• Svar på tråden Juni-barnen
  • zenoble
    Uddabus skrev 2012-06-16 19:13:16 följande:
    Lågt blodtryck kan du äta lakrits för...

Lakritrot från hälsokost är oxå bra...

jag tänkte faktiskt på det.. Visste att man inte skulle äta det gör mycket när man har högt så borde ju hjälpa tvärt om med. Blir en sväng till hälsokost på måndag
  • Dancia

Tack för era svar om napp :). Nu är Minnah 2 dygn gammal och mjölken har äntligen börjat rinna till så hon är nöjd emellanåt och har inte lika stort sugbehov längre så nu känner jag att jag kan vänta lite till med nappen :).

• LillSnurr82

Ska nu försöka skriva ner min förlossningsberättelse.

Natten till fredag sov jag knappt något. Dottern fick tandvärk och panik sen hade jag förvärkar som hade ändrat karaktär helt. På morgonen gick jag upp med dottern kl 7.00.

Sen skulle vi sova "middag" lite tidigare ön vanligt då både jag och dottern var trötta.. Så vid 9.30 lägger vi oss igen. Då har sambon (som kommit hem från göteborg på torsdagen) gått ner till vår lägenhet (bodde ju hos mina föräldrar tillfälligt tills bebis ankomst) för att hämta lite saker och sen träna. Min mamma hade åkt till min syster för att vara barnvakt till hennes barn några timmar.

När vi lägger oss och dottern somnat känner jag att jag nog själv inte kommer kunna somna pga smärtan. Går upp tar 2 Alvedon och lägger mig i ett varmt bad.

Klockar mina värkar som jag då tycker är korta men intensiva och regelbundna. Så ringer mamma och säger att hon nog bör stanna hemma från jobbet och vara barnvakt till våran dotter i stället.

Ringer sambon och säger att det är på gång. Så han går från gymmet och hämtar hunden som han lämnat i vår lägenhet och springer till mina föräldrar. Jag har då ringt förlossningen som nu väntar på oss.

Åker in och blir inskrivna. Är då öppen 8cm redan, klockan har nu hunnit bli 12.15.

Kl 12.25 börjar jag använda lustgas/syrgas

Kl 15.35 har mitt vatten ännu inte gått och jag har bara öppnat mig till 9cm. Så bm tar nu hål på hinnorna.

Kl 17.10 är jag helt öppen och får krystvärkar.

Kl 17.32 föds vår underbara dotter Märta,3640g och 51 cm lång..

Sprack inget och mådde jätte bra direkt!
    Blev utskrivna i morse efter läkarkontrollen av Märta.

• LillSnurr82
    MissFörstånd skrev 2012-06-16 20:40:15 följande:
    Lillsnurr - härligt! Låter som en positiv upplevelse!

Det var det verkligen. Mindre än halva tiden av vad min förra förlossning tog.
    ♥ Agnes 20101208 ♥ Märta 20120615 ♥
  • IdaElinLivia040611

I väntan på att väcka Luca och ge honom lite mat så kommer min förlossningsberättelse:

V39+3 Fredagen den15/6....Bf 18/6

Vaknade på morgonen och kände mig precis som vanligt, dvs inga speciella känningar alls bara lite svag molvärk från och till som jag haft i flera veckor.
    Vädret är jätte fint så jag snabb städar lägenheten och går sedan ut med alla 3 tjejer som är lediga dagen till ära. Spenderar 4 timmar ute på en filt vid ett litet bassängbad.

16:00 svärmor ringer och frågar om jag känner något speciellt, svarar nej allt känns precis som vanligt och det blir nog till att gå över tiden denna gång.

16:30 Hemma och mamma ringer och säger att hon kommer förbi en stund och gosar lite med Liviva eftersom dom knappt varit barnvakt åt henne än så hon skall vänja sig lite inför förlossningen.

16:45 Det knäpper till högt i magen och när jag reser mig börjar det sippra vatten till en början, men väl inne på toa så forsar det på ganska bra. Får på mig torra underkläder och byxor, lägger i en handduk då det känns för futtigt med en binda. Känner värkar komma nästan med en gång så ringer mannen och sen förlossningen.

17:15 Framme vid förlossningen, klockar starka värkar hela bilfärden som kommer med 2-3 min emellan. Dom är redan riktigt intensiva men använder mig av min egen slags dykmetod, dvs slappnar av och följer med så gott det går...och gud va det hjälpte.

17:30 Ligger med ctg kurva och väntar på att bli undersökt, dom vill se att förlossningen verkligen är på g. Blir undersökt mellan två värkar och är då öppen 8 cm.
    Jag säger att nu börjar det verkligen kännas och att jag kommer behöva lustgas väldigt snart.

17:50 Kommer in till ett förlossningsrum. Kastar mig på lustgasen så fort dom kopplat upp den och känner efter 2-3 värkar att dom ändrat karaktär och tror att jag måste börja krysta snart.

18:05 Lägger mig på sidan och börjar känna ett jäkla tryck, 9 cm öppen men barnmorskan säger att det är ok att börja trycka på lite då man som omföderska har lättare att bli av med den sista cm.

18:11 Efter 2-3 sammanhängande krystvärkar med otroligt bra hjälp från barnmorskan kommer Luca till världen.
    3250 gram och 51 cm lång.

En otroligt positiv upplevelse eftersom jag kännde att jag kunde hantera värkarna utan problem när jag slappnade av. Gjorde så himla stor skillnad att göra sig tung i kroppen och bara fokusera på andningen.
    Jag var även orolig för att spricka, men klarade mig med 1 stygn.
    Väldigt skönt nu efteråt att slippa spricka och sy en massa stygn då jag inte alls är öm. Duschade och gick på toa efter nån timme utan den där svidande känslan.

Det enda negativa var att min man inte fick stanna kvar. Fick dela rum med en annan mamma men det gick helt ok ändå.
    Luca snuttade på tutten hela natten så jag sov nog max 2 timmar. Men man e så full av adrenalin att man ändå inte är trött.
    Kl 11:00 skrevs vi ut på tidig hemgång. 

Kan inte sluta titta på honom och det är så jäkla skönt att det är över. Detta var min sista graviditet och det känns verkligen som att jag är helt färdig nu.

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • IdaElinLivia040611

Måste bara få slå ett slag för den där belly bandit korsetten jag beställde. Tog på mig den när jag kom hem och satan va skönt det var. Håller lixom i allt. Mycket bra investering. Ska ha den 6-8 veckor och jag tror att den kommer vara riktigt bra för formen på magen.

Napp: Har redan napp till Luca ibland då han vill suga hela tiden nu innan mjölken rinner till. Han ammade hela natten till idag och fram till kl 8 minst 1 gång i timmen. men nu sen 8 har han sovit så antar att han fick i sig en ordentlig skvätt med råmjölk. men har fått order om att mata var 3-4 timme så nu e det dags att väcka. Känns elakt men vill verkligen få igång mjölkproduktionen nu när han suger så bra.

Godnatt alla fina mammor:) 

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • Ensortsmamma

Är det ingen som har problem med amningen? Det gör så ont att jag gråter och brösten blöder. Vill åka hem men måste få igång amningen först. Nu har mjölken börjat rinna till iaf. Men har får fortfarande ersättning..
    Denna hemska smärta alltså..

• UnderbaraPojke
    Ensortsmamma skrev 2012-06-17 05:28:07 följande:
    Är det ingen som har problem med amningen? Det gör så ont att jag gråter och brösten blöder. Vill åka hem men måste få igång amningen först. Nu har mjölken börjat rinna till iaf. Men har får fortfarande ersättning..

Denna hemska smärta alltså..

Jag grät dem första dagarna av smärta ;/ jag har kört med amningsnapp hela tiden och dem säger att det ska minska "slitaget" på dina bröstvårtor. be dem om en sån !!!! Jag fick inte heller åka hem egentligen förrän amningen funka men jag sa till slut ifrån att jag inte klara av att vara kvar!! Amningeb funkade direkt när jag kom hem ;)

Lycka Till
Svar på tråden Juni-barnen