• Elit

Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad

Från Ekonomistas.

"Nyligen publicerades den första tunga utvärderingen av den norska könskvoteringslagen, och resultaten visar att lagen haft en stor inverkan på företagen och att värden för miljarder gått upp i rök...

I huvudanalysen visas vidare att en påtvingad (dvs orsakad av lagen) ökning av andelen kvinnor i styrelserna med 10 procent ledde till en minskning av företagens värde (mätt som Tobins Q) med 12,4 procent...

...Sammantaget visar studien att Norges lag om könskvoterade börsstyrelser har varit synnerligen dyrköpt. Särskilt hårt drabbades de företag där erfarna styrelser är särskilt viktiga... Lärdomarna från Norge visar att lagstiftning om könskvotering hotar att bli en mycket kostsam väg mot jämställdhet i näringslivet."

Detta är alltså mycket starkt stöd för att kvotering är negativt för tillväxten och lönsamheten vilket inte kom som någon överraskning för någon (förutom en och annan genusfeminist.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-24 09:50
    Några framstående Svenska forskare inom ekonomi diskuterar varför man på EU-nivå vill besluta om könskvotering i Bolagsstyrelser. Deras slutsats, som presenteras på samma ställe som texten ovan, blir:

"Den rimligaste förklaringen som vi kunde komma på är att man betraktar styrelsernas sammansättning som en konkurrensfråga. Alltså: EU-parlamentet anser att om ett företag har kvinnor i styrelsen, så måste detta innebära stor nackdel för detta företags produktivitet och konkurrenskraft. Därför måste EU, för att få en rättvis konkurrens (?a level playing field?, som det heter i EU-terminologin), tvinga alla företag att ta på sig samma konkurrensnackdel."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad
  • Köpenhamn
    grind skrev 2012-04-26 10:59:46 följande:
    Du har lite märkliga slutsatser i ditt inlägg.

Kvinnor har mer empati och värdesätter pengar i mindre utsträckning än män. Att t.e.x. gå emot Suadiaffären som denna kvinna gjorde är ur ett ekonomiskt perspektiv fullständigt huvudlöst. Så att t.e.x. män i större utsträckning accepterar affärer i moraliskt gränsland är positivt för företagen då deras främsta uppgift är att maximera företagets vinst.

Det är också av denna orsak som flera kulturer hellre ser män i toppen då de agerar rationellt utan att blanda in empati och känslor.

Att kvinnor skulle stå emot grupptryck kan jag inte hålla med om alls. I det här fallet handlar det inte om grupptryck utan om att män hellre tjänar pengar än kvinnor. Det sociala är rent generellt viktigare för kvinnor varför de oftare hamnar i konsensus.
    Nja, jag vet inte jag. Tycker nog kvinnor värdesätter pengar. Ser många män med empati. Alla kvinnor står inte mot grupptryck (de flesta inte). Det är inte så jag menar. Jag är mer ute efter att bolla lite.

Att denna kvinna motsatte sig mot Bo Ringholm för flera år sedan var fantastiskt. Det borde ju fler ha gjort. Men där kan vi tänka olika.  Efterräkningarna kommer nu.

Vad hette hon folkpartietkvinnan som gick emot när vi diskuterade avlyssning (FRA va?) osv för några år sedan.
    Likaså hon som ifrågasatte statens finanser. Också mot Bo Ringholm och nu har hårda nypor hos FN. (Arrenius?) Tycker mig ana ett mönster här som jag också ser och sett i mitt eget liv. Både yrkesmässigt och privat. Rejäla fruntimmer helt enkelt!

Jag tror vi skulle vinna på att ha fler sådana kvinnor på samhällets toppar. Det är ngt speciellt med dem och jag lägger heller mina surt förvärvade slantar i sådana människor fickor än hos unga finansvalpar.

But maybe that´s just me.
  • Elit
    Köpenhamn skrev 2012-04-26 12:30:24 följande:
    Nja, jag ve...
    Ja det är nog bara du. Har du något vetenskapligt stöd skall jag titta på det.

Gällande aktiekursen infördes lagen 2002 dvs. under brinnande högkonjunktur. Du får gärna läsa det jag länkade till så förklarar de alla dessa saker.
  • Köpenhamn
    Elit skrev 2012-05-10 22:01:44 följande:
    Ja det är nog bara du. Har du något vetenskapligt stöd skall jag titta på det.

Gällande aktiekursen infördes lagen 2002 dvs. under brinnande högkonjunktur. Du får gärna läsa det jag länkade till så förklarar de alla dessa saker.
    Är det tio år sedan Norge könskvoterade sina styrelser? Det kan inte vara möjligt! Känns som igår. Men tiden rusar onekligen. Varför valde de så unga kvinnor? Vore det inte bättre med några gamla rävar som kunde sitta i flera styrelser som män gör i Sverige?
  • Elit
    Köpenhamn skrev 2012-05-11 18:25:47 följande:
    Är det tio år sedan Norge könskvoterade sina styrelser? Det kan inte vara möjligt! Känns som igår. Men tiden rusar onekligen. Varför valde de så unga kvinnor? Vore det inte bättre med några gamla rävar som kunde sitta i flera styrelser som män gör i Sverige?
    Tro mig, det gör de. De sitter i mer styrelser än män gör i snitt. 75 kvinnor satt på över 300 poster vilket inte nödvändigtvis är särskilt lämpligt. Vidare sjönk antalet kvinnor totalt i bolagsstyrelser om jag inte missminner mig. Orsaken var att ung. 30 % av alla företag avnoterade sig vilket gör att de inte drabbas av lagen.

Här har du en kort text till på svenska om kvinnor i bolagsstyrelsen. Finns inga belägg för att mer kvinnor i bolagsstyrelsen ökar lönsamheten, det finns däremot gott om stöd för att det har en negativ effekt.
  • Köpenhamn

Jag trodde att Norges kvoteringslag trädde i full kraft dec 2007. Ett år innan Leeman Brothers konkade. Kan du inte visa någon länk som beskriver historiken kring lagen så att vi övertygas om när den trädde i bruk. I den här saken spelar de väldigt stor roll.

• supersemlan

"Fakta Norges kvoteringslag

Lagen gäller alla statliga företag och alla publika privata företag.

Den innebär att minst 40 procent av ledamöterna vara kvinnor i styrelser med minst nio medlemmar.
    Lagen började gälla den 1 januari 2004 för de statliga företagen och två år senare för de privata.
    Om de privata företagen inte uppfyllde kraven senast 2008 hotades de av tvångslikvidering. Några blev varnade, men den 1 april 2008 hade alla berörda bolag uppfyllt sina kvoteringsplikter.
    Efter den norska pionjärinsatsen har andra europeiska länder följt efter. Spanien har en variant, liksom Nederländerna. I Frankrike har ett förslag om kvotering påbörjat lagstiftningsprocessen."

Jag hittade fakta på DN. Det kan förstås finnas fel i detta.

• grind
    supersemlan skrev 2012-05-13 11:03:50 följande:

Den innebär att minst 40 procent av ledamöterna vara kvinnor i styrelser med minst nio medlemmar.
    Lagen började gälla den 1 januari 2004 för de statliga företagen och två år senare för de privata.
    Om de privata företagen inte uppfyllde kraven senast 2008 hotades de av tvångslikvidering. Några blev varnade, men den 1 april 2008 hade alla berörda bolag uppfyllt sina kvoteringsplikter.
    Efter den norska pionjärinsatsen har andra europeiska länder följt efter. Spanien har en variant, liksom Nederländerna. I Frankrike har ett förslag om kvotering påbörjat lagstiftningsprocessen."

Europa är dekadent och håller på att konkurreras ut och jag är inte förvånad över att det saknas tecken på tillfrisknande.

Folk gnäller över att jobb försvinner till andra världsdelar men fortsätter samtidigt att stödja en politik som påskyndar denna utveckling. 
  • Elit

Det kan nog stämma. Förslaget flaggades dock runt 2002 vilket gjorde att man då började förbereda sig, det är därför man mäter effekten därifrån. Om du vet att priset på något går upp med 200 % om två år så börjar du nu tittat på alternativ, inte om 2 år.

Sen vilket jävla dålig artikel på DN, det är den typen av fördumning som är problemet för hela debatten. Gillar att det hänvisar till "Forskningen visar dock något annat. I en rapport från Catalyst, en internationell organisation för främjande av kvinnor i näringslivet, framgår att fler kvinnor i styrelserna efter hand också leder till fler kvinnor på ledningsnivå.". Något som de facto är helt felaktigt eftersom de INTE lett till att mer kvinnor har hamnat på ledande positioner, faktum är att de är de företag som INTE infört kvoteringen där kvinnor i ledande ställning ökat mest och stått still i de som kvoterat. Sen är "forskning" från Catalyst lika trovärdig som en rapport från KKK som visar att vita är bättre än svarta eller en rapport från en vapenlobby som säger att vi behöver mer vapen. Sen skriver de att kompetensen ökat när den sjunkit, hade utbildning varit viktigt för de som jobbar i dessa hade det varit, precis som en av kommentatorerna skriver, bara varit professorer i styrelsen. 
  • Köpenhamn
    Elit skrev 2012-05-13 13:15:07 följande:
    Det kan nog stämma. Förslaget flaggades dock runt 2002 vilket gjorde att man då började förbereda sig, det är därför man mäter effekten därifrån. Om du vet att priset på något går upp med 200 % om två år så börjar du nu tittat på alternativ, inte om 2 år.

Sen vilket jävla dålig artikel på DN, det är den typen av fördumning som är problemet för hela debatten. Gillar att det hänvisar till "Forskningen visar dock något annat. I en rapport från Catalyst, en internationell organisation för främjande av kvinnor i näringslivet, framgår att fler kvinnor i styrelserna efter hand också leder till fler kvinnor på ledningsnivå.". Något som de facto är helt felaktigt eftersom de INTE lett till att mer kvinnor har hamnat på ledande positioner, faktum är att de är de företag som INTE infört kvoteringen där kvinnor i ledande ställning ökat mest och stått still i de som kvoterat. Sen är "forskning" från Catalyst lika trovärdig som en rapport från KKK som visar att vita är bättre än svarta eller en rapport från en vapenlobby som säger att vi behöver mer vapen. Sen skriver de att kompetensen ökat när den sjunkit, hade utbildning varit viktigt för de som jobbar i dessa hade det varit, precis som en av kommentatorerna skriver, bara varit professorer i styrelsen. 
    Ok. Sorry. Men då faller ju alltihop. Att du kör en tråd på det här är väl OK. Men att Timbro går på det är skandal. De brukar veta vad de håller på med.

De flesta företag tappar värde i en lågkonjunktur. 2002 varför utvärderas förslaget år 2002. Blir inte du fundersam över det?
  • Köpenhamn

Så pass sent. Ungefär samtidigt som Leeman konkade då alltså. Cased closed!
Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad