Inlägg från: Pentagram |Visa alla inlägg
  • Pentagram

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Oavsett hur befogad den skulle kunna tänkas vara så kan ju inte rädslan hos män för att inte bli valda som livspartners/potentiella fädrer vara skäl för att förbjuda insemination av ensamstående kvinnor. Det vore ju rent sjukt att förbjuda kvinnor något enkom i syfte att de skall vara beroende av män (eller tvärtom, naturligtvis).

• Pentagram

Om det faktiskt vore så att majoriteten kvinnor, givet valet, hellre lever som ensamstående mödrar utan någon pappa involverad än skaffar barn med en potentiell livspartner så har mänskligheten definitivt ett grundläggande problem vad gäller relationer. Å andra sidan, om det faktiskt är så så borde ju insemination av ensamstående kvinnor absolut tillåtas - det vore ju illa om kvinnor tvingas leva i relationer de avskyr enkom för att sprida människosläktet vidare.

Dock, möjligheten till insemination bör också vara avhängig tillgången på donatorer. Det vore inte bra att få någon form av genetisk flaskhals där alltför många i de kommande generationerna är halvsyskon...

• Pentagram
    Ckillen skrev 2012-03-13 15:45:49 följande:
    Ok, då tycker du lite som jag då. Men många av posterna här låter det som att det skulle vara en rättighet.

Kontentan är "Jag får inte tag på en partner som passar, eller jag mår inte bra i mitt förhållande, men jag vill ha barn ändå. Såklart jag ska få ha barn" eller nån annan "Såklart du ska få ha barn då ändå".
    Jag ser det inte som en rättighet, men jag här helt för att möjligheten erbjuds.
  • Pentagram
    Thedrjohn skrev 2012-03-13 15:51:45 följande:
    Det troligaste scenariot är att människan försvinner ändå inom en inte alltför avlägsen framtid. Uppskattningar baserade på dagens nativitet visar till exempel att den Europeiska populationen kommer minska till ungefär 60 miljoner år 2300. Då har man räknat med att in-vitro fertiliseringar kompensera för den ökande andelen människor som inte kan få barn, eftersom efter ett antal generationer kommer fortplantningsförmågan försvinna och in-vitro blir alternativet som finns kvar.

Detta är inte struntprat utan diskuteras på tex. "Natures" hemsida. www.nature.com/nature/journal/v454/n7202/full...

Framtiden är nästan omöjlig att ta till sig. Varför ska vi bry oss när vi ändå kommer vara döda då? Tja, upp till var och en, men jag tror att så länge tekniken gör saker möjliga kommer inget hindra människan från att utnyttja den. Vi lever för kort och vill ha för mycket för det.
    Jag har svårt att se hur det skulle ske en selektion mot infertilitet. Jag har inte läst artikeln (når inte .com-adresser från jobbet) dock, så jag får återkomma när jag kan bedöma vad som sägs där men även om infertilitetsproblember är genetiskt och således förs vidare till avkomman så är det inte precis som att IVF är det dominerande sättet att fortplanta sig.
  • Pentagram
    Thedrjohn skrev 2012-03-13 16:08:27 följande:
    Nej men poängen är att andelen av befolkningen med infertilitetsproblem kommer att öka med varje generation.
    Njae, det bör nå någon form av dynamisk jämnvikt efter några generationer, beroende på hur vanligt det är med IFV för att hantera just infertilitetsproblem, och hur stort genomslag det får beror ju på om det ens är ett dominant anlag, men den "vanliga" fortplantningen lär ju fortgå OCKSÅ och i betydligt större utsträckning än IFV.
  • Pentagram
    vixtoria skrev 2012-03-13 22:33:46 följande:
    Jag har läst att det är något av en myt att människan levde i flergenerationsfamiljer tidigare, eftersom fram till inte alltför länge sedan var medellivslängden ungefär 30 år, sedan dog man, så att barn växte upp med mor/farföräldragenerationen nära, det var väldigt ovanligt.
    Att medellivslängden är 30 år innebär inte att vuxet folk vanligtvis dör i 30-årsåldern eftersom medellivslängden också tar med barndödlighet. Exempelvis, om hälften av alla människor dör under första levnadsåret och hälften dör när de blir 60 så är medellivslängden 30 år. I det scenariot, om alla som skaffar barn gör det innan de fyllt 30 så innebär det ändå att ALLA barn har sina far- och morföräldrar i livet...
  • Pentagram
    c89 skrev 2012-03-14 14:12:14 följande:
    Jag är övertygad om att det finns en vettig anledning till att det krävs en man och en kvinna för att det ska bli barn.
    Jag kan inte säga så mycket om din övertygelse men att det krävs, rent biologiskt, vardera en man och en kvinna för att få till ett barn är ett resultat av evolutionen. Det är ingen "mening" med det, ingen särskild anledning, annat än att det funkar tillräckligt bra för att vår art skall överleva. Uppenbarligen kan vi få det att funka även på andra sätt och då är det lika "vettigt" att använda de sätten.
  • Pentagram
    LadyViolette skrev 2012-03-14 14:20:05 följande:
    Jätte bra för ensamstående kvinnor som vill ha barn, men vad gör man om man är ensamstående man och vill ha barn? :-.S
    Man går in på tråden om surrogatmödraskap och ger sig in i debatten (inte för att det, i sig, ger några barn, naturligtvis...).
  • Pentagram

Ehum, bara för att man lever i en s k kärnfamilj innebär det inte att allt är bra. Det har förekommit våld i familjen, skilsmässor, uppslitande gräl, barnmisshandel osv osv i alla tider ÄVEN i kärnfamiljer. Det viktiga är inte EN mamma, EN pappa utan en bra uppväxtmiljö och den följer inte per automatik med kärnfamiljen lika lite som den aldrig följer av andra familjekonstellationer.

• Pentagram
    Delilia skrev 2012-03-16 08:35:33 följande:

Jag har sett att några har skrivit att barn inte behöver föräldrar utan kärleksfulla vuxna. Tycker ni att FNs barnkonvention har fel? "barn har rätt, så långt det är möjligt, att veta vilka föräldrarna är och att bli omvårdad av dem".  Är det bara dumt hittepå för er? 

Här handlar det i väl det närmaste om barn som aldrig har möjligheten att ha två kända föräldrar som omvårdar dem utan valet står mellan att barnet har EN känd förälder som omvårdar henom eller att barnet inte existerar alls.
  • Pentagram
    Delilia skrev 2012-03-16 09:01:21 följande:
    Med det argumentet du har så får vi väl förbjuda abort och preventivmedel också. Och ja innan du och fler här kommer frusta över min makabra liknelse så utgå från barn-perspektivet. Om ett ägg blir ledset över att inte få bli befruktat av okänd sperma och sen födas så blir väl foster också ledsna om man tar kål på dem?   
    Huruvida ett foster blir ledset över att bli aborterat är knappast relevant, men även om jag är definitivt FÖR fri abort så skulle jag ju aldrig argumentera för att en abort är för BARNETS bästa. Samma sak med insemination, man kan knappast argumentera för att det ligger i barnets intresse att aldrig existera snarare än att existera med bara EN förälder tillgänglig.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?