Justus skrev 2012-06-30 10:01:55 följande:
På Facebook kan man styra i detalj vem som kan se vad man skriver. Jag har t.ex. spärrat möjligheten att ens hitta mitt konto om man söker på mitt namn och ingen annan utom mina vänner kan se vad jag skriver. Jag har avsagt mig alla möjligheter för Facebook att samla info om mina vanor och lämna vidare till reklamköpare och jag har installerat ett tillägg som blockerar all reklam.
Du resonerar på ett sätt som skulle gjort Stasi i Östtyskland överlyckliga! De ville veta allt om sina medborgare enligt principen "den som inte har något att dölja har inget att frukta" och se hur det samhället utvecklades!
Man måste protestera och motarbeta varje försök från makthavarna att få större kontroll över människor som det inte finns nån konkret brottsmisstanke emot. Vi är på ett sluttande plan när vi tillåter sånt och vad blir nästa steg? Plötsligt lever vi i ett samhälle som ser ut som det i "1984". Tror inte ens att Geogre Orwell i sin vildaste fantasi hade kunnat inbilla sig att vi skulle komma dit vi nu är, för i många avseenden lever vi redan i hans dystopi. Det är i stort sett bara kamerorna i varje rum som fattas...
Jag är inte rädd för att Stadium ser vilka produkter jag köper. Jag tror inte att de på något konspiratoriskt vis kommer att fördärva mitt liv med sin information. Stadium vill att vi ska handla hos dom, de vill tjäna pengar på oss. Inte samla uppgifter för att använda i ett mysko syfte.
Jag förmodar att du inte söker upp sjukvården heller, för där skriver man journaler. Att du inte studerar vidare, för där samlas info om dina betyg osv. Att du inte söker jobb, för då måste du skicka in handlingar om ditt arbetsliv.
Måste vara svårt att leva när man går omkring och tror att alla ska använda ens uppgifter i något illvilligt syfte.