• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • asta66
    Merwinna skrev 2012-03-13 17:54:36 följande:
    Jo. Det går ut över barnet. Och i förlängningen går det ut över andra människor och samhället i stort, om det barnet blir mindre tryggt, harmoniskt, produktivt, laglydigt, friskt, lyckligt o.s.v. än barn födda inom äktenskap.
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-13 17:26:15 följande:

Och varför skulle dom inte få det?
    Sålänge det inte drabbar barnet och dom som påstår att det gör det är dom som bär bevisbördan.

Nej, det är det verkligen inte. Det är dom som vill FÖRÄNDRA någonting som har bevisbördan. Så har det alltid varit, vad det än gäller. Och vill man dessutom förändra någonting som fungerat bra i... årmiljoner, om vi ska räkna sedan de första primitiva levande varelserna började para sig, så har man ganska mycket att bevisa om man säger så..! Drömmer
  • Merwinna
    mellanD skrev 2012-03-11 17:16:28 följande:
    Nej, individer planerar inte för barnens skull, det är därför staten måste göra det. Det är inte alltid som barn kan skyddas från (blivande) föräldrars egoism, men i de fall vi kan göra det - så bör det också göras tycker jag! 
  • Merwinna
    U never saw me skrev 2012-03-11 17:16:30 följande:
    I Danmark kan man välja. Många anser att det är för barnets bästa att man väljer en donator som är så lik mamman som möjligt.

Många vet jag inte, men jag har läst flera intervjuer med kvinnor som gjort detta, som sagt just att de ville ha en donator som var så lik dem själva som möjligt. Det låter väldigt skumt, tycker jag..! Som om det i själva verket är en liten klon av sig själva de vill ha. De har missat hela grejen: att skapa någonting tillsammans med den man älskar, som blir en mix av båda och som binder oss samman hela livet och genom alla kommande generationer... När man skaffar barn på naturligt sätt, så tänker man överhuvudtaget inte att man vill att barnet ska bli så likt en själv som möjligt...
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 17:59:13 följande:

Nej, det är det verkligen inte. Det är dom som vill FÖRÄNDRA någonting som har bevisbördan. Så har det alltid varit, vad det än gäller. Och vill man dessutom förändra någonting som fungerat bra i... årmiljoner, om vi ska räkna sedan de första primitiva levande varelserna började para sig, så har man ganska mycket att bevisa om man säger så..! Drömmer
    Nope, nu har du fel.
    Det är den som vill begränsa andra människor som har bevisbördan.
    Försök inte lägga över ansvaret på andra.   
  • Merwinna
    pnuttesnutten skrev 2012-03-11 17:17:02 följande:
    Fick uppfattningen att det var BARNETS situation som diskuterades, inte hur eventuella ensamma mammor skulle försörjas? Eller? För om det bara handlar om pengar så kan vi väl lika gärna säga att det inte är OK för tex arbetslösa att skaffa barn?!!! 

Och i min kompis fall så försörjer hon sig själv med lite hjälp från sina föräldrar ibland som köper lite kläder till lillkillen och så. Sonens pappa fick världens spel när han insåg att han skulle behöva betala för barnet han satt till världen (han hade ju minsann ett nytt förhållande och dom skulle flytta ihop och hur visste han att min kompis inte hade varit ute och horat runt när dom var tillsammans osv osv) och vägrade erkänna faderskapet och efter ett jättebråk där så sa min kompis att fine, om han inte ville ens träffa sin son så ville hon inte ha hans j-a pengar iallafall. Så han är inte juridisk far till barnet, vilket alla inblandade är väldigt nöjda med.

Fast då handlar din kompis fel tycker jag. Jag tycker att hon skulle ha sett till att barnet fick sin far i folkbokföringen i alla fall. Så att det inte råder någon tvekan om barnets ursprung. Man behöver inte kräva barnafadern på underhåll, men om man hamnar i ett läge då man annars måste begära bidrag från samhället (underhållsstöd, bostadsbidrag eller socialbidrag), så anser jag att man i första hand bör kräva barnafadern på hans lagstadgade del.
  • Enter Sandman
    Merwinna skrev 2012-03-13 17:54:36 följande:

Jo. Det går ut över barnet. Och i förlängningen går det ut över andra människor och samhället i stort, om det barnet blir mindre tryggt, harmoniskt, produktivt, laglydigt, friskt, lyckligt o.s.v. än barn födda inom äktenskap.

Ja, OM det barnet blir så ja.
    Precis som det går ut över andra människor och samhället i stort om vilket barn som helst växer upp och mår dåligt.
    T ex för att det har vuxit upp i en trångsynt fundamentalisk miljö. 

Men som sagt, du säger att det går ut över barnet.
    Tja, då är det bara upp till bevis för dig på det.
    Låt se vad du har.       
  • Merwinna
    U never saw me skrev 2012-03-11 17:25:15 följande:
    Eller så kanske det är dags för samhället att ändras när folk dömmer ut andra enbart pga hur de ser ut eller utifrån deras sexuella läggning eller civilstatus.
    Nu är vi inne på en helt annan diskussion, men det där med vad vi tycker är attraktivt hos det motsatta könet, är tydligen i hög grad genetiskt betingat. Man har ju gjort undersökningar där det visat sig att män ÖVER HELA VÄRLDEN rangordnar både ett antal kvinnoansikten och ett antal kvinnokroppar precis likadant! Från den fulaste till den vackraste. Och samma sak med kvinnor och mansansikten och -kroppar. Detta går antagligen inte att uppfostra bort. MEN självklart måste vi uppfostra bort mobbning och trakasserier på grund av utseende! Men igen: ingen är skyldig att ge någon annan ett mercy fuck för det!
  • Merwinna
    Enter Sandman skrev 2012-03-11 17:42:06 följande:
    Är du så ängslig att du på allvar tror att det är utseendet hos en människa som skapar lidande eller inte lidande?
    Riktigt så enkelt är det inte kan jag berätta.  
    Se mitt förra inlägg om attraktion. Dessutom finns det många studier som visar att vackra människor klarar sig bättre i alla möjliga sammanhang, som inte har med kärlek och sex att göra. En vacker tilltalad i rätten, blir dömd till lindrigare straff än en ful som gjort samma sak. Vackra barn lever i en mer förlåtande och kärleksfull miljö på i skolan, på dagis o.s.v.. Fröknarna gullar med och bär på de söta ungarna. En av dom faktorer som gör att s.k. maskrosbarn kan klara av att växa upp i en dysfunktionell hemmiljö, är just ett vackert yttre. För det gör att fröknar, granntanter, kamraters föräldrar och andra tycker om dem, och ger dem lite av det de inte får hemma. Vare sig det är mat eller kärlek som felas...
  • Merwinna
    Veladis skrev 2012-03-11 18:14:19 följande:

"onaturlig familjekonstellation"?

Jag vågar påstår att kärnfamiljen mamma-pappa-barn är en rätt onaturlig familjekonstellation, jag. 
    Den är dock "ganska" väl beprövad de senaste tio tusen år sedan, eller så..!
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?