Var ansöker man om göra hemundervisning?
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
Som rubriken lyder.. Har inget barn ännu, men är fast besluten att undervisa mitt/mina framtida barn hemma.
Varför? Tycker skolorna idag inte bidrar mer än självmordstankar och stress, dåliga umgängen osv.
Det verkar som om det inte är tillåtet längre...
Nya skollagen är motsägelsefull och saknar valfrihet. Då det gäller hemundervisning kommer det från och med läsåret 2011/12 att krävas 'synnerliga skäl' för att få tillstånd. Vare sig 'religiösa eller filosofiska skäl' tillåts som skäl.
Det kan numer bara göras vid särskilda fall. Jag misstänker att det är Skolverket som sköter om ansökningarna, men det handlar som sagt om undantagsfall.
Väldigt sjuka barn som inte kan vistas med andra kan få det. Men annars är det nog omöjligt.
Om du inte tänker ge upp det får du flytta från Sverige för här finns det skollag och du får böter samt socärende + polisärende om du vägrar. Tänk även på att du förstör barnets sociala bit.. Och utan den sociala biten så kommer barnet inte kunna få jobb i framtiden.
Att säga att skolorna förstör för barnen är inte sant. Det handlar bara om att välja rätt skola. Självklart väljer man inte en skola som är känd för att ge eleverna IG och där knarklangare hänger. Man väljer en riktig skola med höga meritvärden, höga krav på lärarna och tydlig disciplin.
Jag tycker synd om dina barn om du ska försöka kämpa för att ge dem hemundervisning. Du kommer skämma ut dina barn och dessutom ta ifrån dem det viktigaste som finns.
Det fanns en kvinna här på FL förut som bor i Australien och har 3 barn. Hon hade hemundervisning för sina barn, eftersom hon tyckte att skolorna där inte var lika bra som hemundervisning. Men efter nåt år med hemundervisning så lät hon dem börja skolan pga att de förlorade det sociala. Hon blev iaf jättenöjd och rekommenderar inte hemundervisning eftersom barnen utvecklats mer sedan de började i skola.
Välj RÄTT skola i Sverige, eller flytta utomlands och välj en PRIVATSKOLA. Glöm hemundervisning.
Eller skit i att skaffa barn.
nu var det ju så att jag frågade vart man ska söka. och nej tänker inte glömma hemundervisning