Thedrjohn skrev 2012-03-13 15:51:45 följande:
Det troligaste scenariot är att människan försvinner ändå inom en inte alltför avlägsen framtid. Uppskattningar baserade på dagens nativitet visar till exempel att den Europeiska populationen kommer minska till ungefär 60 miljoner år 2300. Då har man räknat med att in-vitro fertiliseringar kompensera för den ökande andelen människor som inte kan få barn, eftersom efter ett antal generationer kommer fortplantningsförmågan försvinna och in-vitro blir alternativet som finns kvar.
Detta är inte struntprat utan diskuteras på tex. "Natures" hemsida.
www.nature.com/nature/journal/v454/n7202/full...
Framtiden är nästan omöjlig att ta till sig. Varför ska vi bry oss när vi ändå kommer vara döda då? Tja, upp till var och en, men jag tror att så länge tekniken gör saker möjliga kommer inget hindra människan från att utnyttja den. Vi lever för kort och vill ha för mycket för det.
Jag har svårt att se hur det skulle ske en selektion mot infertilitet. Jag har inte läst artikeln (når inte .com-adresser från jobbet) dock, så jag får återkomma när jag kan bedöma vad som sägs där men även om infertilitetsproblember är genetiskt och således förs vidare till avkomman så är det inte precis som att IVF är det dominerande sättet att fortplanta sig.