Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Avskaffa sexköpslagen?

Quickman skrev 2012-07-18 14:55:13 följande:

Quintus Zebra skrev 2012-07-18 07:38:26 följande:

1. Tycker du själv att sexköpslagen i Sverige fungerar?

2. Är den verkligen avskräckande? Av två tusen arresteringar för brott mot sexköpslagen leder i snitt två till fällande dom. Är det ett skydd mot kvinnorna.

3. Nej, jag tror inte att alla problem med prostitution kommer att försvinna bara vi slopar sexköpslagen, jag tycker inte heller att Tysklands lösning är den bästa. Men om vi ska ha en lag som enbart är till för att skydda de prostituerade så kan vi åtminstone se till att den fyller just det syftet.

4. Jag ser en rad med fördelar med att slopa sexköpslagen, observera att jag är inte för att släppa prostitution helt fritt, utan jag tycker att det är en marknad som faktiskt ska regleras av staten. Jag tycker att alla prostituerade ska behöva en statlig licens för att utöva sitt arbete.

Fördelar.

5. * Om vi skaffar en legal verksamhet kommer den legala verksamheten att konkurrera med den illegala. Det blir svårare för den svarta marknaden att etablera sig. Den legala verksamheten kommer att bestå av kvinnor och män som själva valt sitt yrke.

6. * Om det krävs licens att få vara prostituerad så blir det lättare att avfärda de som mår dåligt av sitt yrke. De kommer inte få en licens från första början. Det är även därför marknaden bör kontrolleras av staten och inte privata aktörer.

7 * Polisen kan lägga ner resurser på att enbart jaga de som är offer för trafficking.

8. Att straffa någon som köpt sex av en prostituerad som vill sälja sex är galenskap.

9.* Genom statlig kontroll kan man lättare motverka smittospridning.

10. Det ger en möjlighet för de prostituerade att organiseras sig fackligt, rätt till A-kassa etc

11. Jag ser absolut inga fördelar med lagen som den är idag. Den skyddar inte de prostituerade, den sätter sexhandeln i handen på kriminella nätverk, den straffar fel personer etc.

12. Problemet med sexköpslagen är att den skapades utan någon som helst samtycke med de som arbetar inom industrin. Det finns väldigt mycket motstånd mot sexköpslagen från just prostituerade. Läs till exempel Rose Alliance jag länkade till tidigare. Här har du fler artiklar

www.realtid.se/ArticlePages/200803/07/2008030...
    www.liberati.se/2010/07/30/nu-sager-sexarbeta.../

Här har du även en forskningsrapport från FN om prostitution. Sidan 38 handlar om situationen i Sverige.
    www.hivlawcommission.org/resources/report/Fin...

Jag tänkte även köra en FAQ eftersom jag vet att det kommer att komma frågor.

13. Q. "Jaha, så du är för prostitution. Tycker du då att en 19-årig tjej som går till arbetsförmedlingen direkt efter gymnasiet ska skickas till en bordell?"

A. Nej, det tycker jag verkligen inte. Jag är för att vi har en lagstiftning som ska skydda människor från att råka illa ut. Sex är något väldigt personligt för många därför ska man inte tvingas till det om man mår dåligt av att sälja sex. Om man väljer att sälja sex ska det ske helt på frivillig basis och inte med tvång, allra minst från staten.

14. Q. "Hur skulle du reagera om din dotter skulle börja sälja sex?"

A. Detta är enbart ett moraliskt argument utan någon rationell koppling. Nu har jag inte en dotter, men om jag skulle ha en vuxen dotter anser jag att hon ska fatta beslut över sitt liv. När man får barn kommer de fatta massa beslut som man inte samtycker med, men de är egna individer som har rätt till sina egna liv. Jag skulle ogilla skarpt om min dotter valde att gå med i en sekt eller blev nazist, men jag skulle aldrig hindra henne. Det är hennes liv.

15. Och återigen. Jag vet att det finns de som far illa åt i branschen men det är ingen anledning till att straffa de som faktiskt vill sälja sex och de som köper sex av frivilliga prostituerade.

Jag förstår på fullaste allvar inte hur man kan stödja lagen som den är idag. Den hjälper ju på fullaste allvar ingen. Varken de som säljer eller köper sex.
    1. Den är långt ifrån perfekt. Det är rätt att ansvaret läggs på köparen och inte säljaren. Jag skulle gärna vilja ha en mer detaljerad debatt om hur lagen borde ändras och om hur prostituerade kan få mer utökade rättigheter. Huvudskälet att jag inte vill avskaffa den är ju att avkriminalisering med största sannolikhet kommer öka prostitutionen rejält, vilket kommer leda till ökat lidande och ökande problem. Om ingen kan komma med seriösa lösningar på hur problemen skall lösas.

2. Ja, jag är rätt säker på att den är avskräckande. Varför vill du annars avskaffa den? Att något är olagligt och kan leda till fängelsestraff påverkar nog efterfrågan.

3. Absolut!

4. Men vill du avkriminalisera köpet helt eller inte? Skall det vara olagligt att köpa sex av olicensierade prostituerade?  Skall det vara olagligt att köpa sex via kriminella nätverk som sysslar med traficking?

5. Känns väldigt teoretiskt. Vad jag vet har de kriminella nätverken som regel växt i samband med legalisering. Detta beror ju mycket på hur du ser på straffsatsen. Om det är lagligt att köpa sex även av olicensierade prostituerade så kommer antagligen många söka sig dit p.g.a. lägre pris, eller att de erbjuder otillåtna tjänster eller för att det känns mer diskret.

6. Kommer dessa hjälpas av det? Deras situation kommer väl bara försämras från idag? Många kommer ju fortsätta, och kommer tvingas gömma sig än mer än idag?

7. Självklart skall trafficking prioriteras. Att vi har en lag betyder inte att polisen måste prioritera jakten på sexköpare så högt.

8. Det är ju din åsikt. Inget annat. Det finns ingen naturlag som säger att bara för att någon VILL sälja sex eller ett organ eller ett barn så måste det vara lagligt.

9. Ja, men det betyder ju inte att smittade prostituerade kommer sluta.

10. Det kan man göra ändå. Att låta arbetsförmedlingen fördela dessa jobb känns dock tveksamt. Med de nuvarande reglerna skulle det ju kunna innebära att folk kan tvingas ta ett sådant jobb om de vill behålla a-kassan. Du vill alltså ha speciell lagstiftning när det gäller just dessa jobb? Det är inget jobb som alla andra.

11.  De kriminella nätverken fanns innan lagen. De finns i alla länder. Tror du ger lagen lite väl mkt cred.

12. Man borde absolut ha talat än mer med de prostituerade. Att en del aktiva prostituerade är emot lagen är dock  inte konstigt. Men många fd. prostituerade är ju för kriminalisering. Jag påstår mig dock inte veta vilken åsikt som är vanligast.

Till frågorna. Har tagit bort de frågor som jag inte kan svara på eftersom jag inte har de åsikterna du ifrågasätter.

13. Frågan är dock relevant. Det finns en del legaliseringsförespråkare som hävdar att det är ett jobb som alla andra.

14. Inte enbart moraliskt. Prostitution har visat sig vara ett utsatt yrke. Att man inte vill att ens barn skall välja ett farligt yrka är inte specielt konstigt.

15. Sexsäljare skall inte straffas, helt rätt.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    overdose skrev 2012-08-22 19:24:27 följande:
    Nu hänger jag inte med riktigt. Det jag påstod var att det har skrivit artiklar där författarna förhåller sig skeptiska till viss forskning.

Jag får ta och läsa det du länkat till vad det lider och försöka kommentera då. Det kan dock dröja många dagar.
    Det påstående jag syftar på är följande:
    overdose skrev 2012-08-22 18:27:23 följande:
     Vad som sägs är väl snarare tvärtom, att en avkriminalisering är ett led i att skapa bättre förhållanden både för arbetare och kunder.
  • Quintus Zebra
    overdose skrev 2012-08-22 20:33:41 följande:
    Det är möjligt att jag har missuppfattat situationen, men redan i trådstarten finns dessa tankar.

Och Jag önskar att någon skulle presentera belägg för att detta samband mellan legalisering och bättre livssituation för prostituerade existerar på riktigt...
  • Quintus Zebra
    lykantrophona skrev 2012-08-23 00:08:15 följande:
    Nya Zeeland ska väl ha funkat.

Problemet med Tyskland är att  det är krångligt att vara en laglig sexarbetare. De måste betala in sin skatt i förskott etc, vilket inga andra yrkesgrupper behöver göra. Dessutom finns själva stigmat kvar, vilket leder till att få tyskar vill jobba med det. Det är nog en lång process... Men i Finland är det exempelvis olagligt att sälja sex på öppen plats (stör allmänheten) och det har minskat gatuprostitutionen. Sen är det olagligt att köpa sex från traffickingoffer. Men i övrigt så får man köpa sex. Nu har jag inga siffror, men i princip så låter det ju väldigt vettigt.

För det är väl trafficking, våldtäkt och dåliga arbetsförhållanden vi vill hindra? Inte sexarbete i sig?
    Det beror ju (som nästan alltid) på vilka rapporter man läser. Men även de mest positiva rapporter från Nya Zeeland som jag läst tyder på att de prostituerades arbetssituationer och arbetsavtal fortfarande är långt ifrån okej. Att prostituerade fortfarande inte litar på myndigheter. Och att det fortfarande är ett stort problem att allmänheten ser ner på prostituerade. Rapporterna medger att stigmat finns kvar.
    Om de kriminella ligornas inblandning har minskat så har rapporterna i alla fall inte hittat bevis för det, vad jag vet.
    Traffickingen verkar dock inte ha ökat, om rapporterna har rätt.

Den typen av jämförelse du gör mellan olika länder kan jag tycka borde göras oftare. För om en legalisering skall bli framgångsrik här, bör man ju ta vara på all tillgänglig fakta. Jag undrar ju dock om Nya Zeeland är den bästa jämförelsen med Sverige. De faktum att de inte är med i Schengen och är isolerade ute i havet, gör ju att traffickingbranschen bör bli något mer krånglig än det är i Sverige.

Förbudet mot gatuprostitution i Finland tyder väl på att det finns stigma där med?  Och den lagen gör väl att prostitutionen tvingas in i skuggan,  något som många legaliseringsförespråkare nämner som en nackdel med den svenska lagen?

Och vad gäller Tyskland så är ju problemet inte bara att det är krångligt. Problemen är ju också att de kriminella nätverken verkar ha järngrepp om marknaden. Och att traffickingen ökar. Och att prostitutionen ökar samtidigt som de prostituerades arbetssituation ofta är långt ifrån okej.

Som sagt. Om man bara kunde motverka problemen med sexarbete ( trafficking, våldtäkt och dåliga arbetsförhållanden) så skulle jag självklart inte ha något emot en legalisering. Men hittills har jag inte sett något land där man t.ex. lyckats bekämpa stigmat och moralpaniken som drabbar de prostituerade. Eller där man lyckats skapa justa arbetsvilkor. Så jag tror inte på att enbart förbjuda sex med traffickingoffer, för även många "frivilliga" prostituerade råkar illa ut. Och tills dessa problem är lösta så anser jag att man bör ha lagstiftning som syftar till att minska efterfrågan av sexuella tjänster.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-23 22:39:35 följande:
    Det finns ett youtube-klipp där Magnus Betnér debatterar ämnet med Zaida Catalan(MP) som är lätt att hitta... döm själva vem som verkar mest sansad.
    Tja, Magnus är väldigt duktig retoriskt och van debattör. Men kanske inte så påläst? Jag tittade i 30 sekunder kunde konstatera att den gode Betnér redan hade hunnit slänga ur sig ett antal rena felaktigheter.

För det första så reglerar lagen inte vad människor gör med sina kroppar. Det står inte en rad i sexköpslagen som förbjuder en person att ha sex med vem de vill. Det lagen reglerar är inte sexet utan själva köpet.

Och sen säger han att vi bör snegla på Tyskland. Och på så sätt minska stigmat och öka prostituerades skydd genom att få dem att organisera sig. Problemet med det påståendet är ju att legaliseringen i Tyskland enligt flera stora rapporter inte har minskat stigmat. Och att tio år efter lagens införande har 1% av de tyska prostituerade lagliga arbetskontrakt. Och traffickingen har ökat i Tyskland efter legaliseringen. Så att snegla ditåt kanske inte är det bästa ?
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-08-23 08:09:11 följande:
    Åjo! Det är ju det som är själva poängen med den svenska sexköpslagen. Den är en lag emot sexhandel i sig, inte enbart emot olika avarter. Resonemanget är dels så att för att komma åt avarterna så måste man strypa all sexhandel. Och sen ställer man den retoriska följdfrågan: "Varför ska vi alls tillåta köp av sex? Det finns väl inget gott med det?" Och ingen riksdagspolitiker med självbevarelsedrift går emot det resonemanget.

Man definierar alltså all sexhandel som omoralisk i sig och därför finns det ingen anledning att skilja ut viss sexhandel som särskilt omoralisk. Man likställer alltså ett sexköp mellan två parter som ingått det helt frivilligt och med öppna ögon med trafficing ur den rent moraliska aspekten.

Men vi såg ju det gick i USA under spritförbudet. Det var ju i princip samma resonemang bakom det, men det enda som hände var att brottslingar fick ett större manöverutrymme.Jag
    Jag tror inte man definierar sexhandel som omoralisk. Utan man lutar sig mot studier som visar att det är en väldigt problematisk bransch. Jag har inte sett någon likställa vanlig sexhandel med trafficking. Däremot är det många som anser att även vanlig sexhandel medför många problem.

Spritförbudet är ingen rimlig jämförelse. Det är vitt skilda saker. T.ex.så hade sprit innan förbudet varit tillåtet väldigt länge och var en stor del av de amerikanska kulturerna. Sexhandel har tvärtemot varit förbjudet under väldigt lång tid i Sverige, och har länge varit en icke accepterad företeelse i merparten av de svenska kulturerna.
  • Quintus Zebra
    SkåneP skrev 2012-08-23 15:20:29 följande:
    Vuxna, myndiga människor borde naturligtvis ges mandatet att upprätta avtal med varandra som de vill utan att statligt moraliserande blandar sig i.

Jag skulle tro att en regelrätt legalisering med f-skattebevis, pensionsförmåner, arbetslöshetsförsäkring, arbetsplatsförsäkringar, rubbet skulle hjälpa säljarna mer än det förbud som tvingar ner verksamheten till samhällets baksida.

Avseende trafficingaspekten är det förbjudet att hålla folk som slavar.
    Köp av sexuella tjänster från slavar bör helt likställas med våldtäkt.
    Helt görbart utan sexköpsförbud.
    Det är ju din politiska åsikt. Tyvärr så verkar få politiska makthavare i världen hålla med. I alla samhällen som jag känner till så finns det restriktioner på vilka avtal som människor får upprätta, även om båda är positiva till kontraktet.

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är lagen som tvingar ner verksamheten till samhällets baksida. Jag skulle vilja påstå att verksamheten var på baksidan långt långt innan den nuvarande lagen ens var påtänkt. Sexhandel och kriminella nätverk har varit sammanflätade i flera hundra år. Moraliska fördomar om såväl sexköpare som sexsäljare har varit starka minst lika länge. Jag tror inte att en lagändring och ett F-skattebevis skulle förändra det speciellt mycket. Och jag har inte sett några exempel från andra länder som tyder på att jag har fel.

Visst, men man skall inte blunda för att en legalisering kan öka traffickingen och inkomsterna för de organisationer som sysslar med trafficking.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-23 23:41:23 följande:
    Å andra sidan har väl Tyskland något av ett konservativt välfärdssystem, som skiljer sig från vår svenska socialdemokratiska variant. Utan att för den delen välja sida, tror jag nog att vi skulle ha bättre koll i det här landet.
    Kanske det. Och ur en trafickingsynpunkt ligger Sverige självklart inte lika attraktivt rent geografiskt som Tyskland (som är en väldigt bra transport led om man vill transportera traffickingoffer från Östeuropiska EU-länder till väst). Men jag anser ändå att Betnér ger intrycket av att vara ganska oinsatt när han påstår att Tyskland är en förebild.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-23 23:51:56 följande:
    Det är möjligt. Zaida svamlar dock en hel del och framstår som en riktig översittare(gentemot sexsäljare).
    Mycket möjligt. Som jag skrivit tidigare så har denna debatt ofta den dåliga ovanan att bli väldigt konstigt.

Och det beror som sagt delvis på att det är svårt för t.ex. Zaida att debattera mot de ganska flummiga friheter och liberala teorier som Betnér och andra med liknande åsikter lutar sig mot.

Om debatten hade varit mer rak och baserad på fakta hade den kanske varit mindre flummig. Men så länge vi fortsätter diskutera en vara som ingen verkar våga erkänna att de själva vill ha, så kommer nog debatterna fortsätta så här.

Om de potentiella kunderna kunde stiga in i diskussionen och förklara varför de vill köpa sex och fördelarna med det. Så skulle det självklart bli enklare.
  • Quintus Zebra
    SkåneP skrev 2012-08-24 00:01:33 följande:

Att stater tenderar lägga sig i mer än de har med att göra är väl ingt argument att de ska fortsätta göra det, eller att det ens är bra.

Det är möjligt. Men lagen befäster att det ska förbli så.

Jag menar att alla former av specialbehandling bidrar till stigmatisering. Om det samhället behandlar det som vilken tjänstesektor som helst är det bara en tidsfråga innan stigmatat bleknar.
    Sedan kan förstås alltid religiösa strömningar och annat irrationellt vända de moraliska vindarna, men givet en konsekvent sekulär hållning, där godtyckligt moraliserande inte påverkar något särskilt, borde sådana fenomen bara fördröja processen...

...och under tiden åtnjuter säljarna alla de trygghetssystem som samhället har att erbjuda yrkesarbetande.

Men vad är ditt förslag på att motarbeta stigmatiseringen?
    Nej, men jag känner inte ens till speciellt många politiska partier(och de jag känner till är väldigt små)  som är så marknadsliberala att de hävdar att alla skall ha rätt att ingå exakt vilka avtal de vill med varandra-

Jag håller inte med riktigt, även om jag förstår vad du menar.. Inget i lagen förhindrar att man börjar att arbeta mot att förbättra möjligheterna för en legalisering. T.ex jobba mot det kulturella stigmat. Eller bilda intresseorganisationer och fackföreningar (att starka sådana organisationer redan fanns var ju t.ex. en viktig faktor bakom legaliseringen i Nya Zeeland).
    Om man bara legaliserar, utan förberedelser,  riskerar det bli som i Tyskland. D.v.s. att de kriminella nätverken bara tjänar på det.

Fast det är inte vilken tjänst som helst. Men visst, delvis var det ju så man tänkte när man ändrade lagen. Genom att legalisera sexsäljare ville man ju minska fördömandet av denna grupp. Om det har funkat vet jag ej.

Rätten att få F-skattebevis och bilda fackföreningar ska prostituerade självklart ha. Deras yrke är inte olagligt.

Svår fråga. Återkommer med förslag till antistigma-kampanjen.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:04:47 följande:
    De kommer ju från olika världar. Betnér är ingen sifferpolitiker utan för en ideologisk diskussion(i ämnet i allmänhet, även utanför just den där "debatten"), medan Zaida gömmer sin ideologiska ståndpunkt bakom hänvisningar till olika studier som en sån som Betnér knappast kan bemöta. Klassisk härskarteknik.
    Han vet ju att han skall möta en politiker och borde kanske läst på? Vad skall hon göra? Inte nämna de studier hon läst?
  • Quintus Zebra
    lykantrophona skrev 2012-08-24 00:29:10 följande:
    Problemet är att med den nuvarande praxis med  kopplerilagen, så får inte prostituerade bilda fackföreningar.
    T o m en grupp som arbetade hivpreventiv (i Skåne?) blev anklagade för medhjälp till brott när de delade ut kondomer till sexarbetare.

Så något är ju fel med lagstiftningen ändå.
    Det skall självklart ändras.

Det finns massor som är fel. Massor som borde ändras.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:29:49 följande:
    Men kolla på inspelningen, det känns ju inte som att de vetat att de ska "debattera" mot varandra i mer än 10 minuter. Hon ska ta en redig ideologisk diskussion. Allt annat är skit.
    Jag tycker tvärtom. Ideologiska diskussioner ger ingenting i det här fallet. Prostitution är en verklighet ute samhället. Självklart skall det inte diskuteras på ett teoretiskt ideologiskt plan. Självklart skall fakta och verklighet, verkliga problem och verkliga lösningar diskuteras.
  • Quintus Zebra
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:59:39 följande:
    Agree to disagree. Först måste man avgöra vart det är man vill. Sen kan man ta en verklighetsbaserad faktadiskussion kring hur man bäst tar sig dit.  Vi måste nöta det ideologiska några varv anser jag. Finns så mycket fördomar och stigmatiserat i ämnet att det är nödvändigt. Jag tror snarast att en ideologisk diskussion skulle föra de "verkliga problemen" i ljuset.
    Fast diskussionen handlar om något verkligt. Att MP vill exportera sexköpslagen. Och då måste man ju prata om verkligheten. Det är den debatten Magnus gav sig in i. Om han hade velat ha en enbart ideologisk debatt om det vackra att i ett perfekt samhälle kunna prioritera liberala friheter och låta alla köpa och sälja vad de vill helt fritt, så hoppade han in i fel debatt.
    Om studier visar att Magnus teoretiska lösningar inte funkar, så måste ju motdebattören få säga det? Utan att det kallas härskartekniker?
  • Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-08-26 12:27:21 följande:

Tyvärr förs lite statisk kring hur många offer frör människohandel det finns runt om i Europa. Men två länder för statistik – Nederländerna och Sverige

I Nederländerna fanns det 993 offer för trafficking 2010

I Sverige fanns det 497 offer för trafficking 2010

Men tänk på att Nederländerna har betydligt fler invånare, så i förhållande till folkmängd blir det följande.

Nederländerna 5,9 / 100000

Sverige 5,3 /100000

Så ja, det finns lite mer offer för trafficking i Nederländerna, men tänk även på att mörkertalet räknas in te in i den statistiken. De ligger så pass nära varandra att med felmarginalen inräknat kan mycket väl Sverige gå om eller så kan Nederländernas ledning öka. Men oavsett så tycker jag det är naivt att påstå att vår lagstiftning skyddar traffickingoffer. Vi ligger inom samma skala som Nederländerna. Jag tycker även att Nederländernas politik kring prostitution är dålig.

Tja, vad vi kan se så fungerar inte en avskräckande lagstiftning i något avseende. I USA motiveras dödsstraffet med att det är avskräckande, detta trots att bland de tio stater som har högst mordfrekvens så har nio av dem dödsstraff. Våra ministrar påstår att vår hårda lagstiftning kring droger gör att färre testar, detta trots vi har både fler dödsoffer relaterade till droger och tunga missbrukare per capita än Nederländerna. Så nej, vi kan med stor sannolikhet slå fast att det inte är avskräckande. De som begår brott tänker sällan på konsekvenserna av sitt handlande.

Fast hur skyddar vi de prostituerade när de håller sig skymundan?

Att tvinga någon till sex är våldtäkt. Våldtäkt är förbjudet. Slaveri är även förbjudet. Om man kör med licens att få utöva sitt yrke som prostituerad så kommer man utgå från att de som inte har liens är offer för trafficking. Så, ja, det ska vara olagligt att köpa sex av en olicensierad.

De kriminella nätverk som växt har gjort det för att det finns en dålig kontroll av marknaden. Anledningen till varför jag vill ha en statlig kontroll är just för att förhindra det. Visst kommer kriminella nätverk inte dö ut, utan ändra form och troligtvis kommer de att minska i samband med detta. Vi har fortfarande en illegal verksamhet kring alkohol trots att det är lagligt.

Ja, det hoppas jag. Om en person mår dåligt av sitt leverne bör staten hjälpa till. Jag tror i alla fall att det skulle hjälpa henne mer gentemot om sexköpslagen ser ut som den gör idag.

Men vi prioriterar jakten på sexköpare. Att ens lägga en krona på att försöka straffa någon som köpt en tjänst av någon som vill sälja tjänsten är både moraliskt och ekonomiskt fel.

8 Ja, det är min åsikt, dock tycker jag den känns självklar i en demokrati med ett fungerande rättssystem. Jag förstår inte hur man kan vilja straffa någon som frivilligt köpt en tjänst. Man skulle inte resonera så om köpet gällde städning. Om det är ett frivilligt köp så finns det inget offer, inte moraliskt i alla fall.

9. Jo, om man har en kontrollerad marknad så kommer de att tvingas till att sluta.

10. Ja, jag vill ha en särskild lagstiftning kring deras jobb. Tro det eller ej, men denna lagstiftningen finns redan när det rör sig om yrkena strippa eller porrskådis (att ens porrskådis är lagligt är extremt bisarrt. Man får inte knula mot betalning såvida det inte sker framför en kamera) Om de nuvarande reglerna tvingar dem till att ta sådana jobb så får reglerna ändras. Våra svenska lagar är inte gudomliga och obrytbara. Det känns självklart att man ändrar lagar som är dåliga.

11. Kriminella nätverk kommer fortsätta med den svarta marknaden så länge det finns någon efterfrågan på de varor och tjänster de vill sälja. Vi har en svart marknad för alkohol och cigaretter trots att detta är lagligt. I Norge fanns det en svart marknad för smör ett tag. Det gäller att kunna tillfredsställa efterfråga i så stor mån som möjligt på den etablerade marknaden. På så vis blir det mindre utrymme för kriminella nätverk.

12. Här måste man göra skillnad på traffickingoffer och frivilligt prostituerad. Självklart lider de som är offer för trafficking och vill att deras situation ska sluta. Om du inte vet vilken åsikt som är vanligast så kan de vara god tid att ta reda på det eftersom det kommer påverka din syn på sakfrågan.

13. Ja, men jag gör inte det. Om det finns någon som påstår det så får du ta den diskussionen med den.

14. Anledningen till varför prostitution är ett utsatt yrke är just för att det är illegalt. Dessutom har inte yrket någon status. Det är betraktat som fult och smutsigt, vilket gör att yrkesutövarna känner skam.

15. Bra, då är vi åtminstone överens där

Välkommen åter. Svarar senare...
  • Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-08-26 12:27:21 följande:

Tyvärr förs lite statisk kring hur många offer frör människohandel det finns runt om i Europa. Men två länder för statistik – Nederländerna och Sverige

I Nederländerna fanns det 993 offer för trafficking 2010

I Sverige fanns det 497 offer för trafficking 2010

Men tänk på att Nederländerna har betydligt fler invånare, så i förhållande till folkmängd blir det följande.

Nederländerna 5,9 / 100000

Sverige 5,3 /100000

Så ja, det finns lite mer offer för trafficking i Nederländerna, men tänk även på att mörkertalet räknas in te in i den statistiken. De ligger så pass nära varandra att med felmarginalen inräknat kan mycket väl Sverige gå om eller så kan Nederländernas ledning öka. Men oavsett så tycker jag det är naivt att påstå att vår lagstiftning skyddar traffickingoffer. Vi ligger inom samma skala som Nederländerna. Jag tycker även att Nederländernas politik kring prostitution är dålig.

2. Tja, vad vi kan se så fungerar inte en avskräckande lagstiftning i något avseende. I USA motiveras dödsstraffet med att det är avskräckande, detta trots att bland de tio stater som har högst mordfrekvens så har nio av dem dödsstraff. Våra ministrar påstår att vår hårda lagstiftning kring droger gör att färre testar, detta trots vi har både fler dödsoffer relaterade till droger och tunga missbrukare per capita än Nederländerna. Så nej, vi kan med stor sannolikhet slå fast att det inte är avskräckande. De som begår brott tänker sällan på konsekvenserna av sitt handlande.

3. Fast hur skyddar vi de prostituerade när de håller sig skymundan?

4. Att tvinga någon till sex är våldtäkt. Våldtäkt är förbjudet. Slaveri är även förbjudet. Om man kör med licens att få utöva sitt yrke som prostituerad så kommer man utgå från att de som inte har liens är offer för trafficking. Så, ja, det ska vara olagligt att köpa sex av en olicensierad.

5. De kriminella nätverk som växt har gjort det för att det finns en dålig kontroll av marknaden. Anledningen till varför jag vill ha en statlig kontroll är just för att förhindra det. Visst kommer kriminella nätverk inte dö ut, utan ändra form och troligtvis kommer de att minska i samband med detta. Vi har fortfarande en illegal verksamhet kring alkohol trots att det är lagligt.

6. Ja, det hoppas jag. Om en person mår dåligt av sitt leverne bör staten hjälpa till. Jag tror i alla fall att det skulle hjälpa henne mer gentemot om sexköpslagen ser ut som den gör idag.

7. Men vi prioriterar jakten på sexköpare.

8. Att ens lägga en krona på att försöka straffa någon som köpt en tjänst av någon som vill sälja tjänsten är både moraliskt och ekonomiskt fel.

9 Ja, det är min åsikt, dock tycker jag den känns självklar i en demokrati med ett fungerande rättssystem. Jag förstår inte hur man kan vilja straffa någon som frivilligt köpt en tjänst. Man skulle inte resonera så om köpet gällde städning. Om det är ett frivilligt köp så finns det inget offer, inte moraliskt i alla fall.

10. Jo, om man har en kontrollerad marknad så kommer de att tvingas till att sluta.

11. Ja, jag vill ha en särskild lagstiftning kring deras jobb. Tro det eller ej, men denna lagstiftningen finns redan när det rör sig om yrkena strippa eller porrskådis (att ens porrskådis är lagligt är extremt bisarrt. Man får inte knula mot betalning såvida det inte sker framför en kamera) Om de nuvarande reglerna tvingar dem till att ta sådana jobb så får reglerna ändras. Våra svenska lagar är inte gudomliga och obrytbara. Det känns självklart att man ändrar lagar som är dåliga.

12. Kriminella nätverk kommer fortsätta med den svarta marknaden så länge det finns någon efterfrågan på de varor och tjänster de vill sälja. Vi har en svart marknad för alkohol och cigaretter trots att detta är lagligt. I Norge fanns det en svart marknad för smör ett tag. Det gäller att kunna tillfredsställa efterfråga i så stor mån som möjligt på den etablerade marknaden. På så vis blir det mindre utrymme för kriminella nätverk.

13. Här måste man göra skillnad på traffickingoffer och frivilligt prostituerad. Självklart lider de som är offer för trafficking och vill att deras situation ska sluta. Om du inte vet vilken åsikt som är vanligast så kan de vara god tid att ta reda på det eftersom det kommer påverka din syn på sakfrågan.

14. Ja, men jag gör inte det. Om det finns någon som påstår det så får du ta den diskussionen med den.

15. Anledningen till varför prostitution är ett utsatt yrke är just för att det är illegalt. Dessutom har inte yrket någon status. Det är betraktat som fult och smutsigt, vilket gör att yrkesutövarna känner skam.

15. Bra, då är vi åtminstone överens där

1. Var hittar du den statistiken? Jag har bara en rapport från UNODC 2009 (www.unodc.org/documents/human-trafficking/Trafficking_in_Persons_in_Europe_09.pdf) där siffran för nederländerna inte är 5,9 utan 0,696. UNODC har även i flera rapporter nämnt Nederländerna som en av de nio vanligaste destinationerna för trafickingoffer.
    Men men. Det gör ju inte att Sverige skall dunka sig på bröstet och låtsas att problemen inte finns här. Självklart är enbart vår sexköpslag ett ganska tandlöst försvar mot traficking. Självklart borde man göra betydligt mer än vad som görs idag.
    Men det skall också noteras att jag inte vet något exempel där trafficking har minskat av en legalisering, däremot finns det exempel där det har ökat, t.ex. Tyskland  och exempel från Nya Zeeland där det verkar ha hållt sig på samma nivå. Ser man rent geografiskt och på möjligheten för tullen att kontrollera in och utfart från landet, så har ju Sverige mer gemensamt med Tyskland än med Nederländerna. Så man bör vara försiktig.

2. Hårda straff fungerar (i demokratier) långt ifrån alltid avskräckande. Men om något är olagligt eller ej påverkar ofta efterfrågan.
    Tror du att jag har helt fel när jag påstår att det finns en stor möjlighet att efterfrågan ökar markant om man legaliserar?

3. Det är svårt. Alla studier jag sett visar dock att det sociala stigmat och de prostituerades benägenhet att hålla sig undan inte påverkas så mycket av legalisering. På Nya Zeeland där legaliseringen kanske har fungerat bäst säger rapporter att detta inte har ändrats nästan något på snart tio år sedan legaliseringen.

4. Om du menar att alla sexköp med olicensierade skall vara straffbara, så tycker jag ditt förslag är lite intressant. Men rent juridiskt kommer det inte hålla att få folk dömda för våldtäkt eller medverkan till slaveri bara för de köper sex av en olicensierad sexsäljare. För licensen kommer ju innebära krav. Och det innebär att det inte kommer vara enbart traffickingoffer som säljer olicenserat. Smittade, och drogberoende och hemlösa och andra utsatta grupper kommer med största sannolikhet också göra det.
    Om man inte inför en så rak lag där sex med olicenserade helt tydligt är olagligt, är risken då stor att de kriminella nätverken kommer kunna fortsätta konkurrera och utnyttja en möjlig ökad efterfrågan

5. Där är jag ganska säker på att du har fel. Sambandet mellan kriminella nätverk och prostitution skapades inte av sexköpslagen. Det sambandet är flera hundra år gammalt och finns i hela världen (både på "fria marknader" och på reglerade).
    Varför tror du att de kommer minska? Jag har inte sett något exempel på det i andra länder som har legaliserat?

6. Och jag tror som sagt att risken är att det blir tvärtom. Om man inte genomför någon form av riktad kampanj för att hjälpa dessa människor.
    För som sagt. Drogberoende, hemlösa, smittade och andra kommer fortsätta prostituera sig. Och om de måste konkurrera med lagliga bordeller så är risken stor att de måste sänka sina priser eller erbjuda "förbjudna tjänster" för att klara konkurrensen.

7. Fast som någon skrev här ovan så är det väldigt få sexköpare som döms. Inget hindrar ju polisen från att prioritera prostitution som har samband med trafficking framför annan prostitution.

8. Du tycker att det är moraliskt fel att reglera vilka avtal villiga personer tecknar med varandra. Andra tycker att sexhandel är moraliskt förkastligt. Jag håller inte med om någon av de åsikterna, och tycker därmed inte att lagstiftningen skall påverkas av dem.

9. Precis som du skrivit ovan, så är sexhandel inte jämförbart med städning. Det är en speciell vara. Och det finns många speciella varor som regleras med lag. Även om båda parterna är villiga så finns det mycket handel som är reglerad t.ex. handel med vapen, med organ, med droger, med mediciner, med livsmedel, med dpermier och ägg o.s.v.

10. På vilket sätt skall du tvinga de smittade och psykiskt instabila och ej lämpliga att sluta? Hur skall du hjälpa dem att försörja sig på annat sätt?

11. Låter bra.

12. Det handlar väl även mycket om pris. Det är inte lätt att konkurrera med organisationer som inte följer reglerna. Och så handlar det om traditioner. De kriminella nätverken kommer inte lägga sig ned och dö självmånt utan kommer kämpa emot.

13. Studier visar att även "vanliga" prostituerade är väldigt utsatta.  Visst, det hade varit jätteintressant med en stor undersökning av prostituerade. Såväl aktiva som "pensionerade".

14.  Visst, jag bara förklarar varför argumentet ovan inte är förvånande.

15. Håller ej med. Dessa problem finns på såväl "fria" som reglerade marknader. Och har funnits i hundratals år.

16. Härligt! Tack för svaren. Inte alltid lätt att hitta seriösa debattmotståndare på FL!

Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?