• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Ckillen

Bland annat föreläsande psykologer som beskrev kvinnors beteende som är betydligt mer kopplat till deras känslor än det t.ex. är hos män.

Män är mer benägna att gå på vad hjärnan säger och strunta i hur saker känns. Medans en kvinna blir mer styrd av hur hon känner och då kan mera trycka undan vad hjärnan säger vore sunt.

Nu är det säkert nån som tolkar det till nåt extremt att kvinnor alltid går efter känslorna. Men det är inte det jag säger, jag säger att kvinnor är mer styrda av känslor än män.

Vet inte hur jag fixar en källa på något sånt. Men kan kanske maila nån psykolog och se om jag får nå bra svar.

• Ckillen
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:23:04 följande:
    Bland annat föreläsande psykologer som beskrev kvinnors beteende som är betydligt mer kopplat till deras känslor än det t.ex. är hos män.

Män är mer benägna att gå på vad hjärnan säger och strunta i hur saker känns. Medans en kvinna blir mer styrd av hur hon känner och då kan mera trycka undan vad hjärnan säger vore sunt.

Nu är det säkert nån som tolkar det till nåt extremt att kvinnor alltid går efter känslorna. Men det är inte det jag säger, jag säger att kvinnor är mer styrda av känslor än män.

Vet inte hur jag fixar en källa på något sånt. Men kan kanske maila nån psykolog och se om jag får nå bra svar.
    Detta är kopplat väldigt mycket till bråk i hemmen t.ex. Kvinnan vill att mannen ska förstå och verkligen visa att han känner sig ångerfull eller har förstått vad kvinnan vill. Medans mannen kanske redan har förstått och säger bara OK. Mannen har förstått ordentligt. Men kvinnan blir frustrerad för att hon ser inte den känslomässiga responsen hos mannen.

Helt onödiga bråk bara för att vi fungerar psykologiskt olika.

Bara en parantes som jag tycker är intressant. :)
  • Pentagram

Om det faktiskt vore så att majoriteten kvinnor, givet valet, hellre lever som ensamstående mödrar utan någon pappa involverad än skaffar barn med en potentiell livspartner så har mänskligheten definitivt ett grundläggande problem vad gäller relationer. Å andra sidan, om det faktiskt är så så borde ju insemination av ensamstående kvinnor absolut tillåtas - det vore ju illa om kvinnor tvingas leva i relationer de avskyr enkom för att sprida människosläktet vidare.

Dock, möjligheten till insemination bör också vara avhängig tillgången på donatorer. Det vore inte bra att få någon form av genetisk flaskhals där alltför många i de kommande generationerna är halvsyskon...

• Ckillen
    Pentagram skrev 2012-03-13 15:28:31 följande:
    Om det faktiskt vore så att majoriteten kvinnor, givet valet, hellre lever som ensamstående mödrar utan någon pappa involverad än skaffar barn med en potentiell livspartner så har mänskligheten definitivt ett grundläggande problem vad gäller relationer. Å andra sidan, om det faktiskt är så så borde ju insemination av ensamstående kvinnor absolut tillåtas - det vore ju illa om kvinnor tvingas leva i relationer de avskyr enkom för att sprida människosläktet vidare.

Dock, möjligheten till insemination bör också vara avhängig tillgången på donatorer. Det vore inte bra att få någon form av genetisk flaskhals där alltför många i de kommande generationerna är halvsyskon...
    Nu tänker jag faktiskt fråga mig det som alla frågar sig när det kommer till t.ex. frågan om att ha sex.

Om jag får dra en parallell. När oskulder eller ensamma människor frågar om det är rätt att få ha sex, och är olyckliga för att de inte får den närhet och känslor det innebär att få vara med en annan människa. Så kommer alltid frågan upp, det är ingen rättighet att ha sex!!. Det sägs hela tiden.Det är något man ska ha med en annan människa. Man behöver inte göra så att dessa människor kan få sex på konstgjord väg eller prostituerad.

Nu handlar det om känslor att få ha ett barn. Är det verkligen då en rättighet att få ha ett barn? Är inte det något man får med en partner? Varför ska det vara en rättighet att få ha barn men inte att få ha sex? Är inte det behov och känslor båda två?
  • Ckillen
    Pentagram skrev 2012-03-13 15:44:17 följande:
    Jag ser det inte som någon rättighet att få barn.
    Ok, då tycker du lite som jag då. Men många av posterna här låter det som att det skulle vara en rättighet.

Kontentan är "Jag får inte tag på en partner som passar, eller jag mår inte bra i mitt förhållande, men jag vill ha barn ändå. Såklart jag ska få ha barn" eller nån annan "Såklart du ska få ha barn då ändå".
  • Stekt potatis
    FaberCastell skrev 2012-03-13 13:54:43 följande:
    Jag påstod inte att jag täckt in alla kategorier av inseminationskandidater. Det finns säkert fler. Det dom har gemensamt är att dom tar resurser från sådana som inte kan få barn på riktigt pga av sjukdom. En frisk kvinna får sin barnlängtan tillfredsställd på en sjuk man och kvinnas beskostnad. Helt enkelt fel.
    Varför är det på bekostnad av en sjuk man -och eller kvinna? Skulle det ena utesluta det andra? Går det inte att försöka hjälpa alla?  Jag har inte följt debatten jättenoga så jag kan ha missat något viktigt i diskussionen.
  • Thedrjohn
    Pentagram skrev 2012-03-13 15:28:31 följande:

Det troligaste scenariot är att människan försvinner ändå inom en inte alltför avlägsen framtid. Uppskattningar baserade på dagens nativitet visar till exempel att den Europeiska populationen kommer minska till ungefär 60 miljoner år 2300. Då har man räknat med att in-vitro fertiliseringar kompensera för den ökande andelen människor som inte kan få barn, eftersom efter ett antal generationer kommer fortplantningsförmågan försvinna och in-vitro blir alternativet som finns kvar.

Detta är inte struntprat utan diskuteras på tex. "Natures" hemsida. www.nature.com/nature/journal/v454/n7202/full/454253a.html

Framtiden är nästan omöjlig att ta till sig. Varför ska vi bry oss när vi ändå kommer vara döda då? Tja, upp till var och en, men jag tror att så länge tekniken gör saker möjliga kommer inget hindra människan från att utnyttja den. Vi lever för kort och vill ha för mycket för det.
  • Norrländskan
    Pentagram skrev 2012-03-13 15:44:17 följande:
    Jag ser det inte som någon rättighet att få barn.
    Nej det är inte en rättighet att få barn, men en rättighet att få chansen att försöka tycker jag
  • Pentagram
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:45:49 följande:
    Ok, då tycker du lite som jag då. Men många av posterna här låter det som att det skulle vara en rättighet.

Kontentan är "Jag får inte tag på en partner som passar, eller jag mår inte bra i mitt förhållande, men jag vill ha barn ändå. Såklart jag ska få ha barn" eller nån annan "Såklart du ska få ha barn då ändå".
    Jag ser det inte som en rättighet, men jag här helt för att möjligheten erbjuds.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?