• Anonym

Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?

Hej.
    Jag står inför ett val att lämna mitt barn, 10 år till pappan för att flytta till mitt barndomshem. Det är många orsaker bakom beslutet och för att jag själv ska överleva är detta det enda rätta.

Jag ville att vi gemensamt skulle lägga fram alternativen och att 10-åringen skulle få vara med och tycka & tänka i detta men han säger att vårt barn är för litet för ett sånt beslut. Min övertygelse är att vårt barn måste få vara med & påverka utgången i detta. Hans övertygelse är att eftersom jag flyttar har jag ingen rätt att få med vårt barn. Vi skulle kunna få ett fantastiskt bra liv i stugan, nära till min familj & mina vänner, som har barn i samma ålder. Vår 10-årings pappa säger toknej.

Jag är nu (nästan beredd) att ge upp att "fightas" med honom, trots att jag tycker han är enkelspårig. Dels för att barnet skulle ha det bra hos honom även om det blir "överkört"  men mest för att jag inte ORKAR bråka.
    Jag har föreslagit att diskutera fram en lösning med familjerättens hjälp. Han tycker inte det finns något att diskutera.

Så ni ensamma mammor som flyttat långt från era barn, funkar det för er? För era barn? 

Han säger att jag e puckad som flyttar. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 22:04
    Nu är min fråga alltså till mammor som lämnat sina barn & hur de klarat detta. Samhället och de som inte är min familj/vänner dömer mig redan för detta fast jag vill få till en bra hållbar lösning, var så säker.
    Jag har levt i ett helvete som sista åren vilket jag inte tänker gå in på här men för mig gäller det som jag skrev överlevnad. Så jag ber vänligen & bestämt er med sådana synpunkte att skippa dom och välkomnar mammorna i liknande sits!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-24 12:03
    Vill tacka er modiga som vågat svara. Jag köper allas åsikter. Men känner sorg med 'Usch' som verkar tro att allt är svart eller vitt. Och verkar tro att detta är ett lätt beslut.
    Hur jag än väljer, hur det än blir så kommer det bli jobbigt för mitt barn.
    Jag är inte självmordsbenägen men i somras, när en mamma tog livet av sina barn kan jag säga att jag kände igen mig. Hon var också ensam & ekonomin brakade ihop. Jag förstår att man kan må så dåligt att hjärnan kortsluter. Där vill inte jag hamna.
    Innan jag själv hamnade där jag är idag har jag inte förstått vad det innebär att må dåligt. Men jag har aldrig dömt någon heller.
    Jag VET att mitt barn skulle få det bra hos sin pappa. JAG tycker att det är bra föräldraskap, att våga erkänna att man mår dåligt, att man behöver en förändring i sin livs situation för att kunna må bättre. Att inte fortsätta bita ihop, krascha ihop år ut & år in, när man VET vad det är som felar. Mitt barn är så stort att hen förstår att jag inte mår bra.
    Så, återigen, tack till er som vågat dela med er i ett otroligt tabu/samhällsoförstående ämne!
    Jag misstänker att det finns flera mammor out there men när det finns såna som 'usch' som lägger sig i (fast det inte gett mig någon klarhet i mina frågor jag sökte) så förstår jag er till fullo.
    Kram från mig till er!

• Svar på tråden Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?
  • Tow2Mater
    N4thali3 skrev 2012-03-29 16:52:34 följande:
    Vad har soc med saken att göra. Det är väl ingen som sagt något om soc. 
    Jag gjorde det. Icke-adekvata föräldrar ska ju anmälas på löpande band idag - jag undrade bara om du skulle vilja anmäla.
  • N4thali3

Nej jag tycker inte att föräldrar som väljer att inte sköta sin roll i form av att inte delta i barnens uppväxt skall anmälas.

• Anonym (Usch.)
    Anonym (E) skrev 2012-03-29 16:27:09 följande:
    Men om man nu  t ycker att det är så, att man är icke adekvat förälder om man bor långt bort. Är det inte bättre att bo långt bort, vara icke-adekvat, än att vara nära och skada barnet än mer?

Jag kan tycka det är bättre, även om det inte är bra. Skillnad på icke-adekvat och icke-adekvat. Det finns skalor av hur mycket man kan skada, och att bo längre bort kan i vissa fall vara bättre och i andra fall sämre.
    Absolut en förälder som på nåt vis är skadlig eller ointresserad av barnet kan hålla sig långt borta. Då kan man i alla fall skylla på avståndet om barnet frågar.
  • Anonym (Usch.)
    Tow2Mater skrev 2012-03-29 16:48:29 följande:
    Det finns en skala mellan Perfekt och Dålig, där "icke adekvat" ligger nära dålig som jaq tolkar dig. Alla klarar inte av att vara Perfekta, men då räcker det ofta med att vara Helt Ok, eller Tillräckligt Bra. Bra för dig om du alltid kan vara Perfekt, en hel del av oss andra inser att vi inte alltid i alla situationer klarar det, och gör vad som kan vara helt ok och tillräckligt bra för våra barn i den situation vi befinner oss i.

Vill du skicka soc på alla "icke adekvata" föräldrar som inte bor heltid med sina barn?
    Att inte bo heltid med sitt barn kan vara helt adekvat. Att exempelvis flytta till ett annat land och lägga stort fysiskt avstånd mellan sig och barnet och tro att man fortfarande kan agera funktionell förälder via skype är inte adekvat föräldrarskap. Dvs. dåligt föräldrarskap om det inte handlar om en mycket begränsad tid.
  • Anonym (Usch.)
    N4thali3 skrev 2012-03-29 17:14:43 följande:
    Nej jag tycker inte att föräldrar som väljer att inte sköta sin roll i form av att inte delta i barnens uppväxt skall anmälas.
    Nej, det finns inget att anmäla, då man inte kan tvinga någon att ta sitt föräldrarsansvar. Däremot ska de skämmas, men de har de antagligen inte vett till.
  • Lori

Om man som förälder INSER att man inte är en så bra förälder som man säkert önskar att man vore, så är det i sig bra föräldraskap på ett sätt. Om man inser att man inte kan ge sitt barn all omsorg osv, som barnet behöver. Att då överväga att låta den andra föräldern ta över merparten av umgänget o uppfostran är starkt och klarsynt.

Tänk om fler hade kommit till den insikten! Föräldrar som mår så dåligt och beter sig därefter, men som vägrar inse att de skadar sina barn. Tänk om de hade övervägt att faktiskt låta någon annan ta över...

Och Ts funderar på att låta barnet bo hos sin PAPPA, inte lämna av barnet i en korg utanför ett barnhem.

• Tow2Mater
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 17:57:14 följande:
    Att inte bo heltid med sitt barn kan vara helt adekvat. Att exempelvis flytta till ett annat land och lägga stort fysiskt avstånd mellan sig och barnet och tro att man fortfarande kan agera funktionell förälder via skype är inte adekvat föräldrarskap. Dvs. dåligt föräldrarskap om det inte handlar om en mycket begränsad tid.
    Så om mamman mot pappans vilja flyttar med barnet ett stort fysiskt avstånd, blir pappan klassad att utöva ett dåligt föräldrarskap enligt dig...?
  • Anonym (Usch.)
    Tow2Mater skrev 2012-03-29 18:41:17 följande:
    Så om mamman mot pappans vilja flyttar med barnet ett stort fysiskt avstånd, blir pappan klassad att utöva ett dåligt föräldrarskap enligt dig...?

Konstigt resonemang. Det är då moderna som utövar ett dåligt föräldrarskap eftersom hon till men för barnet förhindrar fadern att vara en funktionell förälder. Fadern har ju inte gjort valet, men sant är ju att han inte kommer att kunna fungera som förälder pga. moderns egoistiska val.

Personligen skulle jag ju visserligen som förälder som blev "frånflyttad" då ändå flytta efter, då man normelt sett gör stora uppoffringar för att få vara nära sitt barn.  
  • N4thali3
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 17:58:35 följande:
    Nej, det finns inget att anmäla, då man inte kan tvinga någon att ta sitt föräldrarsansvar. Däremot ska de skämmas, men de har de antagligen inte vett till.

Precis. Det är ju som du säger. Föräldrar som väl beteer sig och prioriterar så har sällan tillräckligt med vett!
    Tow2Mater skrev 2012-03-29 18:41:17 följande:

För det första så FÅR inte mamman flytta "långt" bort utan pappans tillåtelse. 
    Och om det är båda föräldrarnas ansvar att vara tillgängliga och närvara i barnens vardag. Sen är det föräldrarna som får komma överens om hur de ska göra för olika situationer kräver olika lösningar.
    Men det är inte det vi diskuterade. Utan det var föräldrar som "väljer" att bolla bort ansvaret och föräldrarollen. Föräldrar som inte förstår att en del av uppfostran och att vara en bra förälder innebär att närvara så mycket som möjligt. Många kan tyvärr inte sätta barnens behov före sina egna och det är ju tråkigt!!!   

• Anonym (fattar ni inte?)

En fråga till er som anser att alla icke fysiskt närvarande föräldrar är dåliga föräldrar, har ni ens föf en sekund tänkt på det TS skrev ang att hon förstod känslan hos mamman som tog livet av sina barn?? Fattar ni vad det innebär? Det innebär att TS har 'tagit slut' som människa och känner att om hon inte gör något NU åt sin situation så barkar det käpprätt åt helvete.
    DET är starkt om något att faktiskt förstå att man MÅSTE göra något även om det innebär att man då inte kommer att vara fysiskt närvarande sitt barn.
    Min sambo satt med pistol i handen när h*n levde med sitt ex och det enda som gjorde att h*n inte tryckte av var tanken på sitt barn.
    För barnets skulle ville h*n leva men var tvungen att lämna mamman till barnet och, iom det även barnet rent fysiskt. Hellre en levande förälder som förhoppningsvis kan komma igen och vara en bra förälder än en som tagit livet av sig.

Eftersom min sambo inte orkar med barnets andra förälder så träffar h*n inte sitt barn speciellt ofta eftersom den andra föräldern då ringer 10-20 ggr om dagen för att kolla så att min sambo gör precis som den andra föräldern anser att man ska göra osv. Min sambo pallar inte! H*n äter tabletter för att klara av sitt vardagliga liv med jobb och allt.

Det finns väl ingen normalt funtad människa som lämnar sitt barn om det inte är absolut tvunget!!!

Svar på tråden Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?