• kakmonstret123

Avskaffa sexköpslagen?

Jag är för en fri och liberal stat som lägger all vikt vid den enskilde individens fri- och rättigheter. Det finns en rad olika lagar som aktivt motarbetar detta, och en av dem är sexköpslagen som vi skall diskutera i denna tråden.

Jag anser att alla människor har rätt att själva bestämma hur de vill utforma sina liv, sålänge de inte skadar andra människor. Således är jag givetvis negativt inställd till sexköpslagen, i och med att den inskränkar på denna friheten.

Om en vuxen individ är villig att tillhandahålla en tjänst, en tjänst som det uppenbarligen finns en efterfrågan på, till en annan vuxen individ som är beredd att betala för denna tjänst, är det enligt mig barockt att staten anser sig ha rätten att lägga sig i denna överenskommelse enbart grundat på moralpanik kring just tjänstens karaktär.

Att det är hysteriska radikalfeminister som är de främsta förespråkarna för lagen, är föga förvånande. Ett genomgående försök till motargument är "Skulle du vilja att din dotter sålde sex?", utan en tanke på att frågan i sig ytterligare stigmatiserar kvinnors prostitution. En sons eventuella horeri ägnas det inte en tanke åt, detta trots att mycket pekar på att bland unga är det fler män än kvinnor som ägnar sig åt prostitution. Allt detta grundar sig ju i patriarkala idéer om att kvinnors "lösaktighet" skall ses som något skamligt, medan mäns tvärtom är något att beundra.

Att det förekommer trafficking är ett högst otrevligt faktum, och det bör inte råda något tvivel om att sexköp där säljaren står under slaveri givetvis skall vara kriminaliserat - om köparen på sannolika skäl insett, eller bör ha insett, säljarens situation.

Men att kriminalisera sexhandel mellan två samtyckande vuxna individer, förvärrar bara situationen. Förespråkarna för sexköpslagen jämställer på ett olyckligt sätt sådan sexhandel med tvång, slaveri och sexuellt utnyttjande av barn. Sammanblandningen av begreppen döljer det vidriga i tvångshanteringen. Om politiker beskriver det som samma sak, utan tvivel för att framhäva sin avsky inför all sexhandel, påtvingad som frivillig, framstår möjligen den frivilliga som sämre än innan, men den påtvingade riskerar att framstå som mindre farlig.

Vidare så bidrar en kriminalisering av sexköp enbart till en illegal marknad, där den prostituerade lever under dåliga och farliga förhållanden. Efterfrågan minskar knappast, vilket det är tänkt, utan den exporteras dels utomlands och dels drivs den ner under jorden här hemma. För köparen blir det svårare att avgöra om handeln föreligger under tvång eller ej, samt benägenheten att larma om så är fallet minskar markant eftersom man även kan göra sig skyldig till "försök till sexköp", vilket även det är kriminaliserat.

Nej, slopa sexköpslagen och låt samtyckande vuxna individer göra vilka affärsuppgörelser de själva vill sålänge ingen annan skadas, och satsa istället fulla resurser på att spåra upp och straffa förövarna inom sextraffickingen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 08:18:06 följande:
    Vad forskning anbelangar är jag generellt väldigt skeptisk. Som någon påpekade förut så styrs mycket s.k. forskning av politiska eller ekonomiska intressen och man lyckas få fram nästan vilka resultat som helst genom att ställa upp väldigt begränsade premisser och utesluta såna data som skulle ge ett annat resultat.

Dessutom så är det förvånansvärt vanligt att man i den s.k. Abstracten, dvs. forskarlagets egen sammanfattning, drar slutsatser som inte ens har stöd i deras grunddata eller helt utelämna obekväma slutsatser som man kan läsa ut om man bara tar sig tid att studera alla data som faktiskt presenteras i studien.

Man är så säker på att 99% av de journalister som rapporterar om studien aldrig läser annat än deras sammanfattning att de starkt vinklar sina slutsatser åt ett håll som forskarna eller beställarna vill att studien skulle ha kommit fram till.

Jag skulle rekommendera en bok i ämnet: Forskningsfusket av docent Ralf Sundberg. Det är skrämmande läsning!

Så när ni hänvisar till forskning som svenska politiker eller militanta feminister lutar sig emot så tar jag inte denna på så stort allvar förrän dessa studier i grunden har lästs och tolkats av nån seriös och oberoende person med kunskaper i att tolka forskningsdata. Jag litar nämligen inte på att den "sanning" som har presenterats för oss har någon grund i denna forskning utan att slutsatserna är starkt friserade av olika vulgärfeministiska intressen.
    Forskningsfusk skall man absolut ha koll på.

Men när det handlar om rena siffror som i länken ovan, ska man ignorera dem? Antalet traffickingoffer i Tyskland är 62 GGR så många i legaliseringens Tyskland jämfört med Sverige. EN PROCENT av de prostituerade i Tyskland hade fem år efter legaliseringen ett giltigt kontrakt med en seriös arbetsgivare. Och nästan inga var sjukförsäkrade.

När det gäller prostitution finns det vad jag sett ingen oenighet. Om man inte väljer att blunda så verkar det vara väldigt tydligt att denna bransch leder till väldigt mycket utsatthet och lidande.

Skall man verkligen ignorera det och istället lita på rent teoretiska resonemang om att legalisering löser alla problem, trots att detta inte fungerar i verkligheten?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Justus
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 08:25:10 följande:
    Forskningsfusk skall man absolut ha koll på.

Men när det handlar om rena siffror som i länken ovan, ska man ignorera dem? Antalet traffickingoffer i Tyskland är 62 GGR så många i legaliseringens Tyskland jämfört med Sverige. EN PROCENT av de prostituerade i Tyskland hade fem år efter legaliseringen ett giltigt kontrakt med en seriös arbetsgivare. Och nästan inga var sjukförsäkrade.

När det gäller prostitution finns det vad jag sett ingen oenighet. Om man inte väljer att blunda så verkar det vara väldigt tydligt att denna bransch leder till väldigt mycket utsatthet och lidande.

Skall man verkligen ignorera det och istället lita på rent teoretiska resonemang om att legalisering löser alla problem, trots att detta inte fungerar i verkligheten?
    Du ska inte lita på nånting, har jag fått klart för mig efter att ha läst den boken. Det du ska göra är att granska de studier de hänvisar till och se hur siffrorna har tagits fram och vad som verkligen står där. Tyvärr är alltså väldigt många forskare helt skrupelfria och vrider till sina data i sammanfattningen så att de i vissa fall t.o.m. kan hävda motsatsen till vad som studien i verkligheten visar. Detta gäller faktiskt även studier som har publicerats i ansedda vetenskapstidskrifter som borde garantera studiens vederhäftighet, men inte ens de har vattentäta kontrollsystem utan använder sig ofta av experter som är jäviga och därför inte slår ner på uppenbart fusk.

Jag lämnar ingen kommentar alls till de siffror du refererar till innan jag har sett hela studien och fått hjälp att tolka den av en kunnig person. Tyvärr är det så illa att man måste göra så för att verkligen veta vad dessa siffror har för värde.
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 08:33:38 följande:
    Du ska inte lita på nånting, har jag fått klart för mig efter att ha läst den boken. Det du ska göra är att granska de studier de hänvisar till och se hur siffrorna har tagits fram och vad som verkligen står där. Tyvärr är alltså väldigt många forskare helt skrupelfria och vrider till sina data i sammanfattningen så att de i vissa fall t.o.m. kan hävda motsatsen till vad som studien i verkligheten visar. Detta gäller faktiskt även studier som har publicerats i ansedda vetenskapstidskrifter som borde garantera studiens vederhäftighet, men inte ens de har vattentäta kontrollsystem utan använder sig ofta av experter som är jäviga och därför inte slår ner på uppenbart fusk.

Jag lämnar ingen kommentar alls till de siffror du refererar till innan jag har sett hela studien och fått hjälp att tolka den av en kunnig person. Tyvärr är det så illa att man måste göra så för att verkligen veta vad dessa siffror har för värde.
    Håller med dig om att man skall vara källkritisk. Men man skall inte blunda för fakta.

Och jag bygger inte min åsikt på enstaka forskningsresultat. Jag har träffat prostituerade i flera länder. Jag har granskat och läst forskningsrapporter. Jag har träffat några av Europas främsta experter på prostitutionens baksidor. Att prostituerade far illa i alla länder är rätt tydligt. Det finns inget som tyder på att legalisering fungerar.

Varför skall man ignorera detta?
  • Justus
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 08:42:55 följande:
    Håller med dig om att man skall vara källkritisk. Men man skall inte blunda för fakta.

Och jag bygger inte min åsikt på enstaka forskningsresultat. Jag har träffat prostituerade i flera länder. Jag har granskat och läst forskningsrapporter. Jag har träffat några av Europas främsta experter på prostitutionens baksidor. Att prostituerade far illa i alla länder är rätt tydligt. Det finns inget som tyder på att legalisering fungerar.

Varför skall man ignorera detta?
    Frånsett att jag inte har något som helst belägg för dina påståenden om att du har dessa egna erfarenheter (på nätet kan man ju dra till med vad som helst för att bättra på sin trovärdighet) så kan jag säga att jag är tveksam till slutsatsen att det är den svenska sexköpslagen som har medverkat till att vi har mindre prostitution i Sverige än i Tyskland. Vad jag vet så visade statistiken att vi hade mindre av den varan tidigare också. Det beror alltså sannolikt på nåt helt annat som har med grundläggande frågor om skillnader mellan hur våra samhällen är uppbyggda att göra än att vi har olika lagstiftningar på området.
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 08:56:35 följande:
    Frånsett att jag inte har något som helst belägg för dina påståenden om att du har dessa egna erfarenheter (på nätet kan man ju dra till med vad som helst för att bättra på sin trovärdighet) så kan jag säga att jag är tveksam till slutsatsen att det är den svenska sexköpslagen som har medverkat till att vi har mindre prostitution i Sverige än i Tyskland. Vad jag vet så visade statistiken att vi hade mindre av den varan tidigare också. Det beror alltså sannolikt på nåt helt annat som har med grundläggande frågor om skillnader mellan hur våra samhällen är uppbyggda att göra än att vi har olika lagstiftningar på området.
    Jag tycker du ska läsa de många många rapporter som finns, och kanske till och med gå ut i verkligheten och se hur det är.

Om vi skulle legalisera i morgon. Tror du att prostitutionen skulle minska eller öka? Tror du att de kriminella nätverken skulle försöka tjäna på legaliseringen?
  • Justus
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 09:13:20 följande:
    Jag tycker du ska läsa de många många rapporter som finns, och kanske till och med gå ut i verkligheten och se hur det är.

Om vi skulle legalisera i morgon. Tror du att prostitutionen skulle minska eller öka? Tror du att de kriminella nätverken skulle försöka tjäna på legaliseringen?
    Nu tillhör jag inte dem som vill ha statliga bordeller etc. Jag anser bara att sexköpslagen borde tas bort, och då skulle det t.ex. bli mycket lättare för sexköpare, som har en någorlunda väl fungerande moralisk kompass, att kunna anmäla misstänkta fall av koppleri och trafficing och på så sätt underlätta för polisen att upprätthålla dessa lagar. Som det är nu så är det knappast i en sexköpares intresse att hjälpa polisen ens när de träffar på riktigt grova fall av kvinnoutnyttjande.
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 10:24:11 följande:
    Nu tillhör jag inte dem som vill ha statliga bordeller etc. Jag anser bara att sexköpslagen borde tas bort, och då skulle det t.ex. bli mycket lättare för sexköpare, som har en någorlunda väl fungerande moralisk kompass, att kunna anmäla misstänkta fall av koppleri och trafficing och på så sätt underlätta för polisen att upprätthålla dessa lagar. Som det är nu så är det knappast i en sexköpares intresse att hjälpa polisen ens när de träffar på riktigt grova fall av kvinnoutnyttjande.
    Du vill detta, trots att det inte verkar ha fungerat någon annanstans? Man skall gå emot vetenskapen och göra lagändringar baserat endast på ditt egna resonemang? Utan belägg?
  • ftp
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 11:03:15 följande:
    Du vill detta, trots att det inte verkar ha fungerat någon annanstans? Man skall gå emot vetenskapen och göra lagändringar baserat endast på ditt egna resonemang? Utan belägg?
    Vad menar du det har inte fungerat, problemen löses inte med lagar, man får jobba lite mer utöver det.
    problemen skapade av lagarna löstes när dom försvan, nu måste man även ta hand om problemen som inte skapas av lagar.

Själv tycker jag att alla skeva morallagar är förkastliga, vad vuxna människor gör utan att det skadar andra är upp till dom själva och har alltid varit det.
    Det blir konstigt och omöjligt att genomföra om ena åsikter ska bli andras livstill.

• Justus
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 11:03:15 följande:
    Och på vilket sätt har sexköpslagen fungerat? Trafficing frodas och all handel sker i hemlighet och polisen har egentligen ingen trovärdig statistik på hur mycket sex som verkligen sälj i landet.

När man diskuterar att man ska förbjuda alkohol för att det bruket orsakar så stora skador så använder man mina argument mot ett sånt förbud, men när det gäller sexköp så fungerar plötsligt ett förbud. Hur hänger det ihop? Jo, man har en annan moralisk syn på sexköp mot alkoholbruk. Det är den enda skillnaden.

Inga lagar i världen kommer att få folk att sluta köpa och sälja sex, lika lite som lagar kommer att hindra folk från att tillverka, sälja, köpa och dricka alkohol eller andra droger. Det enda som hjälper är utbildning och upplysning. Då kan man få det på en rimlig nivå. Men så länge våra hjärnor fungerar som de gör, med belöningscentra som drivs av olika sorter av njutning, så kommer det alltid att finnas producenter och konsumenter av såväl droger som sex.
  • Quintus Zebra
    ftp skrev 2012-07-18 11:16:51 följande:
    Vad menar du det har inte fungerat, problemen löses inte med lagar, man får jobba lite mer utöver det.
    problemen skapade av lagarna löstes när dom försvan, nu måste man även ta hand om problemen som inte skapas av lagar.

Själv tycker jag att alla skeva morallagar är förkastliga, vad vuxna människor gör utan att det skadar andra är upp till dom själva och har alltid varit det.
    Det blir konstigt och omöjligt att genomföra om ena åsikter ska bli andras livstill.
    Jag menar att allt tyder på att problemen är större i länder som legaliserat än de är i Sverige. Lagar är inte hela lösningen. Men en del av den. Självklart bör man göra mer. Att bara ta bort lagar lösningar.

Morallagar gillar jag inte heller. Men resonemanget  du för håller inte. För människor drabbas. Köper man sex bidrar man till en bransch där majoriteten verkar bli lidande.
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?