst, en tjänst som det uppenbarligen finns en efterfrågan på, till en annan vuxen individ som är beredd att betala för denna tjänst, är det enligt mig barockt att staten anser sig ha rätten att lägga sig i denna överenskommelse enbart grundat på moralpanik kring just tjänstens karaktär.
    Vist finns det moralpanik också. Men mycket av kritiken mot sexköp är ju som jag skrev ovan även baserat på vetenskap.

Och jag är nyfiken på en sak. Det du skrev i citatet ovan. Gäller det allt? Tycker du även att det är ok att sälja t.ex. organ och ofödda foster också? Eller finns det vissa transaktioner mellan två frivilliga parter som bör
    vara förbjudna?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Dr Mupp skrev 2012-07-18 00:14:28 följande:
    Att tvinga nån till sex och att tvinga nåtn till att sälja sex ska självklart vara olagligt. 

Och ja jag anser att det borde vara lagligt att sälja sina egna organ, sperma, ägg osv. DEt är ingen som far illa mer än eventuellt man själv. 
    Att fysiskt tvinga någon skall vara olagligt. Det är vi alltså överens om.

Men det är inte det jag syftar på.

Forskning visar att väldigt många prostituerade (även de som inte är offer för trafficking) känner sig tvingade av sociala eller ekonomiska faktorer, ångrar sitt livsval och far väldigt illa av sitt livsval. Är det något som man bör ignorera enligt dig?

Du ser ingen fara i ett samhälle där rika människor kan utnyttja sitt överlägsna kapital för att "tvinga" fattiga desperata människor att sälja sex, organ, foster eller till och med barn?

Ett så ojämlikt samhälle vill jag inte bo i.

Jag anser att det är viktigare att skydda desperata och fattiga människor från att tvingas göra livsval som de kommer fara illa av. Än att skydda rika människors "rättighet" att utnyttja människors utsatthet för att kunna köpa allt för pengar.
  • Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-07-18 00:31:36 följande:
    Det ironiska med hela sexköpsdebatten är att man låter nästan aldrig någon prostituerad komma till tals i frågan. I alla debattprogram så har man aldrig med någon hora, möjligtvis någon som slutat och lämnat det livet bakom sig. Varför gör man så? Hur rimligt skulle det till exempel vara om lärarna inte fick ge sin synpunkt på hur skolpolitiken sköttes eller om arbetslösa inte fick komma till tals om arbetsmarknadspolitiken.

Det är ingen hemlighet att på tok allt för mycket forskning är styrd av politiska mål. Forskning styrs för att bekräfta politiska normer snarare än att få fram en objektiv sanning. Du är medveten om att det finns en hel förening av prostituerade som faktiskt vill avskaffa sexköpslagen.

www.rosealliance.se/

Sidan är under reparation just nu, men den är nog snart uppe igen.

Hur som helst så sker debatten om prostitution på helt fel sätt. Vi borde fråga de prostituerade själva om hur de uppfattar lagen och inte någon mossig forskare eller ännu mossigare politiker.
    Självklart borde fler prostituerade komma till tals.

Självklart borde samhället bli bättre på att stödja dem och hjälpa de som faktiskt vill sälja sex att kunna göra det utan att straffas för sitt val. Självklart borde man jobba för att minska moralpaniken och fördömandet. Självklart är det helt befängt att det idag är lagligt att vara prostituerad, men att de samtidigt riskerar att förlora sina barn om sociala myndigheter får reda på deras yrke.

Menar du på allvar att det är så att det INTE är så att många prostituerade far illa och att många känner sig tvingade av sociala eller ekonomiska skäl?
  • Quintus Zebra
    Dr Mupp skrev 2012-07-18 00:35:03 följande:
    Det finns många som mår dåligt för att de känner att tvingas jobba inom tex städning, sophantering och andra yrken, ska vi göra dessa yrken förbjudna också?

Varför förutsätter du att fattiga är dumma i huvudet. I sverige har vi socialbidrag, ingen behöver sälja sex eller sina organ utan kan plocka bidrag istället.
    Det finns folk som mår dåligt i många branscher.  Men detta handlar inte om att må dåligt. Utan att många prostituerade far riktigt riktigt illa. Varför skall man ignorera detta?

De är inte dumma. De är desperata. Om du tror att socialbidraget är ett vattentätt skydd, så kanske du kanske du bör ta ett studiebesök till "samhällets botten" . Läste så sent som idag en artikel om att sociala myndigheter i Stockholm inte kunde hjälpa människor i nöd och istället hänvisade dem till kyrkans välgörenhet.
  • Quintus Zebra

Till er som hävdar att de prostituerade skulle få det bättre av en legalisering, så undrar jag hur ni vet det? Vad har ni för belägg? Annat än rent teoretiskt resonemang?

Det vore jättefint om det var så enkelt, om man bara kunde legalisera och lösa alla problem. Men det verkar vara en önskedröm. Verkligheten är en annan. I Tyskland har ju t.ex. problemen bara ökat.

www.svd.se/nyheter/utrikes/europas-bordell-kan-stanga_6824137.svd

"Ny forskning som offentliggjordes i slutet av förra året visar att legaliseringen som trädde i kraft i januari 2002 har lett till en kraftig ökning av antalet sexköp i Tyskland. Samtidigt blir allt fler kvinnor offer för trafficking.

Axel Dreher, professor vid universitetet i Heidelberg och en av författarna bakom den EU- finansierade rapporten, uppskattar att sexmarknaden är 60 gånger större i Tyskland än i Sverige där det är förbjudet att köpa sex.

I Tyskland finns det också 62 gånger fler offer för människohandel med prostituerade än i Sverige, trots att Tyskland bara har cirka tio gånger fler invånare än Sverige."

"Han får medhåll av chefen för det tyska polisfacket GdP, Bernhard Witthaut, som konstaterar att legaliseringen inte har lett till att antalet hallickar minskar."

"Redan 2007 slog en undersökning på uppdrag av regeringen fast att bara en procent av de prostituerade hade ett arbetskontrakt och att bara ett fåtal var sjukförsäkrade. I Tyskland arbetar mer än 400 000 prostituerade, enligt föreningen Hydra som erbjuder rådgivning för sexarbetare."

• Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-07-18 00:52:20 följande:
    För mig är det oförståeligt  varför det är lagligt att köpa något av någon som vill sälja, och om vi nu ska ha en idiotlag som gör det lagligt för den ena parten men olagligt för den andra varför inte tillämpa samma princip med andra lagar. Anledningen till varför man får sälja sex i Sverige är för att de prostituerade betraktas som offer. Jag tycker att vi gör det samma med droglagen, fast där blir det tillåtet att köpa droger men förbjudet att sälja. De som köper droger är om något offer så varför ska de bestraffas när men inte bestraffar offren med sexköpslagen. 

För mig handlar det inte om att utnämna dem till offer, utan att inte skuldbelägga dem. Utan att bara skuldbelägga de som köper sex trots att det är känt att många sexköpare far illa.

Jag ser inget skäl till varför man inte kan tillämpa den principen?

Jag hade t.ex. jättegärna på ett teoretiskt plan legaliserat innehav och köp för eget bruk av droger. Jag tycker att det är fel att man idag straffar människor som redan är väldigt utsatta. Men man måste först fundera ut hur denna lagändring kan genomföras utan att allt fler riskerar bli beroende och utan att de kriminella organisationer som säljer droger tjänar på lagändringen genom en kraftigt ökad efterfrågan.
  • Quintus Zebra
    overdose skrev 2012-07-18 05:35:56 följande:
    Det andra stycket är en falsk dikotomi. Det är inte en fråga om antingen eller.
    Det verkar dock vara så att de "liberaler" som förespråkar "frihet" i den här debatten, väldigt sällan prioriterar friheten för socialt och ekonomiskt utsatta människor att slippa känna sig tvingade att sälja sex...
  • Quintus Zebra
    lykantrophona skrev 2012-07-18 00:58:23 följande:
    Jag kan tycka att organhandel inte är okej, men där handlar det mer om att jag tycker inte att folk ska kunna få köpa sig sjukvård och fuska sig förbi kön. Jag är emot privata sjukförsäkringar etc av samma orsak. Det finns stora risker med en oreglerad handel av organ, blod etc om man tänker på infektionsrisken. Jag tycker inte det är riktigt jämförbart... säljer du en njure kommer du för alltid att ha en njure mindre. Säljer du sex så försvinner ju inte din förmåga att ha sex i framtiden. Det är en tjänst, inte en fysisk vara.
    Vi verkar gå mot ett allt mer ojämlikt samhälle. Där de rika blir rikare, och de fattiga och utsatta blir allt mer desperata. Och då tycker jag det är viktigt att lagen står på de utsattas sida.

Ju mer ojämlikt ett samhälle blir, desto mer ökar de rikas möjligheter att "tvinga" utsatta att utföra handlingar de egentligen inte vill.

Jag anser att lagen i högsta möjliga utsträckning skall motverka att fattiga ska frestas att sälja organ eller sex eller foster eller annat de kan må dåligt av att sälja.
  • Quintus Zebra
    HannaS86 skrev 2012-07-18 08:01:39 följande:
    Jag håller med dig ts, har precis samma åsikt som dig :) Jag anser att folk har rätt att göra vad de vill i sängen så länge det inte skadar någon annan. Om någon betalar den andre, ger den presenter, en middag eller vad som helst som betalning är inte något jag tycker att samhället ska lägga sig i.
    Individens rätt att köpa vad den vill är fin, men den är enligt mig inte överställd alla andra friheter.

För mig är det självklart att staten skall lägga sig i och reglera och försöka motverka en bransch som helt tydligt skapar så mycket lidande och utsatthet.

Om den svenska lagen är bästa sättet, det kan man diskutera. Men tittar man på de länder som har legaliserat så ser man att det knappast är lösningen heller (se länken om Tyskland ovan).
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 08:18:06 följande:
    Vad forskning anbelangar är jag generellt väldigt skeptisk. Som någon påpekade förut så styrs mycket s.k. forskning av politiska eller ekonomiska intressen och man lyckas få fram nästan vilka resultat som helst genom att ställa upp väldigt begränsade premisser och utesluta såna data som skulle ge ett annat resultat.

Dessutom så är det förvånansvärt vanligt att man i den s.k. Abstracten, dvs. forskarlagets egen sammanfattning, drar slutsatser som inte ens har stöd i deras grunddata eller helt utelämna obekväma slutsatser som man kan läsa ut om man bara tar sig tid att studera alla data som faktiskt presenteras i studien.

Man är så säker på att 99% av de journalister som rapporterar om studien aldrig läser annat än deras sammanfattning att de starkt vinklar sina slutsatser åt ett håll som forskarna eller beställarna vill att studien skulle ha kommit fram till.

Jag skulle rekommendera en bok i ämnet: Forskningsfusket av docent Ralf Sundberg. Det är skrämmande läsning!

Så när ni hänvisar till forskning som svenska politiker eller militanta feminister lutar sig emot så tar jag inte denna på så stort allvar förrän dessa studier i grunden har lästs och tolkats av nån seriös och oberoende person med kunskaper i att tolka forskningsdata. Jag litar nämligen inte på att den "sanning" som har presenterats för oss har någon grund i denna forskning utan att slutsatserna är starkt friserade av olika vulgärfeministiska intressen.
    Forskningsfusk skall man absolut ha koll på.

Men när det handlar om rena siffror som i länken ovan, ska man ignorera dem? Antalet traffickingoffer i Tyskland är 62 GGR så många i legaliseringens Tyskland jämfört med Sverige. EN PROCENT av de prostituerade i Tyskland hade fem år efter legaliseringen ett giltigt kontrakt med en seriös arbetsgivare. Och nästan inga var sjukförsäkrade.

När det gäller prostitution finns det vad jag sett ingen oenighet. Om man inte väljer att blunda så verkar det vara väldigt tydligt att denna bransch leder till väldigt mycket utsatthet och lidande.

Skall man verkligen ignorera det och istället lita på rent teoretiska resonemang om att legalisering löser alla problem, trots att detta inte fungerar i verkligheten?
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?