• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • FaberCastell
    Lillsudd skrev 2012-03-13 14:43:12 följande:
    Varför ska jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det?

Ja, för min del för att jag faktiskt vill leva i en kärleksrelation, Det är värt att lägga tid på att hitta den. Men det har inget med barnskaffande att göra.

Jag tror det barn som växer upp utan att se sin mamma kunna ha en kärleksfull relation till en annan vuxen får ett snedvriden syn på relationer.
    Lillsudd skrev 2012-03-13 14:43:12 följande:
    Varför ska jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det?

Det jag noterade (och jag har btw inte haft något stort karriärintresse även om jag ville få klart min grundläggande universitetsutbildning och ha fast jobb, men det är ju lågt ställda förväntningar på karriär) när jag sökte partner under det sista året innan jag började försöka själv, var att jag i varje man jag mötte utvärderade honom som "pappakandidat". Och i magen var det inte rätt mot någon av oss. För alla människor har rätt att bli vald utifrån andra kriterier än att den verkar ha bra gener eller verkar ha bra föräldraegenskaper. Det känns lite cyniskt att tänka att om kvinnorna har alternativ skulle de välja bort en partner... för det är väl inte därför vi vill leva i en relation? Och så lågt värderar vi väl inte män att det är som spermabärare vi tror de blir "valda"? För mig blev det så att jag valde att gå vidare med att försöka få barn som ensamstående, och avvakta letandet efter partner. Det naiva var väl att jag inte tänkte på att när barnet finns kanske jag skulle bli än mer kräsen med vem jag vill släppa in i mitt barns liv. Men det är fortfarande sökandet efter relation som styr önskan om en partner, inte att jag vill hitta någon som råkar vara innehavare till sperma.

Så varför skulle jag lägga tid på att hitta en partner? Varför skulle jag någonsin göra det? Ja, för min del för att jag faktiskt vill leva i en kärleksrelation, Det är värt att lägga tid på att hitta den. Men det har inget med barnskaffande att göra.
    Varför är det fel att se en blivande pappa/mamma i sin partner? Det är ju så vi fungerar och är framavlade att tänka sedan årmiljoner. Det är bara på senare tid som vi börjat tro att vi är satta på jorden för att "förverkliga oss själva" och tror att våra egon och våra intressen är det enda som räknas.

"Visst vill jag ha barn men inte med min partner". Vad är det för nys??
  • Ckillen

Anledningen kvinnor vill ha en man i lägre år är för att tillfredsställa det sexuella behovet.
    Anledningen kvinnor vill ha en man i högre ålder är för att ha någon att bli gravid med. I alla fall så fungerar kroppen som sänder ut de signalerna åt kvinnan att söka en partner. Därför som hon omedvetet bedömer män efter deras förmåga att vara en far till barn, beskyddande osv.

• Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 14:56:59 följande:
    Anledningen kvinnor vill ha en man i lägre år är för att tillfredsställa det sexuella behovet.
    Anledningen kvinnor vill ha en man i högre ålder är för att ha någon att bli gravid med. I alla fall så fungerar kroppen som sänder ut de signalerna åt kvinnan att söka en partner. Därför som hon omedvetet bedömer män efter deras förmåga att vara en far till barn, beskyddande osv.
    Vad bygger du det påståendet på?

Jag tycker det låter konstigt, då ingen jag känner, inklusive mig själv, tänker så.

• Ckillen

Utan detta så kan kvinnan uppfylla det behovet ändå. Om kvinnan blir gravid på annat sätt så sänder kroppen ut signaler som minskar behovet att leta partner och man känner inte behovet att bli kär i en man på samma sätt.

Om fler kvinnor väljer att vara singlar med barn, då kommer det bli ett överflöd också av killar som är singlar och inte får möjligheten varken till barn eller familj. För även om lagen säger att det är ok så fungerar det inte praktiskt att adoptera barn.

• Ckillen
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 14:58:41 följande:
    Vad bygger du det påståendet på?

Jag tycker det låter konstigt, då ingen jag känner, inklusive mig själv, tänker så.

Kvinnor är mer styrda av sina känslor, som i sin tur påverkas av hormoner. Det är oftast stor skillnad på hur man tänker och hur man sen reagerar när känslorna kommer in i bilden. Detta kan man se när man gjort studier på vad t.ex. en kvinna säger logiskt att hon faller för hos män, medans samma kvinna i verkligheten sedan faller för helt andra män.

Dessa kvinnor kunde inte förklara varför eller försökte bortförklara det hela. Men det visade sig att när det väl kom till kritan så påverkades kvinnan av känslorna som styrde och dem går inte alltid hand i hand med vad kvinnan tänker att det borde vara när hon inte känner de känslorna.

PMS är en sån sak t.ex. kvinnan blir oförmögen att hantera de känslor som kommer upp på grund av kroppens system.
  • Enter Sandman
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:01:44 följande:
    Kvinnor är mer styrda av sina känslor, som i sin tur påverkas av hormoner. Det är oftast stor skillnad på hur man tänker och hur man sen reagerar när känslorna kommer in i bilden. Detta kan man se när man gjort studier på vad t.ex. en kvinna säger logiskt att hon faller för hos män, medans samma kvinna i verkligheten sedan faller för helt andra män.

Dessa kvinnor kunde inte förklara varför eller försökte bortförklara det hela. Men det visade sig att när det väl kom till kritan så påverkades kvinnan av känslorna som styrde och dem går inte alltid hand i hand med vad kvinnan tänker att det borde vara när hon inte känner de känslorna.

PMS är en sån sak t.ex. kvinnan blir oförmögen att hantera de känslor som kommer upp på grund av kroppens system.

Men nu kommer du ju bara med fler påståenden om kvinnor.
    Jag frågade dig vad du byggde det på.
    Med andra ord, vad har du för källor som styrker dina påståenden.
    Eller är det bara ditt eget tyckande att kvinnor funkar såhär?   

Dom där studierna du nämner, har du en länk så jag kan läsa själv?    
  • Ckillen
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 15:04:47 följande:
    Men nu kommer du ju bara med fler påståenden om kvinnor.
    Jag frågade dig vad du byggde det på.
    Med andra ord, vad har du för källor som styrker dina påståenden.
    Eller är det bara ditt eget tyckande att kvinnor funkar såhär?   

Dom där studierna du nämner, har du en länk så jag kan läsa själv?    
    Kurser inom social dynamik. Har inte källorna till kursmaterialet. Men ska kika lite om jag hittar på det så lägger jag det här såklart.
  • Ckillen
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 14:35:27 följande:
    Ni män som blir oroliga om kvinnor kan bli gravida utan er hjälp.
    Tillför inte ni er själva större värde än så? 
    Tror ni att er sperma är allt ni har att komma med?

Jag tycker det låter jättesorgligt i så fall.      
    Värde. Det är väl det vi gör, vi vill inte bli avelshingstar det är väl därför vi sätter emot.

Skulle vi inte tillskriva oss någe större värde då skulle vi strunta i detta.

Mera kvinnorna som inte tillskriver oss någe större värde, eller rättare sagt de som är för att man som singel oavsett kille eller tjej ska kunna få barn.
  • Tvåbarnsmor

Hellre en lycklig förälder än två olyckliga.
    Alla hittar ju tyvärr inte någon att bilda familj med, möjligheterna bör finnas för de som verkligen längtar efter barn.

Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?