• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Veladis

Ta det där exemplet med barnen som i mitten av förra seklet råkade förväxlas efter födseln på en sjukstuga i norrland, och när det uppdagades sju år senare ålades föräldrarna att byta plats på barnen så de fick växa upp hos sina genetiska föräldrar.

Var verkligen de genetiska banden så viktiga, att man bortsåg från 7 års anknytning, kärlek och fostran?  

• Veladis
    Ckillen skrev 2012-03-16 10:54:49 följande:
    Jag blir skeptisk till varför de vill vara med mig då.

Det låter ju mer som att du är osäker på dig själv.
  • Ckillen
    Veladis skrev 2012-03-16 11:01:45 följande:
    Det låter ju mer som att du är osäker på dig själv.
    Varför då?

Kvinnor är luriga varelser. De gör ofta saker för att tillfredsställa sina egna känslor.
  • Veladis
    Ckillen skrev 2012-03-16 11:03:06 följande:
    Varför då?

Kvinnor är luriga varelser. De gör ofta saker för att tillfredsställa sina egna känslor.

Och det gör inte män då, menar du?

Men ärligt talat, med större möjligheter för ensamstående att skaffa barn på egen hand, borde du ju ha mindre risk att utsättas för lycksökerskor som bara vill ha din säd, eller hur? 
  • Ckillen
    Veladis skrev 2012-03-16 11:04:51 följande:
    Och det gör inte män då, menar du?

Men ärligt talat, med större möjligheter för ensamstående att skaffa barn på egen hand, borde du ju ha mindre risk att utsättas för lycksökerskor som bara vill ha din säd, eller hur? 
    Ja och därför kommer jag undra vad vissa kvinnor vill först. Då blir jag mer misstänksam.

Varför gå och ta godis ur en liten godispåse när det finns en hel godisfabrik runt hörnet liksom.
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-16 08:12:31 följande:
    . Kanske rent av är så att dessa kvinnor inte nöjer sig med vad som helst som många andra kvinnor gör..
    Nej, kräsna kvinnor har det ju alltid funnits. Fast då ingår det tyvärr i konceptet att det inte kan bli barn heller.  Så har det också alltid varit.
  • Merwinna
    Delilia skrev 2012-03-16 08:35:33 följande:

Jag tycker inte att krashade kärnfamiljer och skilsmässor har något med inseminering av ensamstående att göra. Varför tar man upp det som ett argument när man vill tala för insemination av ensamstående? Ett förhållande tar slut och att föräldrar separerar eller skiljer sig har inget med föräldrarollen att göra. Båda föräldrarna finns ju kvar. Jag har skilda föräldrar och många av mina vänner också och vi har bra relationer med både mamma och pappa och släkt på båda sidor. Att mina föräldrar skiljde sig hade ingen påverkan på MIN egen relation med var och en av dem och jag vet fortfarande mitt genetiska ursprung och har kontakt med släkt på båda sidor.

Ja det finns skilsmässor som ballar ur och pappan försvinner för gott, ja det finns förhållanden som krashar innan barnen föds och pappan sticker och vägrar ha kontakt. Men är det verkligen de måtten vi ska mäta efter? Pga av det finns barn vars pappor inte vill veta av dem så är det en god idé att skapa fler sådana barn? 

Nej, barnperspektivet lyser med sin frånvaro i den här diskussionen, det handlar bara om vuxnas rättigheter hit och rättigheter dit.

Jag har sett att några har skrivit att barn inte behöver föräldrar utan kärleksfulla vuxna. Tycker ni att FNs barnkonvention har fel? "barn har rätt, så långt det är möjligt, att veta vilka föräldrarna är och att bli omvårdad av dem".  Är det bara dumt hittepå för er? 

Mycket bra inlägg! Nä, det är lustigt det där, att när en fråga gäller en PK-skyddad grupp så spelar det ingen roll vad sådana tunga instanser som WHO, FN o.s.v. tycker. För de vuxnas önskningar går då före allt annat. Så var det när de homosexuella i Sverige fick rätt att adoptera, och nu följer de ensamstående kvinnorna i deras kölvatten...

När frågan om homoadoptioner utreddes sade SAMTLIGA remissinstanser med barnperspektiv nej:   Bris, Rädda Barnen, Barnombudsmannen, Adop­tions­centrum, Statens nämnd för internationella adoptionsfrågor, Socialstyrelsen, Sveriges Psykologförbund, Svenska Läkaresällskapet, Familjerättssocionomernas Riksförening och Föreningen Sveriges kommunala familjerådgivare. Spöke

Men ändå blev det ja i Riksdagen! Varför UTREDA frågan överhuvudtaget, tänker jag - det var ju bara för syns skull. Och jag misstänker att det är samma sak med ensaminseminationerna och surrogatmammorna... Man kan lika gärna låta bli att betala för utredningar - det är ju redan klart. Död  

• Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-16 08:44:18 följande:
    Delila: visst är det ultimata två kärleksfulla föräldrar, tror inte någon inte kan hålla med om det. Men man har redan tillåtit homosexuella att skaffa barn så varför ska inte ensamstående?

Lösningen på det dilemmat är att riva upp homosexuellas rätt att inseminera och adoptera.
  • Merwinna
    Pentagram skrev 2012-03-16 08:44:45 följande:
    Här handlar det i väl det närmaste om barn som aldrig har möjligheten att ha två kända föräldrar som omvårdar dem utan valet står mellan att barnet har EN känd förälder som omvårdar henom eller att barnet inte existerar alls.
    Fast barn som inte existerar lider väl inte..? Det där var verkligen inte "barnperspektivet"...
  • Nefernefer
    Merwinna skrev 2012-03-16 12:41:07 följande:
    Lösningen på det dilemmat är att riva upp homosexuellas rätt att inseminera och adoptera.
    Jag håller ju inte med dig, men vill ändå fråga om du då också vill stoppa all IVF, och särskilt då de med donerade ägg och sperma. Om inte, så får du gärna förklara varför.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?