Justus skrev 2012-07-18 08:18:06 följande:
Vad forskning anbelangar är jag generellt väldigt skeptisk. Som någon påpekade förut så styrs mycket s.k. forskning av politiska eller ekonomiska intressen och man lyckas få fram nästan vilka resultat som helst genom att ställa upp väldigt begränsade premisser och utesluta såna data som skulle ge ett annat resultat.
Dessutom så är det förvånansvärt vanligt att man i den s.k. Abstracten, dvs. forskarlagets egen sammanfattning, drar slutsatser som inte ens har stöd i deras grunddata eller helt utelämna obekväma slutsatser som man kan läsa ut om man bara tar sig tid att studera alla data som faktiskt presenteras i studien.
Man är så säker på att 99% av de journalister som rapporterar om studien aldrig läser annat än deras sammanfattning att de starkt vinklar sina slutsatser åt ett håll som forskarna eller beställarna vill att studien skulle ha kommit fram till.
Jag skulle rekommendera en bok i ämnet: Forskningsfusket av docent Ralf Sundberg. Det är skrämmande läsning!
Så när ni hänvisar till forskning som svenska politiker eller militanta feminister lutar sig emot så tar jag inte denna på så stort allvar förrän dessa studier i grunden har lästs och tolkats av nån seriös och oberoende person med kunskaper i att tolka forskningsdata. Jag litar nämligen inte på att den "sanning" som har presenterats för oss har någon grund i denna forskning utan att slutsatserna är starkt friserade av olika vulgärfeministiska intressen.
Forskningsfusk skall man absolut ha koll på.
Men när det handlar om rena siffror som i länken ovan, ska man ignorera dem? Antalet traffickingoffer i Tyskland är 62 GGR så många i legaliseringens Tyskland jämfört med Sverige. EN PROCENT av de prostituerade i Tyskland hade fem år efter legaliseringen ett giltigt kontrakt med en seriös arbetsgivare. Och nästan inga var sjukförsäkrade.
När det gäller prostitution finns det vad jag sett ingen oenighet. Om man inte väljer att blunda så verkar det vara väldigt tydligt att denna bransch leder till väldigt mycket utsatthet och lidande.
Skall man verkligen ignorera det och istället lita på rent teoretiska resonemang om att legalisering löser alla problem, trots att detta inte fungerar i verkligheten?