• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Scarlet 0007

Klart det ska tillåtas. Det gör det ju redan, alltså att ensamstående skaffar barn. Det är bara lite krångligare än att låta sig insimineras.

• Krake

Bör självklart tillåtas, sen kan det ju diskuteras hur långt samhället bör stå för kostnaden. Vilket f ö gäller all typ av assisterad befruktning.

• Lillsudd
    mellanD skrev 2012-03-11 16:29:18 följande:
    Vilka "befintliga barn" är det du syftar på? Ditt argument var "det finns inte tillräckligt mkt forskning alltså vet vi inte" - mitt motargument var att om vi inte vet, så borde vi väl hellre fälla än fria? Det saknas forskning är alltså inte nödändigtvis ett argument FÖR att ensamstående ska få inseminera.

Jag har inte sagt att det är brist på svensk forskning, det var du som talade om brist på forskning - mig är det fullständigt likgiltigt vilket land som forskar - givet att det är samma sak vi forskar om.

Adopterade barn och insemination kan inte jämföras i alla avseenden: vad man kan jämföra är reaktionen hos barn som saknar känd bakgrund. Vi vet - av tidigare forskning - att barn som saknar kunskap om sitt ursprung mår sämre än barn som har kunskap om sitt ursprung. Detta är en av anledningarna till att regeringen förespråkar öppen donator.  
    Vi har 350 befintliga barn i Femmis om vi ska tala om svenska barn. Barn som är ungefär lika olika som barn är mest. Intressant nog har socialdepartementet, som utrett frågan utan att någonsin visa ett enda papper sedan 2007, aldrig kontaktat Femmis för att komma i kontakt med de barnen. Det finns väl grovt räknat mer än dubbelt så många barn som tillkommit genom donation i Sverige, men de är inte organiserade.

Jag har inte sagt att vi saknar forskning, men att de svenska studier som finns inte handlar om barn till frivilligt ensamstående, och eftersom det i utländsk forskning visat sig vara stora skillnader mellan välmåendet till frivilligt och ofrivilligt ensamstående är det kanske inte direkt så konstruktivt att använda sig av den. Om du däremot som du säger anser att forskningen kan komma var som helst ifrån så föreslår jag att du läser mina ursprungliga länkar, jag lovar att jag inte kunnat påverka resultaten på Humrep...

Hur vet du att du kan jämföra deras reaktioner? Har du sett några studier som undersöker likheter i reaktioner mellan adopterade barn och barn som tillkommit med donation? Jag vore onekligen intresserad, särskilt med tanke på att jag har intentionen att uppfostra ett barn som blivit till genom donation. Min förklaring om skillnaden handlade just om reaktionen - att barn som adopteras har blivit bortvalda (och sedan valda) medan donationsbarnet bara blivit valt. Det finns inget trauma där sökandet efter ursprung för svar är viktigt. Det *kan* vara så, och det kan finnas likheter - det finns som sagt vittnesberättelser av vuxna som blivit till genom donation som tyder på det. Men att dra stora växlar på likheten med adoption är kanske onödigt? Utan konstatera att en del barn som kommit till mha donation _är_ nyfikna på sitt genetiska ursprung och andra inte.
  • Thedrjohn

Majoriteten i denna undersökning verkar tycka inseminering ska vara tillåtet i Sverige. Ja men vad bra -då kan ju mänskligheten klara sig med bara en handfull avelshingstar, och kvinnor klara sig helt på egen hand i framtiden.

Papparollen är därmed utraderad till ett ingenting, och det händer just precis som jag tyckte vi började komma någonvart.

• Krake
    Thedrjohn skrev 2012-03-11 20:58:02 följande:
    Majoriteten i denna undersökning verkar tycka inseminering ska vara tillåtet i Sverige. Ja men vad bra -då kan ju mänskligheten klara sig med bara en handfull avelshingstar, och kvinnor klara sig helt på egen hand i framtiden.

Papparollen är därmed utraderad till ett ingenting, och det händer just precis som jag tyckte vi började komma någonvart.
    Men ge dig. De flesta vill göra sina ungar hemma på kammaren och dela föräldraskapet med någon, helst en partner.

Se dig omkring för tusan. Det är ju inte direkt svårt för singelkvinnor att bli med barn som det är, om det nu vore det de flesta ville.
  • Furstinna

Thedrjohn: majoriteten vill nog fortfarande leva som par så tror inte det kommer påverkas så mkt.

• Who

Förhoppningsvis så lever de allra flesta som lever i par tillsammans av fler skäl än ren avel. Det finns till och med de som lever tillsammans utan att ha en tanke på att skaffa barn  
  • Veladis

Nu är du helt ute och cyklar.

Bara för att jag ville skaffa barn med min man och vara två om föräldraskapet, så misstycker inte jag om någon annan barnkär stabil person vill skaffa barn själv, utan partner.
    Och de ensamstående som väljer att skaffa barn genom insemination skiter ju i hur andra gör sina barn.  
  • Thedrjohn

Lång tråd detta och massor av tyckande åt alla håll.

Problemet är att om inseminering blir tillåtet ger det en signal om att pappor som förälder är oviktiga.

Samtidigt har Sverige kommit längst i världen med arbetet runt jämställdhet mellan kön.

Som modern man är det svårt att inte uppfatta förslaget som kränkande.

• phelia

Går redan och funderar på Danmark när det väl blir dags för syskon om några år.
    Jag har redan gått igenom ett helvete med sonens pappa, been there, done that! 

Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?