• MartinaE

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.

• Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...
  • Vickan I

Ja de får fråga. Jag fick ha världens längsta utläggning om varför jag skulle sätta in 10.000 kr på mitt personkonto i Nordea. Helt bisarrt och låååååång kö, men jag skulle dra hela storyn om barnvagnarna vi köpt och senare sålt på Blocket och bla bla innan jag fick ett misstänkt ok haha och då var det endast en ganska liten summa. Brukar stå en skylt också att de måste fråga både vid in och uttag.

• Justus
    Kungcarl skrev 2012-06-28 23:00:27 följande:
    Det är nya regler att redovisa vart pengarna ska användas till/kommer ifrån för att stoppa svarta pengar. Forex gjorde sitt jobb som krävde detta av er
    De är övernitiska. Lagen gäller bara belopp över 15000 Euro. Om de ska kräva redogörelse för belopp under denna summa så måste det finnas en misstanke om att pengarna ska användas i olaglig verksamhet, som t.ex. att finansiera terrorism med.

Fråga alltså Forex vad de har för anledning att misstänka er för att utöva brottslig verksamhet!
  • Kungcarl

Eller om det gjorts andra transaktioner som tillsammans når 15000 euro... Personligen ser jag inte problemet med att redogöra vad man ska ha pengarna till men det kan ju skilja oss emellan. Men kan man bidra till att stoppa svarthandel, så varför inte

• Justus
    Kungcarl skrev 2012-06-28 23:22:19 följande:
    Eller om det gjorts andra transaktioner som tillsammans når 15000 euro... Personligen ser jag inte problemet med att redogöra vad man ska ha pengarna till men det kan ju skilja oss emellan. Men kan man bidra till att stoppa svarthandel, så varför inte
    Bankerna gömmer sig bakom penningtvättslagen för att slippa hantera kontanter. Alltså missbrukar de denna lag och sätter sina egna regler och påstår att de är tvingade av lagen.

Lögner ska alltid bemötas och bekämpas!
  • Annsu

Alla banker gör så. Jag förstår inte varför det är ett hinder att berätta heller? Och man behöver inte vara ärlig. Säg att det är ett lån från dina föräldrar till en bil eller vad som helst. Dom måste bara fråga, en formalitet.

• Justus
    Annsu skrev 2012-06-28 23:54:03 följande:
    Alla banker gör så. Jag förstår inte varför det är ett hinder att berätta heller? Och man behöver inte vara ärlig. Säg att det är ett lån från dina föräldrar till en bil eller vad som helst. Dom måste bara fråga, en formalitet.
    Nej, de måste inte bara fråga för summor under 15000 Euro! De måste bara fråga om de har anledning att misstänka brottslig verksamhet!

Kul att bankerna betraktar alla sina kunder som brottslingar! Men, på sig själv känner man väl andra...
  • Helle333
    MartinaE skrev 2012-06-28 22:53:14 följande:
    Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.

Min kompis måste göra detta på Swedbank i staden de bor i. Självklart måste även dem andra som vill ta ut eller sätta in en större summa  göra detta. Minns inte var de drog gränsen om det var 10 000 och uppåt eller något liknande så Forex är inte dem enda som gör detta för större uttag eller insättningar
  • Vickan I

Men hur bekämpar det pengatvätt egentligen? Om mina 10.000 kr som jag ville sätta in skulle varit olagliga så säger jag ju inte det. Då ljuger man och får dem insatta liksom.

Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...