• MartinaE

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.

• Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-30 09:44:37 följande:
    Ja, jag hade bytt bank men om alla banker har direktiv att fråga det så kommer man alltså inte undan storebrors vakande öga? Jag tycker att det är väldigt integritetskränkande att en främmande människa ska ha rätt att kräva att veta vad jag ska göra med mina pengar för att jag ska få tillgång till mina egna pengar.
    Jag tycker det går till överdrift när folk pratar om storebrors vakande öga. Vad tror du banken gör med upplysningen när du berättar att du tar ut 50 000 för att köpa en bil? 
    Jag antar att du inte har ett Facebook-konto.
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 09:50:14 följande:
    Jag tycker det går till överdrift när folk pratar om storebrors vakande öga. Vad tror du banken gör med upplysningen när du berättar att du tar ut 50 000 för att köpa en bil? 
    Öh? Jag brukar välja själv vad jag vill delge på facebook, och till vem, i det här fallet blir jag tvingad att uppge information jag inte vill dela med mig av till en främmande person som har har ett övertag över mig.

Det är inte vad banken gör med informationen, även om det också är en allvarlig fråga i sig, som är det stora problemet utan helt enkelt tvånget att delge information man vill hålla för sig själv.
  • Justus

Det här resonemanget går i cirklar och vi kommer hela tiden fram till att:

* Staten via bankerna kränker vanligt hederligt folks integritet helt i onödan och
    * De som man vill sätta dit tvättar sina pengar på andra sätt

Lagen är en tandlös papperstiger.

• Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-30 09:52:40 följande:
    Öh? Jag brukar välja själv vad jag vill delge på facebook, och till vem, i det här fallet blir jag tvingad att uppge information jag inte vill dela med mig av till en främmande person som har har ett övertag över mig.

Det är inte vad banken gör med informationen, även om det också är en allvarlig fråga i sig, som är det stora problemet utan helt enkelt tvånget att delge information man vill hålla för sig själv.
    http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/691738-facebook-borsnoteras
  • Justus
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 09:50:14 följande:
    På Facebook kan man styra i detalj vem som kan se vad man skriver. Jag har t.ex. spärrat möjligheten att ens hitta mitt konto om man söker på mitt namn och ingen annan utom mina vänner kan se vad jag skriver. Jag har avsagt mig alla möjligheter för Facebook att samla info om mina vanor och lämna vidare till reklamköpare och jag har installerat ett tillägg som blockerar all reklam.

Du resonerar på ett sätt som skulle gjort Stasi i Östtyskland överlyckliga! De ville veta allt om sina medborgare enligt principen "den som inte har något att dölja har inget att frukta" och se hur det samhället utvecklades!

Man måste protestera och motarbeta varje försök från makthavarna att få större kontroll över människor som det inte finns nån konkret brottsmisstanke emot. Vi är på ett sluttande plan när vi tillåter sånt och vad blir nästa steg? Plötsligt lever vi i ett samhälle som ser ut som det i "1984". Tror inte ens att Geogre Orwell i sin vildaste fantasi hade kunnat inbilla sig att vi skulle komma dit vi nu är, för i många avseenden lever vi redan i hans dystopi. Det är i stort sett bara kamerorna i varje rum som fattas...
  • Lavish
    Justus skrev 2012-06-30 10:01:55 följande:
    På Facebook kan man styra i detalj vem som kan se vad man skriver. Jag har t.ex. spärrat möjligheten att ens hitta mitt konto om man söker på mitt namn och ingen annan utom mina vänner kan se vad jag skriver. Jag har avsagt mig alla möjligheter för Facebook att samla info om mina vanor och lämna vidare till reklamköpare och jag har installerat ett tillägg som blockerar all reklam.

Du resonerar på ett sätt som skulle gjort Stasi i Östtyskland överlyckliga! De ville veta allt om sina medborgare enligt principen "den som inte har något att dölja har inget att frukta" och se hur det samhället utvecklades!

Man måste protestera och motarbeta varje försök från makthavarna att få större kontroll över människor som det inte finns nån konkret brottsmisstanke emot. Vi är på ett sluttande plan när vi tillåter sånt och vad blir nästa steg? Plötsligt lever vi i ett samhälle som ser ut som det i "1984". Tror inte ens att Geogre Orwell i sin vildaste fantasi hade kunnat inbilla sig att vi skulle komma dit vi nu är, för i många avseenden lever vi redan i hans dystopi. Det är i stort sett bara kamerorna i varje rum som fattas...
    Och kamerorna dyker upp i allt fler rum. Tydligen minskar de inte brottsligheten nämnvärt, men det verkar inte vara orsak att ta ner dem, varför vi får anta att det inte var huvudsyftet...
  • Tonårsmamman1
    Justus skrev 2012-06-30 10:01:55 följande:

Jag är inte rädd för att Stadium ser vilka produkter jag köper. Jag tror inte att de på något konspiratoriskt vis kommer att fördärva mitt liv med sin information. Stadium vill att vi ska handla hos dom, de vill tjäna pengar på oss. Inte samla uppgifter för att använda i ett mysko syfte.

Jag förmodar att du inte söker upp sjukvården heller, för där skriver man journaler. Att du inte studerar vidare, för där samlas info om dina betyg osv. Att du inte söker jobb, för då måste du skicka in handlingar om ditt arbetsliv.
    Måste vara svårt att leva när man går omkring och tror att alla ska använda ens uppgifter i något illvilligt syfte.
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:10:00 följande:
    Jag är inte rädd för att Stadium ser vilka produkter jag köper. Jag tror inte att de på något konspiratoriskt vis kommer att fördärva mitt liv med sin information. Stadium vill att vi ska handla hos dom, de vill tjäna pengar på oss. Inte samla uppgifter för att använda i ett mysko syfte.

Jag förmodar att du inte söker upp sjukvården heller, för där skriver man journaler. Att du inte studerar vidare, för där samlas info om dina betyg osv. Att du inte söker jobb, för då måste du skicka in handlingar om ditt arbetsliv.
    Måste vara svårt att leva när man går omkring och tror att alla ska använda ens uppgifter i något illvilligt syfte.
    Att man för journal är för patientens bästa. Att man skickar in betyg är för att det tävlas om platserna och för att man måste ha tillräckliga baskunskaper för att klara utbildningen. Att man skickar CV är för att arbetsgivaren ska kunna avgöra om man har tillräckliga meriter.

Men varför måste banken veta att man ska fixa tuttarna?
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-30 10:13:04 följande:
    Att man för journal är för patientens bästa. Att man skickar in betyg är för att det tävlas om platserna och för att man måste ha tillräckliga baskunskaper för att klara utbildningen. Att man skickar CV är för att arbetsgivaren ska kunna avgöra om man har tillräckliga meriter.

Men varför måste banken veta att man ska fixa tuttarna?
    Vem ska du berätta det för? Tror du inte kliniker som opererar bröst för 35 000 kr tar kort? 
Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...