• MartinaE

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.

• Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-29 18:32:59 följande:
    Finns ens möjligheten idag att få ut sin lön utan att gå via en bank?
    Nej, men man måste inte gå till banken för att få ut sina pengar.Vem i Sverige går till banken varje månad och tar ut 20 000 kr i kontanter och står där och redogör för sina räkningar och matinköp? 
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 07:50:12 följande:
    Nej, men man måste inte gå till banken för att få ut sina pengar.Vem i Sverige går till banken varje månad och tar ut 20 000 kr i kontanter och står där och redogör för sina räkningar och matinköp? 
    Om man vill göra ett större kontantköp behöver man göra det.
  • Lavish

Tänk om TS tjänat in pengarna genom att sälja avsugningar och nu ska använda dem till att betala för en penisförlängning för hennes man? Är det verkligen rimligt att de ska vara tvungna att redogöra detta för en främmande person så att den kan avgöra om den vill att de ska ha tillgång till sina pengar eller ej?

• Justus

Det som är det besvärande för lagstiftarna är att man har vänt på bevisbördan. Vi har en övergripande rättsprincip som lyder att "man är oskyldig tills motsatsen har bevisats". Men när man ska ta ut och sätta in pengar på banken är man plötsligt skyldig till brott tills man själv har bevisat motsatsen.

• Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-30 09:03:25 följande:
    Om man vill göra ett större kontantköp behöver man göra det.
    Ja, men hur ofta? Handlar man i en affär betalar man med kort, man tar inte ut stora mängder kontanter. Hur ofta handlar man för stora belopp med privatpersoner?
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 09:25:43 följande:
    Ja, men hur ofta? Handlar man i en affär betalar man med kort, man tar inte ut stora mängder kontanter. Hur ofta handlar man för stora belopp med privatpersoner?
    Bara för att det är sällan betyder väl inte det att det är mer okej att kränka folks integritet?
  • Justus

Jag lever givetvis som jag lär. Jag tar ut det av min lön i kontanter som behövs till att handla i butiker med. Det gör jag dels för att jag ogillar att det är möjligt att spåra mina inköp via kortet, dels för att gynna handlarna så de slipper betala kortavgift varje gång jag handlar för en småsumma. Jag har inte heller några medlemskort för jag gillar inte tanken på att butikskedjorna kan hålla koll på mina köpvanor. Det är inte kul att få direktreklam med sånt som de tycker passar mig baserat på mina tidigare inköp. Storebror ser dig!

Räkningar betalar jag däremot i Internetbanken; det finns inget bättre alternativ.

• Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-30 09:38:09 följande:
    Bara för att det är sällan betyder väl inte det att det är mer okej att kränka folks integritet?
    Byt bank om du upplever att din bank kränker din integritet. Om min bank frågar var jag ska när jag växlar in 20 000 sek i euro, så svarar jag Österike. Ser inte det som kränkande.
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-30 09:05:25 följande:
    Tänk om TS tjänat in pengarna genom att sälja avsugningar och nu ska använda dem till att betala för en penisförlängning för hennes man? Är det verkligen rimligt att de ska vara tvungna att redogöra detta för en främmande person så att den kan avgöra om den vill att de ska ha tillgång till sina pengar eller ej?
    Om de hade svarat så, hade de nog inte fått några följdfrågor Flört
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 09:43:02 följande:
    Byt bank om du upplever att din bank kränker din integritet. Om min bank frågar var jag ska när jag växlar in 20 000 sek i euro, så svarar jag Österike. Ser inte det som kränkande.
    Ja, jag hade bytt bank men om alla banker har direktiv att fråga det så kommer man alltså inte undan storebrors vakande öga? Jag tycker att det är väldigt integritetskränkande att en främmande människa ska ha rätt att kräva att veta vad jag ska göra med mina pengar för att jag ska få tillgång till mina egna pengar.
Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...