• MartinaE

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.

• Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...
  • lollisen

Äach, det är väl egentligen bara att hitta på nåt svar, behöver ju inte redovisa med kvitton om vad ni gjort av pengarna.

Köpa en bil, renovera huset eller whatever..

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Lavish
    Nifi skrev 2012-06-29 10:52:27 följande:
    vad är problemet med att ange vad pengarna ska användas till? den typen av frågor ställs för att minska penningtvätt, vill ni inte medverka till det? hsr man inget att dölja,ser jag inte problemet?
    Ärligt talat tycker jag det är ett ingrepp på individens frihet att man måste redogöra för en främling vad man tänker göra med sina egna pengar.
  • sportpappa
    Lavish skrev 2012-06-29 16:31:45 följande:
    Ärligt talat tycker jag det är ett ingrepp på individens frihet att man måste redogöra för en främling vad man tänker göra med sina egna pengar.
    Låt bli att lämna pengarna till främlingar då Flört
  • Lavish
    sportpappa skrev 2012-06-29 18:32:15 följande:
    Låt bli att lämna pengarna till främlingar då Flört
    Finns ens möjligheten idag att få ut sin lön utan att gå via en bank?
  • Virriga Vera
    plastkotte skrev 2012-06-28 22:59:55 följande:
    I länken jag postade har du svaret från forex varför dom frågade det.
    Men om de tittar tillbaka så borde de ju kunna se om det är insatt som en klumpsumma eller som småsummor. Om jag sparar x antal kronor var månad, skall inte banken kunna följa sina egna transaktioner då?
  • Strumpans

Standardfråga som de måste ställa det gör även andra banker.
    Säg att du ska köpa bil, på semester eller vad sjutton som helst. Spelar ingen roll

• Nasrin

På Nordea frågade de samma sak när vi skulle ta ut en summa pengar. Inga konstigheter.

• MartinaE
    Lavish skrev 2012-06-29 16:31:45 följande:
    Precis så känner jag också!
  • MartinaE

Många av er nämner att de andra bankerna frågar vart pengar ska gå. Det skulle jag kunna svara på även om jag skulle tycka att det vore en konstig fråga, men att jag ska åka och redovisa kvitton och lönebesked för att visa vart MINA pengar kommer ifrån ställer jag inte upp på. Det är stor skillnad på att fråga och faktiskt kräva skriftliga handlingar. Lite för mycket big brother för mig faktiskt.

Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...