• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Pentagram
    Delilia skrev 2012-03-16 09:01:21 följande:
    Med det argumentet du har så får vi väl förbjuda abort och preventivmedel också. Och ja innan du och fler här kommer frusta över min makabra liknelse så utgå från barn-perspektivet. Om ett ägg blir ledset över att inte få bli befruktat av okänd sperma och sen födas så blir väl foster också ledsna om man tar kål på dem?   
    Huruvida ett foster blir ledset över att bli aborterat är knappast relevant, men även om jag är definitivt FÖR fri abort så skulle jag ju aldrig argumentera för att en abort är för BARNETS bästa. Samma sak med insemination, man kan knappast argumentera för att det ligger i barnets intresse att aldrig existera snarare än att existera med bara EN förälder tillgänglig.
  • Donum
    Pentagram skrev 2012-03-16 09:28:42 följande:
    Huruvida ett foster blir ledset över att bli aborterat är knappast relevant, men även om jag är definitivt FÖR fri abort så skulle jag ju aldrig argumentera för att en abort är för BARNETS bästa. Samma sak med insemination, man kan knappast argumentera för att det ligger i barnets intresse att aldrig existera snarare än att existera med bara EN förälder tillgänglig.
    För min del handlar det, som sagt, huruvida vi ska lagstifta om detta. För mig är det skillnad mellan hur man privat löser evt. ofrivillig barnlöshet pga att man inte vill ägna sig åt det förfarandet som krävs för att få biologiska barn och att reglera detta statligt. 
  • Veladis
    Donum skrev 2012-03-16 09:23:37 följande:
    Jag vill nog påstå att det har varit hyfsat likt genom mänsklighetens historia, precis som med andra däggdjur. 

Utveckla tack. Däggdjurens familje- och flockbildning ser mig veterligen olika ut. Bl a hel del däggdjursungar med "ensamstående mödrar". Eller uppfostras till stor del kollektivt.
  • Veladis

Är genetiska band starkare viktigare än de band som skapas till de som vårdar, älskar och uppfostrar, om de nu inte är samma?

• Veladis

Som jag ser det har devbaaten tagit två vägar med olika utgångspunkt:  

- Ifall barn har rätt till sitt genetiska arv, och det genetiska arvets betydelse.

- Hur en familj bör se ut.

• Donum
    Veladis skrev 2012-03-16 09:58:51 följande:
    Som jag ser det har devbaaten tagit två vägar med olika utgångspunkt:  

- Ifall barn har rätt till sitt genetiska arv, och det genetiska arvets betydelse.

- Hur en familj bör se ut.
    Eller tre, om man räknar min utgångspunkt att jag är tveksam till om detta är något som ska regleras av staten. 
  • Donum
    Veladis skrev 2012-03-16 09:50:03 följande:
    Utveckla tack. Däggdjurens familje- och flockbildning ser mig veterligen olika ut. Bl a hel del däggdjursungar med "ensamstående mödrar". Eller uppfostras till stor del kollektivt.
    Javisst, men gemensamt för de absolut flesta är förmodligen att det finns ett särskilt band mellan avkomma och föräldradjur. Det är t ex inte särskilt vanligt att föräldradjur har ihjäl sin egen, friska, avkomma. Däremot händer det allt som oftast att andras avkomma råkar ut för det. Jag argumenterar för att inte glömma bort människors behov av sitt ursprung bara för att vi kan tycka att det är irrationellt att det ens finns. 
  • Nefernefer
    Merwinna skrev 2012-03-16 05:54:51 följande:
    Parallellerna funkar inte, eftersom bröst- och GBP-operationer som går snett inte drabbar någon annan än personen själv. Barnskaffande på onaturliga sätt drabbar däremot oskyldiga barn. Därför måste samhället få lägga sig i. Såvida vi inte ska besluta, att samhället ALDRIG får lägga sig i barns uppväxtvillkor..?
    Parallellen fungerar utmärkt, så länge som man inte som du förutsätter att barn far illa av att födas till en ensamstående mamma.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Ckillen
    Who skrev 2012-03-15 21:23:19 följande:
    Men ur den aspekten är det väl bra om det finns möjlighet för tjejer att insemineras som singlar då, så vet du iallafall att det finns något fler skäl iallafall att de vill vara med dig.
    Jag blir skeptisk till varför de vill vara med mig då.
  • Veladis
    Donum skrev 2012-03-16 10:10:32 följande:
    Javisst, men gemensamt för de absolut flesta är förmodligen att det finns ett särskilt band mellan avkomma och föräldradjur. Det är t ex inte särskilt vanligt att föräldradjur har ihjäl sin egen, friska, avkomma. Däremot händer det allt som oftast att andras avkomma råkar ut för det. Jag argumenterar för att inte glömma bort människors behov av sitt ursprung bara för att vi kan tycka att det är irrationellt att det ens finns. 

Ja, det det finns oftast ett särskilt band mellan avkomma och föräldradjur. Men nerifrån och upp, från djurungens synvinkel, beror det främst på genetik eller på anknytning, prägling etc av föräldrafjuret som primärvårdare? Hur vet vi det? och hur kan vi applicera det på människor?

Sen är det ganska vanskligt att använda naturen som mall, för vi kan hitta det vi vill hitta där. Beroende på vad vi vill poängtera och vad vi letar efter. Vi kan hitta lejonhannar som har ihjäl lejonungar för att honorna ska bli brunstiga igen och sprida hans gener vidare. Vi kan hitta andra djurarter som gärna tar sig an andras ungar och agerar fostermammor etc.   

Jag är rätt säker på att vi som de intelligenta varelser vi är i en komplex värld, ofta har ett behov av att känna till vårt biologiska ursprung. Jag tror inte det är trams. Men återigen, är blod verkligen alltid tjockare än vatten, så att säga? Vilka band är viktigast för att en individ ska växa och frodas?  
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?