• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Stekt potatis

Det finns väl två saker (minst)  som är positivt med att tillåta insemination av ensamstående i Sverige, det ena är att ALLA kan få hjälp, inte bara de som är ekonomiskt privligierade (sen kan det ju vara bra om man har tillräckligt med pengar att försörja sitt barn) och det andra är att färre män tvingas bli pappor mot sin vilja.

Ni som tror att det blir en massa män över; kvinnor som väljer att inseminera har ofta letat länge efter att hitta någon att skaffa barn med eftersom längtan är så stor. Det är ett stort samhällsproblem idag kan jag tycka att vi har så förbaskat svårt att förenas i gemenskap och något som vi alla måste arbeta med, kvinnor som män. Men tills vi lärt oss detta ska ensamma kvinnor självklart få insemineras, det är min åsikt i alla fall.

• Pentagram
    Thedrjohn skrev 2012-03-13 15:51:45 följande:
    Det troligaste scenariot är att människan försvinner ändå inom en inte alltför avlägsen framtid. Uppskattningar baserade på dagens nativitet visar till exempel att den Europeiska populationen kommer minska till ungefär 60 miljoner år 2300. Då har man räknat med att in-vitro fertiliseringar kompensera för den ökande andelen människor som inte kan få barn, eftersom efter ett antal generationer kommer fortplantningsförmågan försvinna och in-vitro blir alternativet som finns kvar.

Detta är inte struntprat utan diskuteras på tex. "Natures" hemsida. www.nature.com/nature/journal/v454/n7202/full...

Framtiden är nästan omöjlig att ta till sig. Varför ska vi bry oss när vi ändå kommer vara döda då? Tja, upp till var och en, men jag tror att så länge tekniken gör saker möjliga kommer inget hindra människan från att utnyttja den. Vi lever för kort och vill ha för mycket för det.
    Jag har svårt att se hur det skulle ske en selektion mot infertilitet. Jag har inte läst artikeln (når inte .com-adresser från jobbet) dock, så jag får återkomma när jag kan bedöma vad som sägs där men även om infertilitetsproblember är genetiskt och således förs vidare till avkomman så är det inte precis som att IVF är det dominerande sättet att fortplanta sig.
  • Thedrjohn
    Pentagram skrev 2012-03-13 16:01:39 följande:
    Jag har svårt att se hur det skulle ske en selektion mot infertilitet. Jag har inte läst artikeln (når inte .com-adresser från jobbet) dock, så jag får återkomma när jag kan bedöma vad som sägs där men även om infertilitetsproblember är genetiskt och således förs vidare till avkomman så är det inte precis som att IVF är det dominerande sättet att fortplanta sig.
    Nej men poängen är att andelen av befolkningen med infertilitetsproblem kommer att öka med varje generation.
  • Pentagram
    Thedrjohn skrev 2012-03-13 16:08:27 följande:
    Nej men poängen är att andelen av befolkningen med infertilitetsproblem kommer att öka med varje generation.
    Njae, det bör nå någon form av dynamisk jämnvikt efter några generationer, beroende på hur vanligt det är med IFV för att hantera just infertilitetsproblem, och hur stort genomslag det får beror ju på om det ens är ett dominant anlag, men den "vanliga" fortplantningen lär ju fortgå OCKSÅ och i betydligt större utsträckning än IFV.
  • SweeneyTodd
    Veladis skrev 2012-03-12 16:03:07 följande:
    Nej.
    Alla har inte en pappa. Att vara pappa är en aktiv handling, inte genetik. Man kan ha en frånvarande pappa och man kan ha frånvaron av en pappa. Det är inte samma sak. Och ingetdera behöver vara negativt, men i det första fallet är risken större att det ska få negativa följder. Förstår du inte skillanden?
    Det är ett biologiskt faktum att det krävs en man och en kvinna för att skapa en ny människoindivid. Den som har en avkomma  blir pappa. Så, ja alla har en pappa, det är fakta! Elller tror du att ett  barn blir till genom två ägg? 
  • Veladis
    SweeneyTodd skrev 2012-03-13 16:27:49 följande:
    Det är ett biologiskt faktum att det krävs en man och en kvinna för att skapa en ny människoindivid. Den som har en avkomma  blir pappa. Så, ja alla har en pappa, det är fakta! Elller tror du att ett  barn blir till genom två ägg?Ord
    En pappa är för många (speciellt barn) synonymt med en fadersgestalt, och inte nödvändigtvis biologiskt. Alla barn har dock en biologisk fader. En spermadonator är ingen pappa. Möjligtvis en biologisk fader. Men ingen juridisk fader eller pappa.
  • Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:25:07 följande:
    Detta är kopplat väldigt mycket till bråk i hemmen t.ex. Kvinnan vill att mannen ska förstå och verkligen visa att han känner sig ångerfull eller har förstått vad kvinnan vill. Medans mannen kanske redan har förstått och säger bara OK. Mannen har förstått ordentligt. Men kvinnan blir frustrerad för att hon ser inte den känslomässiga responsen hos mannen.

Helt onödiga bråk bara för att vi fungerar psykologiskt olika.

Bara en parantes som jag tycker är intressant. :)

Jag håller inte med och känner inte igen det du skriver om.
    Det finns en mycket större bredd än så bland min bekantskapskrets.
    Kanske för att jag befinner mig i en tillåtande miljö, där man får vara sig själv, oavsett kön.   
    För mig låter det mer som gamla unkna könsroller än något annat.
    Jag känner både kvinnor och män som är mer eller mindre känslostyrda.
    Men förväntningarna ligger på att det är kvinnan som ska vara det, som ska vara driven av sina känslor.
    En del försöker leva upp till dom förväntningarna.
    Det är det som är nackdelen med könsroller, dom begränsar människor.  

Och om en man blir känslomässig, så sätter man bara sonika ett nytt ord på det, då är han auktoritär eller  rättmätigt indignerad, eller har pondus, eller är orättvist behandlad och därför är det synd om honom.
    Då ser man det helt enkelt inte som att han är känslostyrd, därför att könsrollen säger att män inte är det.  

Varför inte bara acceptera att människor är olika.  
    Och jag tror inte en sekund på att vi fungerar olika beroende på kön.

• Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:45:49 följande:
    Ok, då tycker du lite som jag då. Men många av posterna här låter det som att det skulle vara en rättighet.

Kontentan är "Jag får inte tag på en partner som passar, eller jag mår inte bra i mitt förhållande, men jag vill ha barn ändå. Såklart jag ska få ha barn" eller nån annan "Såklart du ska få ha barn då ändå".

Och varför skulle dom inte få det?
    Sålänge det inte drabbar barnet och dom som påstår att det gör det är dom som bär bevisbördan.

Jag håller helt med Pentagram i att kvinnor inte ska behöva avstå barn för att det gör män osäkra (apropå känslostyrning) att kvinnor kan få barn utan att vara beroende av en man.

• Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:40:28 följande:
    Nu tänker jag faktiskt fråga mig det som alla frågar sig när det kommer till t.ex. frågan om att ha sex.

Om jag får dra en parallell. När oskulder eller ensamma människor frågar om det är rätt att få ha sex, och är olyckliga för att de inte får den närhet och känslor det innebär att få vara med en annan människa. Så kommer alltid frågan upp, det är ingen rättighet att ha sex!!. Det sägs hela tiden.Det är något man ska ha med en annan människa. Man behöver inte göra så att dessa människor kan få sex på konstgjord väg eller prostituerad.

Nu handlar det om känslor att få ha ett barn. Är det verkligen då en rättighet att få ha ett barn? Är inte det något man får med en partner? Varför ska det vara en rättighet att få ha barn men inte att få ha sex? Är inte det behov och känslor båda två?

Men ser du inte skillnaden.

Sex får vem som helst ha, sålänge man inte tvingar nån annan som inte vill att delta i sexet.
    Men sex med sig själv får vem som helst ha.

Om du däremot menar sex med en partner, så är det inget man kan kräva, av den enkla anledningen att det då går ut över en annan människa på ett sätt som inte är acceptabelt.

Att skaffa barn är inget som går ut över en annan människa. 

• Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 17:30:00 följande:
    Att skaffa barn är inget som går ut över en annan människa. 

Jo. Det går ut över barnet. Och i förlängningen går det ut över andra människor och samhället i stort, om det barnet blir mindre tryggt, harmoniskt, produktivt, laglydigt, friskt, lyckligt o.s.v. än barn födda inom äktenskap.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?