• Elit

Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad

Från Ekonomistas.

"Nyligen publicerades den första tunga utvärderingen av den norska könskvoteringslagen, och resultaten visar att lagen haft en stor inverkan på företagen och att värden för miljarder gått upp i rök...

I huvudanalysen visas vidare att en påtvingad (dvs orsakad av lagen) ökning av andelen kvinnor i styrelserna med 10 procent ledde till en minskning av företagens värde (mätt som Tobins Q) med 12,4 procent...

...Sammantaget visar studien att Norges lag om könskvoterade börsstyrelser har varit synnerligen dyrköpt. Särskilt hårt drabbades de företag där erfarna styrelser är särskilt viktiga... Lärdomarna från Norge visar att lagstiftning om könskvotering hotar att bli en mycket kostsam väg mot jämställdhet i näringslivet."

Detta är alltså mycket starkt stöd för att kvotering är negativt för tillväxten och lönsamheten vilket inte kom som någon överraskning för någon (förutom en och annan genusfeminist.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-24 09:50
    Några framstående Svenska forskare inom ekonomi diskuterar varför man på EU-nivå vill besluta om könskvotering i Bolagsstyrelser. Deras slutsats, som presenteras på samma ställe som texten ovan, blir:

"Den rimligaste förklaringen som vi kunde komma på är att man betraktar styrelsernas sammansättning som en konkurrensfråga. Alltså: EU-parlamentet anser att om ett företag har kvinnor i styrelsen, så måste detta innebära stor nackdel för detta företags produktivitet och konkurrenskraft. Därför måste EU, för att få en rättvis konkurrens (?a level playing field?, som det heter i EU-terminologin), tvinga alla företag att ta på sig samma konkurrensnackdel."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad
  • Plutteli
    Köpenhamn skrev 2012-05-13 18:33:26 följande:
    Är också mot kvotering i privatägda bolag. Fast pga av att det är omoraliskt att styra över andra människors egendom på det sättet.

Men det blir farligt när människor tappar sitt sunda förnuft. Vilket denna trådstart är ett tecken på.
    Ja absolut, lite perspektiv på saker och ting skadar aldrig. Nu har jag inte läst rapporten som TS syftar på så ska inte uttala mig om det men tvivelaktiga slutsatser har dragits tidigare från forskning så..
  • Plutteli
    Elit skrev 2012-05-13 16:34:30 följande:
    Exakt. Det gäller att förstå att i ett samhälle där vi inte använder oss av totalitära metoder kommer det aldrig bli 50/50 på alla positioner, inte om samhället är meritokratier. När mer kvinnor är beredda att lägga ner mer tid och försaka sin familj mer så kommer de också ha möjligheten att hamna på högre positioner.

Eftersom gruppen män och kvinnor inte har samma begåvning/intressen/preferenser så kan vi aldrig använda oss av skillnader i utfall för att uttala oss om skillnader i behandling.

Det är om intressen och preferenser har vi snackat om tidigare, jag tillskriver det biologiska skillnaderna enormt mycket mindre inverkan än vad du gör.

Jag vet många kvinnor som är beredda att lägga ner tid på sin karriär, problemet är bara att de har en man som också vill göra det och gemensamma barn och trots allt måste NÅGON faktiskt ta hand om barnen och pga hur förväntningarna är blir den någon oftast mamman, eller ingen. (Själv växte jag upp med två arbetsnarkomaner, för min del blev det oftast "ingen" som tog hand om mig, därefter farsan, sen morsan)
    Ser man till de kvinnor som lyckats bäst med att göra karriär så är de ofta barnlösa för barn och karriär fungerar oftast bara för män som har en mamma till barnet som får dra tyngsta lasset hemma. Dessutom anses en pappa som satsar på karriären vara en bra pappa som ordnar familjens rikedom (även om det börjar ändras nu) medan en mamma som satsar på karriären är egoistisk och borde inte ha barn. Även om människan i teorin har helt fria val så är det inte så i praktiken eftersom människan är ett flockdjur som vill passa in och normerna säger vad som är ok och inte och varje individ orkar inte med att bryta mot hur många normer som helst. Nu vet jag av erfarenhet att du inte tror ett skit på något av detta, jag önskar du kunde byta kön för ett tag och bli karriärkvinna med barn för att själv verkligen känna på de fördomar man faktiskt möter och som du nu tror är bluff och båg.
  • Köpenhamn
    Plutteli skrev 2012-05-13 18:41:51 följande:
    Ja absolut, lite perspektiv på saker och ting skadar aldrig. Nu har jag inte läst rapporten som TS syftar på så ska inte uttala mig om det men tvivelaktiga slutsatser har dragits tidigare från forskning så..
    Googla lite kring den. Rapporten alltså. Det är ganska ¨amazing¨.
  • Plutteli
    Köpenhamn skrev 2012-05-13 18:48:14 följande:
    Googla lite kring den. Rapporten alltså. Det är ganska ¨amazing¨.
    Gjorde precis det och jag har dragit vissa andra slutsatser av den ;)
  • Köpenhamn
    Plutteli skrev 2012-05-13 18:47:15 följande:
    Det är om intressen och preferenser har vi snackat om tidigare, jag tillskriver det biologiska skillnaderna enormt mycket mindre inverkan än vad du gör.

Jag vet många kvinnor som är beredda att lägga ner tid på sin karriär, problemet är bara att de har en man som också vill göra det och gemensamma barn och trots allt måste NÅGON faktiskt ta hand om barnen och pga hur förväntningarna är blir den någon oftast mamman, eller ingen. (Själv växte jag upp med två arbetsnarkomaner, för min del blev det oftast "ingen" som tog hand om mig, därefter farsan, sen morsan)
    Ser man till de kvinnor som lyckats bäst med att göra karriär så är de ofta barnlösa för barn och karriär fungerar oftast bara för män som har en mamma till barnet som får dra tyngsta lasset hemma. Dessutom anses en pappa som satsar på karriären vara en bra pappa som ordnar familjens rikedom (även om det börjar ändras nu) medan en mamma som satsar på karriären är egoistisk och borde inte ha barn. Även om människan i teorin har helt fria val så är det inte så i praktiken eftersom människan är ett flockdjur som vill passa in och normerna säger vad som är ok och inte och varje individ orkar inte med att bryta mot hur många normer som helst. Nu vet jag av erfarenhet att du inte tror ett skit på något av detta, jag önskar du kunde byta kön för ett tag och bli karriärkvinna med barn för att själv verkligen känna på de fördomar man faktiskt möter och som du nu tror är bluff och båg.
    Du kan inte bry dig om E på det sättet. Jag är man och har döttrar och har ögon att se med. Det handlar inte om att tro på. Det ÄR så.

Men sedan är frågan hur man kan göra för att få till ett bra samhälle som tar vara på individens resurser.
  • Köpenhamn
    Elit skrev 2012-05-13 16:34:30 följande:
    Exakt. Det gäller att förstå att i ett samhälle där vi inte använder oss av totalitära metoder kommer det aldrig bli 50/50 på alla positioner, inte om samhället är meritokratier. När mer kvinnor är beredda att lägga ner mer tid och försaka sin familj mer så kommer de också ha möjligheten att hamna på högre positioner.

Eftersom gruppen män och kvinnor inte har samma begåvning/intressen/preferenser så kan vi aldrig använda oss av skillnader i utfall för att uttala oss om skillnader i behandling.

Här håller vi med varandra. 50/50 är inte målet. Men en normalfördelning som ibland viktar hit och ibland dit.

När vi får ett samhälle där kvinnor och män kan prioritera sina familjer och sina yrken når vi något nytt. Vi är på god väg och detta är troligen anledningen till flickors förbättrade akademiska förmåga. Att kvinnor bör försaka sina familjer vore väl lika sorgligt som alla dessa män och kvinnor som tidigare försakat sina.

Idag ser vi många högpresterande föräldrar som klarar att hantera småbarnsår och blomstrande karriärer. Har stött på många sådana med korta dagisdagar. Ett delat ansvar under småbarnsåren tycks främja både familj, kärlek och karriär. För somliga.
  • Plutteli
    Köpenhamn skrev 2012-05-13 19:13:29 följande:
    Du kan inte bry dig om E på det sättet. Jag är man och har döttrar och har ögon att se med. Det handlar inte om att tro på. Det ÄR så.

Men sedan är frågan hur man kan göra för att få till ett bra samhälle som tar vara på individens resurser.
    Nä, jag borde inte det egentligen...

Jag vet också att det är så, jag arbetar i ett väldigt mansdominerat yrke på en väldigt mansdominerad arbetsplats och har högre lön och mycket bättre karriärs möjligheter än min man å satan i gatan vad folk ifrågasätter.

Ju mer vi vuxna låter barn vara barn istället för kön och samtidigt arbetar med oss själva för att inte köra fast i förväntningar pga kön så kommer det ju jämna ut sig allt mer. Är det inte förväntat att "bara" kvinnor passar i barnomsorg och vårdande yrken kommer fler män att söka dit, när det inte förväntas att kvinnor är de som tar all föräldraledighet och är oberäkneliga på ledande positioner kan fler kvinnor få de tjänsterna osv. Det är ett långsamt arbete men trots allt har det ju blivit allt bättre!
  • Köpenhamn
    Plutteli skrev 2012-05-13 19:26:14 följande:
    Nä, jag borde inte det egentligen...

Jag vet också att det är så, jag arbetar i ett väldigt mansdominerat yrke på en väldigt mansdominerad arbetsplats och har högre lön och mycket bättre karriärs möjligheter än min man å satan i gatan vad folk ifrågasätter.

Ju mer vi vuxna låter barn vara barn istället för kön och samtidigt arbetar med oss själva för att inte köra fast i förväntningar pga kön så kommer det ju jämna ut sig allt mer. Är det inte förväntat att "bara" kvinnor passar i barnomsorg och vårdande yrken kommer fler män att söka dit, när det inte förväntas att kvinnor är de som tar all föräldraledighet och är oberäkneliga på ledande positioner kan fler kvinnor få de tjänsterna osv. Det är ett långsamt arbete men trots allt har det ju blivit allt bättre!
    Jepp. Det har hänt väldigt mycket. Så vi börjar se en backlash. Helt naturligt.

På våra barns dagis finns många killar. Flera duktiga sportkillar som blir pojkarnas totala idoler. Härligt att se!

På stan ser vi lika många pappor med barnvagn som mammor med barnvagn osv. Också fantastiskt!

Det har hänt massor.

Du verkar skärpt. Kanske du kan återge den akademiska kritiken mot denna studie i ts på ett pedagogiskt sätt. Jag är inte tillräckligt bra pedagog i alla lägen.

Håller mig till det mycket mystiska valet av årtal.
  • supersemlan
    Här är ju ett annat inlägg av två personer som verkar veta vad de talar om, som kritiserar metoden. 
  • Plutteli
    Köpenhamn skrev 2012-05-13 19:38:54 följande:
    Jepp. Det har hänt väldigt mycket. Så vi börjar se en backlash. Helt naturligt.

På våra barns dagis finns många killar. Flera duktiga sportkillar som blir pojkarnas totala idoler. Härligt att se!

På stan ser vi lika många pappor med barnvagn som mammor med barnvagn osv. Också fantastiskt!

Det har hänt massor.

Du verkar skärpt. Kanske du kan återge den akademiska kritiken mot denna studie i ts på ett pedagogiskt sätt. Jag är inte tillräckligt bra pedagog i alla lägen.

Håller mig till det mycket mystiska valet av årtal.
    Ja, två steg fram och ett tillbaka som man säger ;)

Min man arbetar på förskola, det är han och en man till. Min make är INTE sportintresserad, däremot älskar han att pyssla (måla, klippa, klistra, snickra osv), det ger barnet dubbelt upp av en annan form av manlig roll, den andra mannen är mer som män förväntas vara förutom valet av yrke. Ju fler roller barnen får se kvinnor/mön i ju bättre är det för framtiden.
Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad