• MartinaE

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.

• Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...
  • Justus

Fine, Tonårsmamman1, vi förstår. Du skiter i att du kontrolleras in i minsta por och skulle inte bry dig den dag du finner dig vara fråntagen alla dina mänskliga rättigheter. Det har hänt förr i historien och kommer tydligen att hända igen eftersom det finns alltför många människor med samma synsätt som du.

Jag är samtidigt övertygad om att jag den dagen kommer att vara glad över att jag lämnade så få digitala spår efter mig som det var möjligt.

• Tonårsmamman1
    Justus skrev 2012-06-30 10:45:31 följande:
    Fine, Tonårsmamman1, vi förstår. Du skiter i att du kontrolleras in i minsta por och skulle inte bry dig den dag du finner dig vara fråntagen alla dina mänskliga rättigheter. Det har hänt förr i historien och kommer tydligen att hända igen eftersom det finns alltför många människor med samma synsätt som du.

Jag är samtidigt övertygad om att jag den dagen kommer att vara glad över att jag lämnade så få digitala spår efter mig som det var möjligt.
    Nej, jag är inte rädd för att vakna en dag och vara fråntagen alla mina mänskliga rättigheter. Det har du alldeles rätt i.
    Där är vi överens Glad
  • dec2010

Fast i ts fall så skulle de uppvisa dokument på varifrån alla pengar kommit o vart de skulle gå. Det om något är väl isf kränkande.

Att svara muntligt att det är pengar vi sparat under många år o nu ska de gå till en bil är en helt annan sak.

• Justus
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:49:08 följande:
    Nej, jag är inte rädd för att vakna en dag och vara fråntagen alla mina mänskliga rättigheter. Det har du alldeles rätt i.
    Där är vi överens Glad
    Det var inte det jag skrev, jag skrev att du inte skulle bry dig, vilket är en helt annan sak.

Du bryr dig inte nu, inte i morgon och plötsligt är du i den situationen. Bli då inte förvånad!
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:41:19 följande:
    Då får du väl försöka ändra reglerna då. 
    Ja, antog att det var tanken med tråden att diskutera det.
  • Tonårsmamman1
    Justus skrev 2012-06-30 10:54:12 följande:
    Det var inte det jag skrev, jag skrev att du inte skulle bry dig, vilket är en helt annan sak.

Du bryr dig inte nu, inte i morgon och plötsligt är du i den situationen. Bli då inte förvånad!
    Klart jag skulle bry mig. Men till skillnad från dig så går jag inte omkring och är rädd för att det ska hända.Och alltså fortsätter jag leva mitt liv och lämnar digitala spår efter mig.
  • Justus
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:56:40 följande:
    Klart jag skulle bry mig. Men till skillnad från dig så går jag inte omkring och är rädd för att det ska hända.Och alltså fortsätter jag leva mitt liv och lämnar digitala spår efter mig.
    I'll rest my case...
  • Argo
    Nifi skrev 2012-06-29 10:52:27 följande:
    vad är problemet med att ange vad pengarna ska användas till? den typen av frågor ställs för att minska penningtvätt, vill ni inte medverka till det? hsr man inget att dölja,ser jag inte problemet?
    Den typen av frågor på den typen av summor har INGENTING med lagen om penningtvätt att göra. Om vi ska vara riktigt noga.

Här kräver desutom Forex Bank att de skall redovisa varifrån pengarna på kontot kommer. Ska man ta vara lönespec och visa räkningarna för att banken skall räkna ut att man har sparat ihop 50000 på sitt eget konto?
  • Argo
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:29:54 följande:
    Men då blir du ju kränkt av din bank? Varför skulle du då välja det alternativet? Du har ett val men väljer att bli kränkt av banken och sedan klagar du på det?
    Du har ju inget val.

Antingen registrerar banken att du ska betala en plastikkirug när du tar ut dina egna pengar från kontot, eller så registrerar de samma information när du dra ditt kort i klinikens automat.
  • Tonårsmamman1
    Argo skrev 2012-06-30 12:17:01 följande:
    Du har ju inget val.

Antingen registrerar banken att du ska betala en plastikkirug när du tar ut dina egna pengar från kontot, eller så registrerar de samma information när du dra ditt kort i klinikens automat.
    Ja, men hon slipper bli kränkt eftersom ingen frågar henne. Det var det som var problemet, att behöva bli tillfrågad. 
Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...